وظایف مهندس ناظر ساختمان چیست؟

161

وظایف مهندس ناظر ساختمان از موضوعات اصلی مورد بحث در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است.

در این مقاله به صورت واضح تر وظایف مهندس ناظر ساختمان و چالش های پیش روی او را بررسی میکنیم.

آیا وظایف مهندس ناظر ساختمان، ساده است؟

برخی گمان می کنند، وظایف مهندس ناظر ساختمان ساده است. تنها وظیفه اش این است که بنای اجرا شده را با نقشه تطبیق دهد. اما وظایف مهندس ناظر ساختمان بسیار فراتر است. 

  • بسیار پیش می آید که در طراحی و ترسیم نقشه  اشتباهاتی رخ دهد.
  • شرایطی پیش می آید که نمی توان ساختمان را دقیقا مطابق نقشه ها اجرا کرد.
  • نکات بسیاری هستند که در نقشه های ساختمانی وجود ندارند.
  • حتی بعضی از جاها هست که ضوابط نیز، مسکوت مانده است.

در همه این موارد، همه چیز بستگی به نظر مهندس ناظر ساختمان دارد و او باید تصمیم بگیرد و مسئولیت تصمیماتش را نیز بپذیرد.

مطابق مقررات ملی ساختمان، اجرای ساختمان باید به دست مجری انجام شود . مهندس ناظر باید بر کار مجری نظارت کند. اما متاسفانه، در حال حاضر بسیاری از پروژه ها فاقد مجری هستند و یا مجری آن ها صوری است. در این شرایط وظایف مهندس ناظر ساختمان دو چندان است.

معمولاً پروژه های کوچک  فاقد مجری هستند. شاید برخی تصور کنند، پروژه های کوچک، برای مهندس ناظر ساختمان، چندان مشکل ساز نیستند. اگر اینگونه فکر کنیم متاسفانه کاملاً در اشتباه هستیم. کافی است، سری به سازمان نظام مهندسی بزنیم.  بیشتر پرونده ها در شورای انتظامی، مربوط به همین پروژه های کوچک هستند.

اگرچه با ابلاغ سازمان نظام مهندسی، ناظرین می بایست مالکان را ملزم به بکارگیری مجریان ذیصلاح کنند. اما در این فقره کاری که سازمان نظام مهندسی خود باید انجام دهد، به گردن ناظران انداخته است. 

مهندس ناظر در شرایطی که تقریبا هیچ پشتیبانی از جانب سازمان نمی شود باید یک تنه به جنگ مالکان و سازندگان و پیمانکاران و شهرداری ها برود.

خیلی از مواقع مالکان به هیچ وجه زیر بار این کار نمی روند و ناظر یا باید با همین شرایط پروژه را قبول کند یا انصراف بدهد و مجددا در صف طولانی ارجاء نظارت قرار بگیرد.

سال های ابتدایی ورود به حرفه مهندسی، برای یک مهندس، سال های خطیری است. تجربه کم در کار، احتمال اشتباه را زیاد میکند. بعضی اشتباهات ممکن است خسارات سنگینی به بار بیاورد. خساراتی که شاید تا چندین سال جبران آن طول بکشد یا هرگز جبران نشود. 

خوشبختانه ما اینجا هستیم که درکنار هم، خودمان را برای این شرایط آماده کنیم. از تجربیات همدیگر استفاده کنیم و خودمان را رشد دهیم.

در زیر لیستی از مواردی که مهندس ناظر باید با آن ها آشنا باشد را آورده ایم. پیشنهاد میکنم این لیست را بررسی کنید و در هر کدام از موارد که فکر میکنید نیاز به یادگیری بیشتر دارید آن را برای خود یادداشت کنید و مطالعات خود را حول آن قرار دهید.

توانایی تحلیل نقشه ها

مهارت نقشه خوانی از مهارت های ابتدایی و ضروری برای یک مهندس عمران هست. برای هر ساختمان ۴ دسته نقشه تهیه می شود: نقشه های سازه، نقشه های معماری ، نقشه های تاسیسات برقی و نقشه های تاسیسات مکانیکی .

برای مهندسین عمران و معماری، نقشه های سازه و معماری اهمیت بیشتری دارد.

در مقاله «نقشه خوانی ساختمان» در خصوص نقشه خوانی پلان های معماری توضیحاتی ارائه گردید. اما فراتر از نقشه خوانی، توانایی تحلیل نقشه ها است. نقشه خوانی را یک پیمانکار با تجربه آرماتور بندی یا پیمان کار اجرای اسکلت فلزی،نیز می تواند، انجام دهد. اما تحلیل نقشه نیاز به آگاهی ها و شناخت وسیع تری دارد.

در این مقاله و فیلم آموزشی، به صورت اجمالی یک پلان معماری را تحلیل کرده ام تا دوستان با روند کار بهتر آشنا شوند « تحلیل نقشه معماری»

در آموزش های نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه های فولادی و بتنی کاملا این مهارت را در ضمن آموزش نقشه خوانی، فرا میگیریم.

آشنایی با نحوه گزارش نویسی و متون حقوقی

نامه نگاری اداری و نوشتن متون حقوقی از مهارت های مهمی است که به آن پرداخته نمی شود. یکی از حساس ترین متون حقوقی، گزارشات نظارت ساختمان است. تنها ابزار قانونی مهندس ناظر برای اینکه بتواند، وظیفه اش را انجام دهد، گزارشاتی است که به شهرداری ارسال میکند.

در واقع تنها ابزاری که ناظران ساختمان در ساخت و ساز شهری با استناد به آن می توانند ثابت کنند که به وظایف قانونی خود عمل کرده اند، خروجی های ایشان یا مکاتباتشان می باشد. مکاتباتِ مهندسینِ ناظر، شامل دستور کارها، گزارشات مرحله ای و نامه هایی است که در دوره نظارت خود از شروع به کار تا پایانکار به مراجع ذیصلاح اشخاص حقوقی و حقیقی ابلاع می نماید.

نگارش این مکاتبات اصولی دارند که مهندسین علاقمند می توانند جهت فراگیری آن ها از  « پکیج فنون گزارش نویسی »استفاده نمایند. این پکیج بوسیله همکاران بنده در وبسایت فنون عمران تهیه گردیده است. 

یک گزارش خوب می تواند در شرایط بحرانی، یک مهندس ناظر را از جریمه و مجازات تبرئه نماید. بر عکس یک گزارش بد و ناقص می تواند بسیار برای مهندس ناظر، گران تمام شود.

پس در  نوشتن گزارش باید بسیار دقت کرد. متن گزارش یک متن حقوقی هست که تک تک کلمات آن بار معنایی دارند.تا زمانی که اتفاقی رخ نداده است، کسی چندان به آن اهمیت نمی دهد. کافی است یک اتفاق بیافتد، یک تخلف روی دهد. آن وقت تک تک کلمات گزارش نظارت بر ساختمان اهمیت پیدا می کند. در کتاب «هندبوک نظارت ساختمانی» نیز مطالب مفیدی در خصوص نگارش گزارشات نظارت ساختمانی آورده ام که می تواند راهنمای خوبی در این زمینه برایتان باشد.

 

آشنایی با قانون کار و روابط بین کارگران، پیمان کاران و کارفرمایان

عملیات ساخت و ساز در یک ساختمان، به دست پیمانکاران و کارگران ساختمان و زیر نظر کارفرما انجام می گیرد. بسیار از تخلفات ساختمانی مربوط به همین حوزه است. از وظایف مهندس ناظر ساختمان آشنایی با قانون کار است.این نوشته در این زمینه برای شما مفید است: « مهم ترین نکاتی که در رابطه با قانون کار باید بدانید»

آشنایی با انواع خاک و شناسایی خاک های ناپایدار

من تقریبا در تمام مناطق تهران و حومه آن نظارت هایی داشته ام. در بیش از ۵۰ ساختمانی که نظارت کرده ام، پروژه های کمی بوده که خاک آن ها عیناً شبیه هم باشد. حتی اگر اینطور هم باشد. مطمئنا در هیچ پروژه ای، تمام شرایط (عمق گودبرداری ،سربار اطراف آن و …) یکسان نیست.

شناخت خاک، بسیار در تصمیم گیری و کنترل پروژه تاثیر گذار است. البته شناخت خاک در گودبرداری های عمیق کافی نیست. باید از ابزارهای کنترل و پایش گود نیز استفاده کرد.  

 مهندس ناظر ساختمان باید، ارزیابی مناسبی از وضعیت خاک و گودبرداری داشته باشد. تصمیم گیری در خصوص پایداری سازی گود منوط به ارزیابی درست وضعیت خاک و گود است. برای مطالعه مقالات و دیدن مطالب آموزشی بیشتر در خصوص گودبرداری می توانید به این لینک مراجعه کنید:  «شناسایی خاک و گودبرداری» 

اجرای سازه نگهبان و مهار بندی دیواره های گودبرداری شده

اجرای سازه نگهبان نیز یکی از بحث های مرتبط با گودبرداری است. گودبرداری های غیر اصولی و بدون سازه نگهبان، ممکن است باعث آسیب دیدن ساختمان های مجاور و حتی تخریب یا ریزش گود گردد.

 بررسی ساختمان های مجاور از لحاظ ترک خوردگی و شرایط مخاطره آمیز از وظایف مهندس ناظر ساختمان است. مهندس ناظر باید مرحله به مرحله ساختمان های مجاور را بررسی نماید و در صورت مشاهده علائم ترک خوردگی یا نشست سریعا عملیات را متوقف و اقدامات پیش گیرانه را انجام دهد. در شرایط بحرانی، ساختمان همسایه باید تخلیه گردد تا خطر جانی ساکنان را تهدید نکند.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

از اهم وظایف مهندس ناظر ساختمان، کنترل اجرای صحیح سازه نگهبان است. متداول ترین شکل اجرای سازه نگهبان، سازه نگهبان خرپایی است. از لینک زیر می توانید مقالات و مطالب مرتبط با سازه نگهبان را ببینید: سازه نگهبان 

موضوع گودبرداری و اجرای سازه نگهبان، حساس ترین مرحله اجرای ساختمان است. در صورت بروز حادثه و ریزش گود، خسارات وارده جبران ناپذیر است. تا زمانی که در این زمینه تجربه و مهارت کافی کسب نکرده اید، پروژه هایی را که دارای گودبرداری هستند، برای نظارت و اجرا قبول نکنید.

اگر مصمم هستید در زمینه شناخت خاک و اصول گودبرداری ، دانش و مهارت کافی کسب کنید، آموزش جامع گودبرداری و اجرای سازه نگهبان یک آموزش عالی برای شماست. در این آموزش تجربیاتم را از پروژه های مختلف در اختیار شما عزیزان قرار داده ام.

آموزش جامع گودبرداری و سازه نگهبان خرپایی


پیاده سازی نقشه

پیاده سازی نقشه به طور مستقیم از وظایف مهندس ناظر ساختمان نیست. اما مهندس ناظر ساختمان با آشنایی با نحوه پیاده سازی نقشه و کنترل آن، می تواند از بسیاری از خسارات مالی و هدر رفتن سرمایه های ملی جلو گیری کند.

تشخیص اینکه پیاده سازی نقشه درست انجام شده یا نه بر عهده مهندس ناظر ساختمان است. ستون ها باید دقیقا در محلی که در نقشه مشخص شده است، اجرا گردند. در غیر این صورت مهندس ناظر ساختمان باید، عملیات را تا اصلاح آن متوقف کند.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

پیاده سازی اشتباه نقشه، خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

این ساختمان به دلیل پیاده سازی اشتباه نقشه و تجاوز به حریم گذر مدت هاست که به همین شکل خوابیده است.

کنترل اجرای صحیح سیستم های مقاوم جانبی ( دیوار برشی ها- بادبندها)

دیوار برشی :

اجرا دیوار برشی و دیوار حائل باید مطابق نقشه و دیتایل های اجرایی انجام شود. مهم ترین نکاتی که مهندس ناظر ساختمان در کنترل اجرای دیوار حائل و برشی باید بررسی کند:

  • ریشه گذاری مناسب برای دیوارها در فونداسیون
  • اتصال مناسب دیوار ها به ستونها از طرفین
  • تقویت نواحی بازشو در دیوار
  • مهار قالب ها به شکل مناسب

مهار دیوار برشی به صورت دو طرفه انجام می شود. اگر امکان مهار دو طرفه نباشد، از یک طرف آن را مهار میکنند که از حالت دو طرفه مشکل تر و پر خطر تر است.

دیوار های حائل و برشی که در کناره ها اجرا می شوند، به خصوص در زیر زمین ها و طبقات پایین، به دلیل مجاورت آن ها با جداره خاکی یا ساختمان همسایه، ناگزیر، قالب بندی آن به صورت یک طرفه انجام می شود.وظایف مهندس ناظر ساختمان

وظایف مهندس ناظر ساختمان

بتن ریزی دیوار های یک طرفه حساس تر از دو طرفه است. چون احتمال در رفتن قالب ها بیشتر است. از طرفی، اگر دیوار، پشت به پشت دیوار همسایه باشد، ممکن است فشار بتن، باعث ایجاد ترک یا حتی تخریب آن شود. کنترل سرعت بتن ریزی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص این دیوار ها از وظایف مهندس ناظر ساختمان است. 

نکته : در خصوص اجرای دیوار های حائل و برشی،سطح مقطع میلگرد های افقی و عمودی اهمیت دارد. نه شماره میلگرد ها.  پس اگر یک شماره میلگرد تمام شده بود، مهندس ناظر ساختمان می تواند اجازه دهد، معادل آن ( با همان سطح مقطع ) از میلگرد شماره دیگر که در کارگاه موجود است استفاده نمایند.

برای مثال اگر در نقشه میلگرد ۱۶ داده شده باشد. ولی در کارگاه میلگرد ۱۲ موجود باشد. سطح مقطع هر میلگرد ۱۶ تقریبا ۲ سانتی متر مربع و سطح مقطع هر میلگرد ۱۲ تقریباً ۱٫۱۳ سانتی متر مربع است. پس به ازای هر میلگرد ۱۶ که در کارگاه ناموجود است، باید دو میلگرد ۱۲ به کار رود.

بادبند:

بادبندها معمولا در سازه های فلزی و قاب های ساختمانی ساده به کار می روند. متداول ترین شکل اجرای بادبند، بادبندهای ضربدری است. کنترل اجرای صحیح بادبندها از مهم ترین وظایف مهندس ناظر ساختمان است.

 اجرای بازوهای بادبند ضربدری ، بهتر است طوری باشد که مانعی برای حرکت رفت و برگشتی یکدیگر نباشند. لازمه این کار آن است که فقط یکی از دو بازو (بازوی دو تکه) به ورق میانی( Gusset plate) اتصال پیدا کنند.

وظایف مهندس ناظر ساختماندر تصویر زیر می بینیم که هر دو بازوی بادبند به ورق میانی جوش داده شده اند. اما ورق فوقانی رابط بازوی منقطع، جوش داده نشده است.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

طول جوش حداقل برای نواحی اتصال بادبندها برابر پهنای ورق اتصال است. اتصال بازو های بادبند به ورق های کناری نباید از قطر ورق( عمود بر بازو ها) فراتر رود. زیرا باعث پیچش ورق می شود. مبنای کنترل طول جوش هم همین قطر می باشد. ورق های اتصال باید بگونه ای قرار گیرند که محور آن ها از آکس نیرو (محل تقاطع آکس تیر و ستون) بگذرد.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

خیلی از سازندگان و پیمانکاران در اجرای بادبندها و به خصوص تکمیل جوش آن ها کوتاهی می کنند. مهندس ناظر حتماً باید کنترل دقیقی بر اجرای بادبند ها داشته باشد.

در آموزش نکات اجرایی بادبندها در مونتاژ و نصب، علاوه بر اینکه با ترفند های اجرایی مونتاژ بادبند ها آشنا می شویم، نحوه کترل و نظارت بر کیفیت اجرای بادبند ها را هم یاد میگیریم.

آموزش نکات اجرایی بادبندها

ضوابط بتن ریزی :

تهیه بتن

بتن سازه ای باید به صورت آماده از کارخانه های معتبر تهیه شود. حداکثر زمان تولید و حمل بتن با میکسر تا محل بتن ریزی نباید بیش تر از  ۱٫۵ ساعت باشد. مجری ساختمان باید برگه خروج راننده میکسر را کنترل نماید.

دمای بتن ریزی نیز نباید از ۳۳ درجه سانتی گراد فراتر رود. در شرایط آب و هوایی خاص( هوای خیلی گرم یا خیلی سرد) تصمیم گیری در خصوص انجام عملیات بتن ریزی، از وظایف مهندس ناظر ساختمان است. اگر تمهدات ویژه در نظر گرفته نشده باشد. مهندس ناظر ساختمان می تواند اجازه بتن ریزی را ندهد.

عمل آوری :

اهمیت عمل آوری کمتر از خود بتن ریزی نیست. بدون عمل آوری مناسب، بتن به مقاومت و دوام مورد انتظار نمی سد. در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به صورت مفصل در خصوص عمل آوری بتن توضیح داده شده است.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

با وجود اینکه ستون های از  اجزای مهم ساختمان هستند، ولی بهای کمتری نسبت به سقف ها، به آن داده می شود. بتن ستون ها را به خصوص در پروژه های کوچک تر،  معمولاً به صورت کارگاهی تهیه می کنند که درست نیست. توجیه این کار هم کم بودن حجم بتن لازم برای ستون های هر طبقه و زیادتر بودن اجرت بتن ریزی ستون ها با پمپ است.

اگر بتن به صورت کارگاهی تهیه می شود، حتماً باید از دستگاه خلاطه برای تهیه بتن و ستون ریز و ویبره استفاده گردد. در کتاب هندبوک نظارت ساختمانی در خصوص تهیه بتن با در شرایط کارگاهی و طرح اختلاط آن توضیحات کاملی تر ارائه کرده ام.

الزام سازنده به انجام آزمایش بتن : 

تست بتن

مهم ترین نکته در خصوص بتن ریزی الزام کارفرما به عقد قرارداد با آزمایشگاه های مستقل برای تست بتن است. بهتر است آزمایشگاه توسط خود مهندس ناظر به مالک معرفی گردد. مهندس ناظر آزمایشگاهی را که مورد وثوق و اطمینان خودش می باشد را به کارفرما معرفی نماید تا در مواقع بتن ریزی با حضور در محل پروژه از بتن آماده نمونه گیری نموده ، سپس به آزمایشگاه منتقل و در سنین ۷ و ۲۸ روز  مقاومت فشاری نمونه ها را اندازه گیری و نتایج را به مهندس ناظر اعلام نماید. 

تنها ملاک تشخیص کیفیت بتن تازه همین نمونه گیری از بتن می باشد. یکی از زمینه های  فعالیت های ما در مجموعه نگین عمران تست بتن و جوش است که در این زمینه آماده همکاری با مهندسین عزیز در تهران و حومه هستیم.

پیشنهاد همکاری با مهندسین ناظر و مجری شاغل در تهران و حومه ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

به ازای هر سی متر مکعب بتن ریزی و کمتر از آن، حداقل ۱ سری نمونه آزمایشگاهی، باید تهیه شود. هر سری نمونه شامل سه تا پنج آزمونه است. قالب هایی که معمولا در تست بتن بکارگیری می شوند، بصورت مکعبی هستند.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

البته خود کارخانه بتن، ممکن است برای بتن آماده خود نتایج آزمایش ارائه دهند. پر واضح است که به هیچ عنوان مهندس ناظر نباید به این نتایج استناد کند.

%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%867
یک نمونه نتایج تست بتن.

اساسا مهندس ناظر در قبال بتن های آماده دو کار باید انجام دهد.

۱- مالک را ملزم کند از کارخانه های معتبر، بتن بخرند. در خصوص مشاوره جهت انتخاب کارخانه بتن نیز می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

۲- مالک را ملزم کند، توسط یک شرکت آزمایشگاهی معتبر و مستقل از کارخانه تولید بتن آماده، در پای کار از بتن نمونه گیری و تست بعمل آورد.

در نگین عمران، خدمات آزمایشگاهی نیز در زمینه تست بتن ، تست جوش و  آزمایش خاک برای متقاضیان گرامی، ارائه می شود.

آزمایش خاک – تست بتن – تست جوش

پس از تست بتن، مهندس ناظر می بایست با بررسی نتایج آزمایش، نسبت به پذیرش یا رد بتن تصمیم گیری نماید. ضوابط پذیرش یا رد بتن، مبحث گسترده ای است که در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به صورت مفصل به آن پرداخته شده است.

مقاومت مورد نیاز بتن، توسط طراح سازه،  در بخش توضیحات نقشه ، درج شده است. مهندس ناظر ساختمان باید نتیجه آزمایش را با آن مقایسه نماید. ملاک مقاومت بتن، مقاومت استوانه ای در سن ۲۸ روز است. محاسبات سازه بر همین اساس صورت گرفته و در نقشه هم مقاومت درج شده است. 

نکته مهم این است که در نمونه گیری بتن معمولا از قالب های مکعبی استفاده می شود که شکستن ان زیر جک ساده تر است و دقیق تر صورت میگیرد. لذا می بایست مقاومت بدست آمده از نمونه مکعبی را معادل سازی کرد. در مبحث نهم ضرایبی برای تبدیل نمونه استاندارد مکعبی به نمونه استوانه ای آمده است.

در فیلم کوتاه زیر نمونه های از تست مقاومت فشاری بتن در آزمایشگاه ایمن آزمون را مشاهده میکنیم. عدد درج شده در نمایشگر، مقاومت نمونه مکعبی است. با ضرب این عدد در ۰٫۸ مقاومت نمونه استوانه ای بدست می آید.

دانلود فیلم با حجم ۱۹ مگابایت

 

اگر این موضوع را نمی دانستید و یا فراموش کردید که آزمایشگاه را در پروژه بکارگیری کنید و الان بتن ریزی همه طبقات انجام شده است. باز هم می توان بتن اجرا شده را تست نمود . برای تست سازه های بتنی روش های غیر مخرب همچون استفاده از چکش اشمیت و تست التراسونیک وجود دارد که ملاک خوبی برای سنجش مقاومت بتن است و مهندس ناظر می تواند به این روش ها استناد کند. 

در مجموعه نگین عمران در این زمینه ها نیز آماده همکاری با مهندسین عزیز هستیم. جهت مشاوره در این خصوص می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس حاصل فرمایید.

تست جوش:

تست جوش نیز از آزمایش های اجباری در سازه های اسکلت فلزی است. مهندس ناظر باید از تمام اتصالات جوشی بازدید چشمی نماید. جوش های معیوب را مشخص کند تا اصلاح کنند. اما برخی از عیوب جوش، به صورت زیر سطحی هستند و با چشم قابل تشخیص نیستند. به خصوص در جوش های نفوذی.

تست جوش انواع مختلفی دارد. تست هایی که مد نظر ماست، تست های غیر مخرب است. یعنی انجام آن آسیبی به سازه فلزی نمی زند. از تست های متداولی که ما در پروژه ها استفاده می کردیم، تست با مایعات نافذ ( تست PT)  و تست با دستگاه التراسونیک (تست UT) است.

تست کشش میلگرد:

مهندس ناظر می تواند در صورت عدم اطمینان از کیفیت میلگرد، از مالک بخواهد آن ها را نیز آزمایش کنند. در تهران، آزمایشگاه های عمرانی در دانشگاههای معتبر این کار را انجام میدهند. نکته مهم در تست میلگرد این است که مقاومت تسلیم نباید خیلی بیشتر از حد استاندارد آن باشد.

برای میلگرد های A3 تنش جاری شدن ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر است. حال اگر در تست کشش میلگرد تنش جاری شدن آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر باشد. این نشانه مرغوبیت میلگرد نیست. بر عکس نشان دهنده ضعف آن و تُرد بودن میلگرد است. این میلگرد نمی تواند انرژی حاصل از بارهای لزره ای را مستهلک کند.

آشنایی با الزامات فضاهای داخلی ساختمان:

این الزامات موضوع مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان است. بسیاری از تخلفات ساختمانی مرتبط با همین موضوع هست و مهندس ناظر ساختمان باید با این الزامات به طور کامل آشنا باشد.

مبحث چهار مقررات ملی ساختمان با وجود اهمیت فراوانش در لیست منابع آزمون نظارت پروانه ساختمانی نیست. به همین دلیل بسیار از داوطلبان پروانه ساختمانی، آن را مطالعه نمی کنند.در این نوشته به اهم آن پرداخته ایم. «الزامات ابعادی ساختمان که هر مهندس ناظر باید بداند»

ضوابط اجرای اتصالات:

نظارت بر اجرای درست اتصالات از مهم ترین وظایف مهندس ناظر ساختمان است. هر چقدر در یک سازه تیرها و ستون ها قوی باشند، اما اتصالات آن ها مناسب نباشد، هیچ فایده ای ندارد. اکثر ساختمان هایی که در زلزله تخریب می شوند به خاطر ضعف در اتصال بین تیر ها و ستون ها است.

این موضوع در ساختمان های اسکلت بتنی پر رنگ تر است. در قاب های خمشی بتنی، بار زلزله نیز توسط چشمه اتصال تحمل می شود. در این اتصالات اجرای خاموت چشمه اتصال برای حفظ انسجام میلگرد ها در ناحیه اتصال،بسیار ضروری است.  پیمانکاران معمولاًبرای راحتی کار خود، این خاموت ها را که دو یا سه عدد باید باشد. اجرا نمی کنند. جای تاسف دارد که برخی از همکاران ما نیز، نسبت به این موضوع بی توجه هستند. حتماً به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

 

%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%869

 

8%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86

نکته دیگر در خصوص ناحیه اتصال در ستون ها و دیواره ها این است که باید بعد از بتن ریزی و بعد از اینکه بتن به گیرش اولیه رسید. با استفاده از یک میله یا وسیله مشابه، سطح آن را خشن شود و از حالت صاف و صیقلی خارج گردد. تا وقتی بتن ستون ها یا دیوار های بالایی ریخته می شود، با بتن قبلی به خوبی چفت و بست شوند.

%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%8610

نکات مربوط به اتصالات در سازه های فولادی بسیار گسترده تر و متنوع تر است. در آموزش نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه فولادی به صورت کامل نکات مربوط به اجرای اتصالات را یاد میگیریم.

آشنایی با اصول اجرای انواع سقف ها

سقف ها از بخش های مهم اجرای ساختمان هستند. در مقررات ملی ساختمان به اجرای سقف ها توجه ویژه شده است. بسیاری از بند های آینن نامه ای مربوط به اجرای سقف است. بسیاری از دیتایل های اجرایی در نقشه ها نیز مربوط به سقف هاست. مهم ترین مساله در اجرای سقف ها، حفظ یکپارچگی ( به اصطلاح طراحان دیافراگم) سقف هاست. زیرا در حوادثی مانند زلزله، اگثر تلفات جانی به دلیل ریزش سقف ساختمان است. بازدید از سقف ها از مهم ترین وظایف مهندس ناظر ساختمان است. در سازه های بتنی ارسال گزارش بازدید هر سقف در سیستم شهرداری الزامی است. در ساختمان ها فلزی، ارسال گزارش سقف اول و آخر الزامی است.

سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

متداول ترین روش اجرای سقف اجرای سقف تیرچه یونولیت است. این سقف ها بیشتر به دلیل هزینه اجرای پایین تر و راحت بودن اجرای آن مورد توجه سازندگان هستند. نکات نظارتی در خصوص سقف های تیرچه بلوک را در این نوشته آورده ام: «نکات فنی در اجرا و نظارت سقف های تیرچه بلوک»

سقف عرشه فولادی

در سال های اخیر، اجرای سقف عرشه فولادی(metal deck) نیز، بسیار مورد توجه قرار گرفته . مزیت این روش کیفیت خوب و سرعت بالای اجرای آن است. دیتایل ها و ضوابط مربوط به اجرای این سقف ها در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان نیز آمده است. مهندس ناظر ساختمان باید روشهای اجرای این نوع سقف ها نیز به طور کامل آشنا باشد.

%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%868

سقف کامپوزیت و  سقف دال بتنی(دال عرشه)

اجرای سقف های کامپوزیت و دال عرشه نیز از روش های مورد تایید مقررات ملی ساختمان است که آشنایی با اصول اجرایی آن، از وظایف مهندس ناظر ساختمان است.

 

مهندس ناظر ساختمان

برای آشنایی با نکات اجرایی سقف کامپوزیت ، این مقاله و فیلم آموزشی ارزشمند را از دست ندهید:

سقف کامپوزیت و الزامات اجرایی آن مطابق مبحث دهُم

مهندس ناظر ساختمان

معمولاً طراحان ساختمان، به صورت پیش فرض از سقف تیرچه بلوک در نقشه ها استفاده می کنند.

نکته مهم این است که اگر سازنده بخواهد از روشی به جز آن چیزی که نقشه آمده استفاده کند، طراح سازه باید آن را تایید نماید. و نقشه های جدید بابت آن ارائه نماید.

مثلا اگر بخواهد به جای سقف تیرچه بلوک بتنی از سقف تیرچه کرومیت استفاده کند، (در ساختمان های اسکلت فلزی این کار مرسوم است) باید مهندس طراح، نقشه های جدید و دیتایل های جدید تیرچه کرومیت را ارائه دهد.

سایر انواع سقف ها:

در سالهای اخیر، شیوه های جدیدی برای اجرای سقف های سازه ای با هدف افزایش سرعت و کیفیت اجرا و مصرف بهینه مصالح ، ابداع گردیده است. مهندس ناظر ساختمان بنا به نیاز باید با دستورالعمل ها و ضوابط اجرای هر کدام آشنا باشد. اکثر این سقف ها در مرحله طراحی سازه، تفاوتی با سقف های مرسوم ندارند. فقط در شیوه اجرا تفاوت دارند.

یکی از این شیوه ها، اجرای سقف با استفاده از قالب های غیرماندگار و چندبار مصرف است. در این روش به جای بلوک های پلی استایرن از قالب های پلاستیکی استفاده می شود. پس از بتن ریزی سقف و رسیدن به مقاومت کافی، قالب ها باز شده و در سقف های بعدی استفاده می گردد.

برای دیدن تصاویر و توضیحات بیشتر در مورد این نوع سقف به لینک های زیر مراجعه کنید:

آشنایی با مصالح و روش های نوین اجرا 

در بخش قبلی از روش های استاندارد اجرای سقف های ساختمانی نام بردیم. روش های اجرای سقف های ساختمانی، بسیار بحث گسترده ای است.

در خصوص مصالح نوینی که به بازار عرضه میگردد، مهندس ناظر ساختمان باید دو مورد را در نظر داشته باشد.

۱- این مصالح باید همچون همه مصالح دیگر دارای استاندارد کیفیت باشند.

۲- سازنده باید از کارخانه تولید کننده، مشخصات فنی آن مصالح را دریافت کند. مهندس ناظر باید بررسی کند که این مشخصات معادل با مصالحی باشد که جایگزین آن شده است. برای مثال اگر سازنده بخواهد از بلوک های لیکا به جای اجرامی دو دیوار دو جداره سفالی استفاده کند، بلوک های لیکا باید قابلیت صدا گیری و عایق بودن مورد نیاز را داشته باشد.

از طریق لینک زیر می توانید مطالبی پیرامون روش های نوین در اجرای ساختمان، مشاهده نمایید.

مصالح و روش های نوین اجرا

تسلط بر ضوابط ساخت و ساز شهری ( طرح تفصیلی)

بی شک یکی از ضروری ترین نیاز های هر مهندس ساختمان، چه مهندس عمران و چه مهندس معماری، تسلط بر ضوابط ساخت و ساز شهری است. برای هر شهر این ضوابط در قالب طرح تفصیلی ارائه میگردند.

بسیاری از تخلفات ساختمانی، مربوط به عدم رعایت ضوابط طرح تفصیلی است، از وظایف مهندس ناظر ساختمان است که این تخلفات را تشخیص دهد و به موقع گزارش نماید. بنابراین ضروری است که بر طرح تفصیلی مسلط باشد.

علاوه بر این آگاهی و تسلط بر طرح تفصیلی و پهنه های شهری،  فرصت ها و موقعیت های جدیدی در برای کسی که علاقمند به فعالیت در ساخت و ساز است، فراهم می کند.

افرادی هستند، که می خواهند، این فرصت ها و موقعیت ها در انحصار خودشان باشد. به خاطر همین، خیلی در خصوص طرح تفصیلی و نحوه دسترسی به پهنه های شهری، در رسانه ها، چیزی گفته نمی شود.

خیلی وقت ها شده که در جمع های مختلف، حتی در جمع های مهندسی، در خصوص پهنه های شهری، مثل پهنه مختلط  یا پهنه سکونت عام صحبت می کنم، اظهار بی اطلاعی می کنند. حتی برخی تا به حال، این اصطلاحات به گوششان نخورده است.

برای مهندسان یک شهر دور از انتظار است که طرح تفصیلی شهرشان، که قانون ساخت و ساز در هر شهر هست را بلد نباشند.

آشنایی کامل با مسائل ایمنی:

از آغاز عملیات ساختمانی، همواره مخاطراتی وجود دارد که سلامت جانی و مالی افراد حاضر در پروژه و سایرین را تهدید میکند. یکی از مهم ترین وظایف مهندس ناظر ساختمان، شناسایی این مخاطرات و الزام به رفع آن هاست.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

وضعیت بسیار مخاطره آمیز پاگرد راه پله. در چنین شرایطی احتمال سقوط کارگران در حین تردد بسیار محتمل است.همان طور که گفتیم، از مهم ترین وظایف مهندس ناظر ساختمان شناسایی شرایط مخاطره آمیز و ایمن سازی آن هاست. مثلا در تصویر فوق، قبل از هر چیز، مهندس ناظر باید تمام عملیات ساختمانی را تا حصال کشی پرتگاه راه پله، متوقف کند.

کنترل رعایت مسائل زیست محیطی (مبحث ۱۹)

یکی از مواردی که شهرداری معمولا از مهندس ناظر میخواهد صحت انجام آن را تایید نماید، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است. مهم ترین ضوابط در خصوص مبحث ۱۹ مقررات ملی – اجرای دیوار های پیرامونی و پنجره ها به صورت دو جداره است. متاسفانه در بسیاری مناطق در اجرای دیوارهای پیرامونی این ضابطه رعایت نمی گردد.

مهندسان ناظر به هیچ وجه نباید نسبت به این موضوع مماشات نمایند.

کنترل اجرای صحیح تاسیسات ساختمان 

این کار را در باید ناظر تاسیسات انجام دهد. اما در پروژه های کوچک یک ناظر بیشتر وجود ندارد. که یا مهندس عمران یا معماری هست. اما این قضیه مسئولیت را از دوش مهندس ناظر بر نمی دارد.

 همان طور که در مقاله «کدام یک از مباحث مقررات ملی ساختمان از بقیه مهم تر هستند» اشاره کردیم، تسلط به همه مباحث مقررات ملی ساختمان، از وظایف مهندس ناظر ساختمان هست . 

مباحث ۱۳ تا ۱۶ به تاسیسات ساختمانی اختصاص دارد. در کتاب «هندبوک نظارت ساختمانی» مطالب ضروری در حوزه وظایف مهندس ناظر ساختمان، در این رابطه بیان شده است. مقاله های آموزشی زیر نیز در این زمینه برای شما عزیزان به نگارش درآمده است:

آشنایی با ساختمان های با مصالح بنایی

اجرای ساختمان به شیوه سنتی، برای ساختمان های با طبقات کم ( دو یا سه طبقه)، مجاز است. مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان نیز به اجرای ساختمان ها به این شیوه اختصاص دارد.

در آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله، نیز بخشی جداگانه به ضوابط مربوط به اجرای این نوع ساختمان ها پرداخته است. امروزه اجرای ساختمان به شیوه سنتی، به ندرت یافت می شود. اما چون، یکی از شیوه های مورد قبول مقررات ملی ساختمان، مهندس ناظر باید با ضوابط آن آشنا باشد. البته اجرا به شیوه سنتی، در حومه شهر تهران و سایر شهرها، منسوخ نگشته است.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

داشتن مهارت های ارتباطی و شخصیت شناسی 

شاید فکر کنید، این ربطی به وظایف مهندس ناظر ساختمان ندارد. اما، باور کنید، اگر از بقیه موارد مهم تر نباشد، کم اهمیت تر هم نیست.  بدون داشتن رفتار و ارتباط مناسب با مالک یا سازنده یا پیمانکاران، نمی توانید نظارت خوبی داشته باشید.

چند سال پیش، زمانی که اولین نظارت های ساختمانی ام را انجام میدادم،، رئیس محترم شرکتی که در آن مشغول به کار بودم ، پیش از ضوابط و نکات فنی، از نحوه ارتباط با مالکین ساختمان و پیمانکاران، نکاتی را به من گوشزد میکردند.

رعایت این نکات که خیلی هم ساده هستند، تاثیر زیادی بر کیفیت نظات شما دارد. برای مثال، اگر کار یک آرماتوربند یا جوشکار ایراد دارد قبل از آن که شروع به ایراد گیری کنید، از کار او حُسن جویی کنید و به او خسته نباشید و خدا قوت، بگویید. مطمئناً بعد از آن بیشتر برای شما احترام قائل خواهد شد و بهتر به حرفهایتان گوش خواهد داد.

هر کسی شخصیت خاص خودش را دارد. برای تاثیر گذاری بیشتر باید با هر کس به شیوه خودش و بهتر بگم با زبان خودش باید صحبت کرد و این نیازمند شناخت شخصیت آن فرد است. شاید بعضی جاها هم نیاز باشد، جدیت زیادی به خرج دهید.

داشتن یک ارتباط خوب، به درآمد شما هم کمک خواهد کرد. بر خلاف تصور، مردم بیشتر از تخصص شما، به نحوه ارتباط شما، پول می دهند.

منابعی که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

کتاب تکنیک های شخصیت شناسی پُل تایگر

کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی( خلاصه کتاب)

وظایف مهندس ناظر ساختمان

اگر تا به اینجای مطالب را خوانده باشید، مطمئناً متوجه شده اید، که وظایف مهندس ناظر ساختمان چقدر گسترده است. و اگر می خواهید به عنوان مهندس ناظر ساختمان، فعالیت حرفه ای خود را ادامه دهید، باید، خود را برای آن آماده کنید.

مطمئناً لیست مواردی که در خصوص وظایف مهندس ناظر ساختمان مطرح شد کامل نیست . موارد دیگری هم هست که در این لیست از قلم انداخته شده است.

اگر میخواهید به صورت رسمی وارد کار پرچالش نظارت و اجرا شوید، اولین پیش نیاز قبولی در آزمون نظام مهندسی و اخذ پروانه اشتغال است. با افزایش تعرفه  خدمات مهندسی، داشتن پروانه اشتغال منافع مالی قابل توجهی را برای مهندسین گرامی رقم خواهد زد. سیستم نظارت نیز به صورت ارجاعی است. یعنی مهندس ناظر نیازی نیست به دنبال کار برود و خود سازمان نظام مهندسی برای مهندس ، کار نظارت را معرفی می کند.

برای قبولی در آزمون حتما باید آمادگی کافی کسب کنید. در این زمینه بسته آمادگی آزمون نظام مهندسی بسیار به شما کمک می کند. برای توضیحات بیشتر و تهیه این بسته آموزشی روی لینک زیر کلیک نمایید.

بسته آموزشی آزمون نظارت و اجرای عمران – نظام مهندسی

اگر علاقمند هستید در زمینه محاسبات سازه به صورت رسمی فعالیت کنید باید در آزمون محاسبات شرکت کنید و پروانه محاسبات بگیرید. قبولی در آزمون محاسبات سخت تر از نظارت و اجرا هست و نیاز به شرکت در کلاس و تمرین زیاد دارد. در این زمینه برای علاقمندان کلاس های تدریس خصوصی در زمینه دروس محاسباتی عمران تدارک دیده ایم. برای توضیحات بیشتر و ثبت نام می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید:

تدریس خصوصی دروس محاسباتی عمران ویژه مقطع کارشناسی و آزمون نظام مهندسی و آزمون دادگستری

در پایان پیشنهاد می کنم ، برای دریافت مطالب مفید در زمینه مهندسی و ساختمان، فرم زیر را تکمیل نمایید.

در نگارش این مقاله زحمات فراوانی کشیده شده است. از اینکه با انتشارِ با منبع این مقاله، به ترویج دانش کمک می نمایید سپاسگذارم. یادمان باشد، هیچ دانشی انحصاری نیست.

دوستان گرامی، اگر در زمینه مسائل عمرانی، سوال، یا مشکلی دارید، می توانید از طریق نظرات یا ایمیل ما، به نشانی : info@neginomran.com بپرسید. حتماً در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستم.

161 نظرات
  1. معصومه ترابي می گوید

    با عرض سلام
    پس از اتمام ساخت و اعلام به شهرداري تا گرفتن پايان كار ايا مهندس ناظر هنوز حقوقي بايد از مالك بگيرد؟؟؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام خدمت شما.
      ناظر به صورت مستقیم از مالک پول دریافت نمی کند، مالک پول را به حساب سازمان نظام مهندسی واریز میکند و نظام مهندسی هم با توجه به پیشرفت مراحل اجرای ساختمان، این پول را به مهندس ناظر می دهد. البته در مواردی که مدت قرار داد نظارت تمام می شود، مالک مکلف است حق الزحمه ناظر را پرداخت نماید که گاها به صورت مستقیم و با توجه به تعرفه تمدید نظارت توسط مالک به ناظر پرداخت می شود

  2. امیر می گوید

    Amir Rahimi:
    با سلام
    خانه ی ۴ طبقه کاملا بتنی ساخته شده در شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب
    به علت کم کاری مهندس ناظر ساختمان کاملا تخریب شده
    الان هرکاری میکنیم ناظر جوابگو نیست
    اگر ممکنه راهنمایی کنید تا حق مان از ناظر بگیریم
    مدارک و ازمایش بتن موجود میباشد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      شما می بایست به مراجع قانونی مثل سازمان نظام مهندسی استان و قوه قضائیه شکایت ببرید.
      البته در چنین خسارت بزرگی مطمئنا تمام تقصیر بر عهده یک نفر نیست و نیاز به کارشناسی دقیق دارد. طراح سازه، سازنده، مالک زمین، مهندس مجری ( در صورتی که داشته باشد)، کارخانه تولید کننده بتن، آزمایشگاه مربوطه و حتی مراجع صادر کننده جواز ساخت مثل شهرداری و سازمان نظام مهندسی، هر یک به نحوی ممکن است مقصر شناخته شوند و دخیل باشند.
      مطمئناً سهم سازنده و مجری ساختمان، از این حادثه، اگر بیشتر از مهندس ناظر نباشد، کمتر نیست.

  3. مهدی چ می گوید

    با سلام
    در صورتی که مهندس ناظر سازه طی نامه ای ناایمن بودن گودبرداری را به طراح سازه اظلاع دهد و اظهار نماید که نیاز به سازه نگهبان هست ، آیا وظیفه طراح سازه ساختمان این است که سازه نگهبان طراحی نماید یا اینکه برای طراحی سازه نگهبان مالک باید قراردادی با طراح دیگری ببندد و مسئولیتی متوجه طراح اصلی ساختمان نمی باشد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام
      طراحی سازه نگهبان هم در حوزه وظایف طراح اصلی سازه است. در صورتی که پروژه شرایط خاصی داشته باشد (گودبرداری های عمیق و حساس) و طراح اصلی صلاحیت طراحی سازه نگهبان گود را نداشته باشد، باید طراحی توسط طراح ذی صلاح انجام گیرد. نحوه پرداخت اجرت طراحی گود در این شرایط ، می بایست در قرار داد اولیه مشخص شده باشد، در غیر این صورت باید به صورت توافقی بین طرفین انجام شود.

  4. مهدي می گوید

    با سلام
    من در آپارتماني كه به تازگي بصورت نوساز خريدم زندگي ميكنم كه صداي طبقه بالايي براحتي به خانه من مياد وقتي بچه هاي طبقه بالايي گريه ميكنند صداشون به وضوح شنيده ميشه
    آيا اين موضوع عاديه؟
    اگر عادي نيست آيا قابل رفع هست يا خير؟
    و اينكه من ميتونم از سازنده بابت اين كار بي كيفيت سقف شكايت كنم يا خير؟
    ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام
      وقت شما بخیر
      بله می تونید با استفاده از عایق صوتی ( آکوستیک ) در سقف، میزان سر و صدا را کاهش دهید. ( برای راهنمایی بیشتر می توانید به این لینک مراجعه کنید: عایق آکوستیک

      می تونید از سازنده هم از این بابت شکایت کنید و ادعای خسارت کنید ولی طی مراحل قانونیش هم زمانبر و هم هزینه بر هست و رای دادگاه هم بسته به نظر کارشناس دارد.
      موفق باشید

  5. پدرام می گوید

    با سلام
    اگر قراداد نظارت که ۱۸ ماهه هست تمام شود ایا میتواند ناظر از تمدید قرارداد خوداری کند؟و نامه بزند که با توجه به اتمام قرارداد و عدم تمایل به تمدید قرارداد بعلت …نسبت به جایگزین نمودن ناظر دیگر اقدام شود

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      مالک باید درخواست تعویض ناظر را به شهرداری بدهد. یعنی با مالک توافق کنید.
      اگر توافق نکرد، شما می توانید مالک را وادار به این کار کنید با توقف کار و یا گزارش ندادن.

  6. negar می گوید

    با سلام. من ناظر سازه هستم. متاسفانه مالک بدون اطلاع اقدام به ساخت و اجرا سقف ها و طبقات کرده است(فقط برای فونداسیون اطلاع داد). و متاسفانه آزمایش بتن هم انجام نداده. خواستم بپرسم حتما باید توقف کار بدم یا گزارش تخلف کافیه؟
    با توجه به اینکه شنیدم در صورت توقف کار مالک میتونه شکایت کنه و بگه وظیفه ناظر بود که حداقل هفته ای یکبار سر بزنه.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام
      البته قصور از شما هم بوده که به ساختمانی که نظارتش رو بر عهده دارید سر نزدید . اما مالک هم از عدم حضور شما کمال سو استفاده رو کرده است. شما گزارش تخلف رد کنید و در گزارش قید کنید که سازه به دلایل مذکور فاقد استحکام است. معمولا در ساختمان ها پر از موارد غیر ایمن و استفاده از کارگر غیر مجاز غیر ایرانی است. به بهانه یکی از این ها می توانید توقف کار بزنید. عنوان گزارش مرحله ای رو هم همان فونداسیون بزنید و تا تعیین تکلیف این وضعیت گزارش مراحل دیگر را رد نکنید.
      در گزارش خود قید کنید شروع مجدد عملیات ساختمانی منوط به مجوز ناظر می باشد.

    2. حسین می گوید

      سلام.بعد از بتن ریزی فدراسیون و قبل از اعلام نتیجه آزمایش ۷ روزه بتن میشه اجازه ادامه کار داد ، منظورم پروژه های دولتیه؟

      1. مهندس علی قربانی می گوید

        سلام. بله مشکلی نداره. چون معمولا بیش تر از یک هفته طول می کشد تا اولین سقف آماده شود.

  7. حسين حياتي می گوید

    سلام خسته نباشيد من يه ساختمان ٧ واحدي ساخته ام و ناظرش از فنداسيون نظارت داشته تا سقف اخر ساختمان و ديوار چيني الان همه هزينه ها رو از ما گرفته ولي گزارشات مربوط به ساختمان رو نميدهد به ما لطف كنيد راهنمايي كنيد چيكار بايد كنيم . تشكر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. اگر تهران هستید، تشریف ببرید نظام مهندسی طبقه سوم اونجا با ناظر تماس میگیرند و پیگیری می کنند.

  8. حسين حياتي می گوید

    سلام خسته نباشيد . من يك ساختمان ٧ واحدي ساخته ام و ناظرش از فندانسيون تا سقف اخر و ديوار چيني نظارت كامل داشته است همه هزينه ها رو هم از من گرفته حق الزحمه خودش رو كامل دريافت كرده الان كزارشات مربوط به فنداسيون و سقف ها رو نميدهد به من لطف ميكنيد راهنمايي كنيد جيكار بايد كنم . تشكر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      گزارشات رو باید در دفتر خدمات ثبت کند نه که به شما بدهد. اگر گزارش نداده تا اینجا پای خودش بیشتر گیر است. شما می توانید به شورای انتظامی مستقر در نظام مهندسی شکایت ببرید.

  9. مسعود می گوید

    سلام من ناظر یک ساختمان ۵طبقه ام سازمان الزام کرده که مجری بزارند ولی مالک نگذاشته چه کار باید کرد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      متاسفانه این معضلی است که گریبان گیر مهندسان شده است. دعوایی که بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری هست و این وسط ناظر را تحت فشار قرار میدهند. اگر مجری الزامی است که اصلا چرا جواز می دهید و نقشه هایش را تایید می کنید. اگر الزامی نیست پس چرا به ناظر فشار می آورید. شما از اول (قبل از تعهد نظارت) می بایست با مالک بر سر این مورد توافق می کردید. در حال حاضر سه کار می توانید انجام دهید.
      ۱- با همین شرایط (بدون مجری) نظارت خود را انجام دهید و از مالک تعهدی بگیرید که خودش مسئولیت اجرای ساختمان را به عنوان مجری بر عهده گرفته است. (توصیه نمی شود.)
      ۲- از مالک بخواهید برای تعویض ناظر اقدام کند.
      ۳- به بهانه های مختلف از جمله عدم رعایت نکات ایمنی و فنی و …. عملیات ساختمانی را متوقف کنید و در گزارش خود قید کنید که سازنده ساختمان فاقد صلاحیت اجرایی لازم است.
      موفق باشید.

    2. سیامک می گوید

      سلام من یک‌آپارتمان ۷ واحدی ساختم و دوسال و نیم است که پایان کار گرفتم.الان مهندس ناظر مدعی شده که همه پول اضافه بنا را ندادید.من بابت تخلف متراژی اضافی اعلام شده مهندس ناظر در طبقه اول و دوم مبلغ ۲۴۰۰۰۰۰ تومان بابت ماده صد پرداخت کردم که وصول نشد و بعلت عدم نظارت دقیق چاله آسانسور آپارتمان نیم متر کسری داشت که مجبور شدم با هزینه خودم نزدیک به ۷ میلیون تومان چاله آسانسور را تخریب و عایق بندی کنم که هنوز هم از کف نشتی آب داره.میخواستم بدونم که آیا میتونم این هزینه ها رو بگردن مهندس ناظر بزارم.متشکرم.

      1. مهندس علی قربانی می گوید

        سلام. اگر ساختمان شما مجری ذیصلاح داشته باشد، که در خصوص مشکل چاله آسانسور باید از ایشان شکایت کنید. اگر مچری ذی صلاح نداشته و خودتان زحمت اجرای ساختمان را کشیدید، بیشتر از مهندس ناظر خودتان مقصر هستید. مهندس ناظر نیز البته مقصر است. قصور مهندس ناظر از این جهت است که به شما لطف بی جایی کرده که شما را ملزم نکرده مجری ذیصلاح بگیرید و الان به جای پرداخت حق الزحمه اش، میخواهید قصور خود را به گردن مهندس ناظر بیاندازید. این پیام شما درس عبرتی باشد برای ناظرانی که با مالکین و سازندگان مدارای بی جا می کنند و ایشان را ملزم به بستن قرارداد با مجری نمی کنند.

  10. مسعود می گوید

    سلام
    من ناظر یک ساختمان ۵طبقه ام سازمان الزام کرده که مجری بزارند ولی مالک نگذاشته چه کار باید کرد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. از ابتدا می بایست با مالک در این خصوص توافق می کردید. الان می توانید، در صورتی که اجرا به روش اصولی انجام نمی شود، گزارش تخلف بزنید و در متن گزارش اشاره کنید که سازنده فاقد صلاحیت اجرایی می باشد و چند تخلف فنی و ایمنی را به عنوان شاهد مثال بیاورید.

  11. رضا قدسی می گوید

    سلام، بنده به عنوان مالک جهت بازدید آرماتوربندی فونداسیون و بتن‌ریزی‌اش به صورت شفاهی و کتبی به ناظر اطلاع داده‌ام. ایشان بعد از گذشت ۴ روز مراجعه نکرده‌ و تلفن خود را نیز پاسخگو نیست. تکلیف چیست؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . به سازمان نظام مهندسی مراجعه نمایید و کتبا به آن ها اعلام نمایید. همچنین به معاونت شهرسازی شهرداری واقع در خیابان ایرانشهر، امور ناظران مراجعه نمایید و به آنجا نیز کتبا اطلاع دهید و رسید بگیرید. تا زمانی که به این مورد رسیدگی نشده است بتن ریزی انجام ندهید چون دردسرش بیشتر است.

  12. بهرام می گوید

    سلام. نقشه ساختمان اگر بدون مهر و امضا مهندس طراح ساخته شود. بار حقوقی دارد؟. بطور مثال مهندس طراح یه نقشه اولیه به مالک بده و اونهم زرنگی کنه بدون طی مراحل تایید نقشه اقدام به ساخت کند و بعد از پایان دادگاه شکایت کنه

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. اگر بدون مهر و امضای نقشه مالک اقدام به ساخت کند، طراح هیچ مسئولیتی ندارد و کلیه مسئولیت و طبعات ناشی از آن بر عهده مالک خواهد بود. نقشه بدون مهر و امضا را هر کسی می تواند ترسیم و چاپ کند.

      1. امیر می گوید

        سلام جناب مهندس وقتتون بخیر راجع به کاور پلیت میانی دو لقمه مجزا بادبند ایکس مطلب گذاشته بودید که که مانع حرکت رفت و برگشت دو لقمه جدا میشه اگز اطف بفرمایید کجا در آیین نامه و کدام بند به این موضوع اشاره شده ممنون میشم

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          سلام. وقت شما بخیر.
          در آیین نامه اشاره ای نشده است. برداشت شخصی است.

  13. احمد رضا سیروسیان می گوید

    سلام
    اینجانب یک ساختمان نوساز در سال ۹۶ خریداری نمودم-در زمستان دیوارهای اتاق عرق می کند به چه صورت می توانم این مشکل را برطرف نمایم
    ایا از سازنده می توان شکایت کرد-چگونه و از چه طریقی؟
    پشت دیوارهای اتاق ساختمان فضای باز است

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      چون دیواره ساختمان در مجاورت با فضای باز است و احتمالا در معرض کج باران است ، به این دلیل عرق می کند. برای حل این مشکل باید کارشناس از ساختمان بازدید نماید. می توان عایق کاری از بیرون برای دیوار ساختمان انجام داد. (ایزوگام) یا اینکه به روش دیگری از داخل ساختمان اینکار را کرد. عایق کاری از بیرون مستلزم داربست بندی است.
      متاسفانه قوانین نظام مهندسی در کشور به درستی رعایت نمی شود. ساختمان های نوساز باید به دست مجری ذی صلاح اجرا شوند و شناسنامه فنی داشته باشند. اما وقتی ساختمان ها مجری ذی صلاح ندارند و فاقد شناسنامه هستند، مستنداتی هم وجود ندارد که بر اساس آن شکایت ببرید. افرادی هم تحت عنوان سازنده ساختمان ها را می سازند و بعدا هیچ پاسخگویی ندارند. مگر اینکه تخلفی انجام داده باشند که منجر به جرائم کیفری شود. با این حال ، بررسی نمایید آیا ضخامت دیوارهای پیرامونی ۲۰ سانتی متر است یا خیر. اگر ضخامت دیوار ها کمتر بود، می توانید به دلیل عدم رعایت ضخامت دیوارهای پیرامونی طبق نقشه معماری و همچنین عدم رعایت مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان از سازنده به دادگستری شکایت ببرید.

  14. شاولی می گوید

    سلام من آزمون نظام مهندسی نظارت عمران قبول شدم و الان باید چه چیزهایی یاد بگیرم حس میکنم خیلی چیزا یادم رفته. نگرانم.
    پروانه اشتغالم نهایتا تا ۱ ماه دگ دستم میاد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      بلافاصله بعد از قبولی، کاری به شما ارجا نمی شود و باید مدتی در صف ارجا منتظر بمانید. در این مدت اولا می توانید مروری بر مباحث مقررات ملی ساختمان داشته باشید. همچنین می توانید از آموزش های تجربه محور در این زمینه استفاده کنید که هر چه بیشتر شما را با شرایط واقعی یک پروژه آشنا کند. در وبسایت نگین عمران نیز، به همین منظور آموزش های مفیدی برای مهندسانی با شرایط شما آماده شده است. از جمله:
      کتاب هندبوک نظارت ساختمانی
      آموزش نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه های بتنی
      آموزش نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه های فلزی
      آموزش جامع گودبرداری و اجرای سازه نگهبان
      برای کسی که قصد دارد به عنوان ناظر ساختمانی فعالیت کند، آگاهی از این مسائل ضروری است. در صورت عدم آگاهی از آن ها، و پذیرش مسئولیت نظارت ساختمان، ممکن است زیان های جبران ناپذیری به خود یا دیگران تحمیل نماید.
      با سپاس

  15. مقامی می گوید

    سلام – ما سال ۸۶ یک ساختمان یه طبقه با نظارت مهندس ناظر ساختیم و برگ سبزش توسط مخندس ناظر صادر شده ولی ما برای پایانکار اقدام نکریدم و بعد از ۱۳ سال در سال ۹۷ برای پایانکار اقدام کردیم و دفتر الکترونیک دوباره برگ سبز و برگ استحکام بروز میخواهد و ما با مهندس ناظر تماس گرفتیم گفتند دوباره باید قرارداد ببندیم و کل پول روباید بدیم یعنی متری ۹۵۰۰ لطقا راهنمایی کنید ممنون از سایت خوبتان .

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. باید همان موقع نسبت به اخذ پایان کار اقدام می کردید. شهرداری به این دلیل برگه سبز مجدد می خواهد که ممکن است در این مدت شما تغییرات کاربری یا افزایش بنا در ملک انجام داده باشید. مهندس ناظر بابت برگ سبز مجدد می بایست مبلغی اخذ کند. حالا اینکه مبلغ را به روز حساب کند یا تخفیف دهد، به انصاف خودش بستگی دارد. شما می توانید از دفتر خدمات سوال کنید که آیا مهندس دیگری می تواند برگه استحکام بدهد یا خیر، اگر قبول کردند، می توانید مهندس دیگری پیدا کنید که با مبلغ پایین تری این کار را انجام دهد. اگر هم نه، با همان مهندس چانه بزنید و با مبلغ کمتری راضیش کنید که برگه سبز و استحکام بدهد به شما.

  16. سعید می گوید

    سلام.من مهندس مجری ساختمانی هستم که باتوجه به تذکرات لازم به مالک جهت اجرای عایق کاری دیوار خارجی اما کوتاهی کرده .بنده هم گزارش کتبی ازمالک گرفتم که باید حتما عایق کند به مهندس ناظرم گزارش تخلف دادم.برای بنده مشکلی پیش نمیاد دیگه؟احتیاج به گزارش دیگری به شهرداری یا سازمان نظام مهندسی نیست؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. شما مجری ساختمان هستید. ناظر نیستید که نامه و گزارش بزنید براش. در هر صورت مسئولیت بر عهده شماست. نباید به مالک اجازه دخالت در نحوه اجرا را بدهید. اگر مالک اجازه نمی دهد شما اجرا کنید، قرارداد خود را با او فسخ کنید در پایان کار هم اگر نامه یا برگه ای از شما خواستند، هیچ نامه ای ندهید و برگه ای را امضا نکنید. اگر دیوار جانبی ساختمان در معرض کج باران قرار دارد، حتما نیاز به عایق کاری دارد و بعدا برای ساکنین مشکل درست می شود و همیشه از دیوار مذکور رطوبت به داخل ساختمان می زند و اگر در این مرحله عایق اجرا نگردد اصلاح آن بعدا بسیار پر هزینه خواهد بود.

  17. نکوییان می گوید

    قالبندی ستونهای مجاور منزل همسایه ضلع طرف همسایه را چگونه قالبندی کنیم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. قالب ها را می توانید در فاصله درز انقطاع قرار دهید در صورتی که دیوار همسایه به ستون چسبیده است و یا در زیر زمین میخواهید به دلایل ایمنی ستون ها را به دیوار همسایه بچسبانید می توانید از یونولیت در آن وجه ستون استفاده نمایید به شرط اینکه به خوبی مهار کنید. در بتن ریزی در ستون های مذکور هم مرحله ای (یک متر – یک متر) انجام دهید.

  18. محمد می گوید

    مالک زمین ناگونیایی بودم که توسط پیمانکار و ناظر تا پایان نازک کاری انجام شده و حالا ناگونیایی در آشپزخانه و سالن آپارتمانها به چشم میخورد و از ارزش ساختمان کاسته است. در حالیکه در زمان سفتکاری میشد ناگونیایی را در کمدهای اتاقها گرفت و بقیه فضاها کاملاً گونیا اجرا شود.مقصر کیست؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      با سلام خدمت جنابعالی
      شما که به این موارد حساس هستید اولا باید قرارداد ساخت را با سازنده ای معتبر که خودش مهندس معمار یا عمران باشد منعقد می کردید. یا حداقل یک مجری ذی صلاح و با تجربه انتخاب می کردید تا سر کار باشد و بر کار پیمانکار نظارت نماید. پس در این مورد تا حدی خودتان هم مقصر هستید. ناظر در قبال این مساله مسئولیتی ندارد به خصوص اگر پروژه تک ناظره باشد. صرفا به موارد اساسی و تخلفات وظیفه دارد ورود پیدا کرده و ممانعت کند و به شهرداری گزارش ارائه دهد. اگر قبلا با پیمانکار یا سازنده در خصوص گونیایی کردن کنج ها صحبت کرده بودید پس قصور از جانب آن ها بوده است.

  19. وحید میرزابیگی می گوید

    سلام
    شیب بندی در کف حمام رعایت نشده است، به صورتی که آب زیادی در کف حمام جمع می شود. مقصر این مشکل کیست؟ آیا مهندس ناظر هم مسئول است؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. در صورت حضور مهندس مجری ایشان باید پاسخگو باشد. در غیر این صورت سازنده و پیمانکار. مهندس ناظر در قبال وجه ناچیزی که دریافت می نماید، در قبال این مساله پاسخگو نخواهد بود.

  20. سارا می گوید

    سلام مهندس ممنون از اطلاعات مفیدتون
    بعد از قبولی در آزمون نظارت چطور تایید دو مهندس پایه یک رو بگیریم اگه کسی رو نشناسیم چه راهی هست
    مخصوصا وقتی تجربه ی کافی رو نداشته باشیم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خواهش می کنم.
      توی این مدت اگر توی شرکتی کارکردین یا کارآموز بودین، پیش همون ها ببرین امضا کنن. این تایید یک چیز صوری و فرمالیته هست و خیلی اهمیت نداره. بعد از آزمون تا زمانی که نتایج اعلام بشه و برای تکمیل مدارک برین، ۴ -۵ ماهی طول میکشه، تو این مدت سعی کنین دو نفر پیدا کنین. فکر می کنم پایه دو هم باشه مشکلی نداشته باشه. فکر نمی کنم کنترلی انجام بدن.

      1. سارا می گوید

        برای اجرا خوندم که بعد از آزمون دوره براشون برگزار میشه ولی نظارت همین دوتا تایید رو نیاز داره، شما هم که فرمودید فرمالیته است، یعنی فقط بایه آزمون مسئولیت نظارت یه ساختمان رو میدن به کسی یا مراحل دیگه هم باید طی کنیم؟؟

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          بله بعد از آزمون اجرا یک دوره اجباری هم هست به مدت یک هفته تا ۱۰ روز که باید اون رو شرکت کنید، مباحث نظارت و اجرا از هم جدا نیستند. مطالبی که توی اون دوره گفته می شود به درد کار نظارت هم میخورد. ضمنا شما ۴ سال عمرتون رو گذاشتید و مدرک مهندسی گرفتید از دانشگاه. بعد از اون سه سال تنفس قرار دادند که تجربه کسب کنید. مواردی هم که باید در ساختمان نظارت کنید، همین مباحث مقررات ملی ساختمان هست که مطالعه کردید و در آزمونش هم قبول شدید. پس فقط با یه آزمون نبوده و شما همه این مراحل رو قاعدتا طی کردید. حالا اگر توی کسب تجربه کم کاری کردید الان می تویند جبران کنید. کار نظارت هم خیلی سخت نیست اگر اصولش رو بلد باشید. دوستان زیادی زحمت کشیدند، کتاب نوشتند و آموزش های خوبی در این زمینه آماده کردند. می تونید از اونها استفاده کنید. از همین سایت می تونید کتاب هندبوک نظارت ساختمانی را تهیه بفرمایید که در اون تجربیات چندین سال کار نظارت بر تقریبا ۵۰ ساختمان در مناطق مختلف تهران رو به رشته تحریر در آوردم. همچنین اگر دنبال آموزش های پیشرفته تر هستید، در زمینه اجرا و نقشه خوانی می توانید آموزش های نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه های فلزی و سازه های بتنی را تهیه کنید. این آموزش ها و آموزش های مشابه، خیلی می تونه تو این زمینه کمکتون کنه. به هر حال به عنوان یک مهندس همیشه باید در حال یادگیری و ارتقای خودتون باشید. ما هم در حد توان سعی می کنیم، به دوستانی که تازه وارد کار نظارت میشن و اولش استرس دارند، کمک کنیم. تو هر مرحله از نظارت اگر مشکلی پیش اومد یا سوالی داشتید از همین طریق یا از طریق تماس با شماره تماس درج شده در سایت (۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵) می تونید بپرسید و هیچ هزینه ای هم براتون نداره. البته مسلما مسئولیت نظارت ساختمان، مسئولیت سنگینی هست و اگر خودتون رو برای اون آماده نکنید، بهتره که اصلا وارد حیطه نظارت نشوید.

  21. امیر می گوید

    سلام جناب مهندس قربانی سال خوبی داشته باشید چند سوال از خدمتتون داشتم ۱: در عکس گاست پلیت ناودانی ها بادبند ایکس همراه با کاور پلیت میانی مجزا بادبند به ابعاد:
    pl 800×۴۰×۱۵ و pl 600×۶۰×۱۰
    برای چه دهانه ای با چه ابعادی مناسب هست؟ ۲: ابعاد گاست ها متصل به تیر چگونه است ؟
    ۳: سایز ناودانی ها چند است اگر با روش LRFD محاسبه شوند ؟
    ۴: پیشنهاد میشود بادبند ها میان دو تیغه دیوار باشند به نظر شما چگونه ممکن است؟
    ۵: از نظر شما بادبند قطری به صورت ۸ و ۷ در در دو دهانه کنار هم در اولیت است یا بادبند ایکس با توجه به لرزه خیزی باتشکر از شما و سایت خوبتان

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر.
      ۱-سایز گاست پلیت میانی بستگی به سایز ناودانی ها و حداقل طول جوش مورد نیاز دارد. به صورت حدودی پلیت ۸۰۰ در ۴۰۰ با ضخامت ۱۵ را می توان تا ناودانی ۲۰ به کار برد. پلیت ۶۰۰ در ۶۰ برای کاور پلیت فوقانی برای ناودانی تا همین سایز مناسب می باشد.
      ۲-ابعاد گاست های متصل به تیر هم بستگی به سایز ناودانی دارد. با توجه به اینکه جوش موثر پلیت و ناودانی از قطر پلیت محاسبه می شود، باید در نظر گرفت که ابعاد به گونه ای باشد که این طول جوش تامین شود. معمولا از جهار وجهی های غیر منتظم برای این منظور استفاده می شود. در آموزش نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه فلزی بخش بادبندها به صورت کامل در این خصوص توضیح داده شده است.
      ۳-سایز مهاربندها و سایز مقاطع سازه فولادی با استفاده از خروجی نرم افزار ایتبس با توجه به مدل سازی انجام شده، بارگزاری، ترکیبات بار، آیین نامه مورد استفاده، پهنه لرزه خیری و سایر پارامترهای دخیل در طراحی سازه مشخص می گردد و خارج از آن نمی توان اظهار نظری کرد. اگر به این مقوله علاقه مند هستید پیشنهاد می کنم از آموزش طراحی سازه فولادی استفاده نمایید.
      ۴ – در صورتی که تیرهای دهانه مهاربندی پهنای مناسب داشته باشد، مهاربندها هم در آکس تیر اجرا شوند، این امکان وجود دارد البته می بابست در اجرا تیغه ها حتما از وال پست استفاده گردد
      ۵- از جهت اجرایی بادبند ایکس به دلیل متداول بودن، سهولت اجرای بیشتری برای پیمانکاران دارند. اجرای بادبند به شیوه اول نیاز به دقت و ظرافت بیشتر و نیروی متخصص دارد.

  22. علی شایان می گوید

    سلام.وقت بخیر…ساختمانی مهندس ناظر قسمت جوشکاری رو تایید کرده و الان مالک بعد از گذشت چند سال از ساخت و پایان کار به دلیل جوشکاری نامناسب اتصالات اعلام شکایت کرده.مسئولیت با ناظر هست یا جوشکار؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر.
      اگر با جوشکار قراردادی بسته شده و از او نسبت به کیفیت کار تعهد گرفته شده، جوشکار نیز مسئول است. در غیر این صورت سازنده و ناظر مسئولیت اصلی را برعهده دارند.

  23. سارا می گوید

    واقعا ممنون که پاسخگو سؤالاتمون هستید، بله حتما باید با آمادگی و کمک گرفتن از افراد باتجربه مسئولیتی رو بپذیریم فقط هنوز کاملا به همه ی شرایط آگاه نیستم خیلی سوال برام پیش میاد، همین دو امضا از دو مهندس پایه۱که باید ارایه بشه با سابقه بیمه سه ساله است؟یا بیمه برای پروانه اشتغال الزامی نیست؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      خواهش می کنم.
      نه سابقه بیمه نمی خواهند. خود بنده موقع پروانه گرفتن اصلا سابقه بیمه ارائه نکردم. ولی امضای دو نقر مهندس پایه ۱ که گواهی دهند شما کار کردید، لازم هست.

  24. بهرام می گوید

    با سلام
    آیا موارد قانونی برای صدور دستور توقف عملیات ساختمانی از طرف ناظر وجود دارد؟ اگر بله لطفا منبع معرفی گردد.
    با تشکر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام
      بله – مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را مطالعه بفرمایید.

  25. nasrin می گوید

    سلام جناب مهندس الان برای تایید سابقه کار نیازی نیست حتما دو نفر امضا کننده پایه یک باشن تو شرایطش نوشته ۱۰ سال از مدرک لیسانسشون گذشته باشه و دارای پروانه اشتغال معتبر باشن

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خیلی ممنون از روشنگریتون

  26. حسین می گوید

    با سلام و احترام
    جناب آقای مهندس بنده سال ۹۷ ناظر یک پروژه در منطقه ۱۹ بودم که اسکلت آن فلزی بوده تا پایان مرحله اسکلت هیچ گونه خلافی از مالک انجام نشده بود حتی از خود سازمان هم برای بازدید آمدند و گزارش بدون خلاف ثبت گردیده شد
    پس از پایان ۵ طبقه قانونی و در مرحله سفت کاری مالک اقدام به پیشروی به سمت حیاط(ملک جنوبی)کرد و اقدام به ساخت به اصطلاح ۱۰۰درصدی نمود و یک طبقه نیز به آن اضافه نمود باتوجه به اینکه بنده همان موقع و در موعد مقرر نسبت به ثبت گزارش خلاف هم به شهرداری و هم به سازمان نظام مهندسی کردم و مالک به گفته خودش به ناحیه مربوط مقداری پول داده بود تا از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری نکنند
    تا اینکه ملک مذکور به پایان رسیده و همگی ساکن می باشند
    و آخرین گزارش بنده مربوط میشه به عملیات نازک کاری که در این مرحله هم به مالک دستور کار نازک کاری را هم دادم و در گزارش از تخلفات مالک هم به شهرداری اعلام کردم
    حال با توجه به این موارد پیشنهاد شما برای اینکه در آینده بنده دچار مشکلی نشوم چیست و چگونه گزارش بدهم تا رافع مسئولیت بنده در قبال تخلفات ایشان بشود.

    با تشکر از پاسخگویی شما

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      در صورتی که گزارش خلاف را در موعد مناسب تحویل شهرداری داده باشید، و آن ها رسیدگی نکرده باشند، مسئولیتی در خصوص خلاف انجام شده متوجه شما نمی باشد. سعی کنید در تمام نظارت های آتی، حتما مالک را ملزم به عقد قرارداد با مجری ذی صلاح واقعی همراه با ثبت در سامانه نظام مهندسی کنید، تا در موارد اینچنینی مسئولیت کمتری متوجه شما باشد.
      همچنین خود را بیمه مسئولیت حرفه ای با پوشش حوادث مربوط به پروژه های قبلی نمایید.

  27. مهسا می گوید

    سلام بابت سایت خوتون و مطالب مفید ازتون تشکر می کنم.
    من رشته م عمران نیست ولی ممنون میشم اگه به سوالم پاسخ بدین. من چندین سال پیش پروانه نظارت برق رو گرفتم ولی بابت نگرانی از مسولیتهای که بهمراه داره استفاده نمی کردم.تا هفته پیش که بنا به دلایلی کاری رو قبول کردم. وفقط دفتر مهندسی من رو به سازمان نظام فرستادم تا نقشه های طراحی برق رو مهرو امضا کنم و اصلا سر ساختمان هم نرفتم. و هر چقدر بهشون گفتم گفتن نیازی نیست و میدونستن که من کار اولم هست. سازمان حق الزحمه من رو واریز کرده ومن واقعا از عواقب کار می ترسم.. به نظرتون ممکنه بعدا برام مشکلی پیش بیاد.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر .
      چه کسی به شما گفته است که نیازی نیست سر ساختمان بروی. شما آدرس و شماره تماس مالک یا سازنده را باید بگیرید. اگر ندادند به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنید و از آن ها بگیرید. شما البته نیازی نیست به اندازه ناظر عمران سر ساختمان حضور داشته باشید اما باید در مراحل لازم حضور یافته به سازنده دستور کار بدهید و گزارش خود را در شهرداری یا دفتر خدمات ثبت نمایید. یکی از مراحلی که باید حضور داشته باشید همین ابتدای کار است . در خصوص نصب کنتور کارگاهی و تابلو برق کارگاهی و چاه ارت در همین ابتدای کار باید دستور کار بدهید.
      در مرحله فونداسیون و اسکلت هم باید در خصوص هم بندی دستور کار بدهید. و با ناظر هماهنگ کننده یا ناظر عمران در ارتباط باشید که اجرا شده است یا خیر. اگر نشده است گزارش بدهید.
      در مرحله نازک کاری و سیم کشی برق هم باید در خصوص جنس و استاندارد کالاهای برقی مصرفی دستور کار بدهید. در خصوص اجرای فیوز محافظ جان و اجرای صحیح چاه ارت و تست مقاومت چاه ارت (۲ اهم ) باید نظارت دقیق انجام دهید. در خصوص عدم عبور سیم های برق از کف های آبریز مثل آشپزخانه و بالکن و … دستور کار بدهید . در خصوص استفاده از لوله های برق استاندارد و همچنین به کارگیری داکت ها یا سینی کابل های استاندارد بخصوص در خصوص برق های فشار قوی (مثل برق آسانسور ) حتما باید دستور کار دهید و نظارت کنید و در صورت تخلف گزارش دهید. در خصوص نصب کلید و پریز ها و سیم کشی ها حتما نظارت بر اجرای اصولی ان داشته باشید. پس حتما نیاز است که به پروژه سر بزنید و با سازنده در ارتباط باشید و در جریان امور قرار بگیرید.
      در کل جای نگرانی نیست. اگر وظایف خود را درست انجام دهید و دستور کار و گزارش ها را به موقع رد کنید ان شا الله مشکلی پیش نمی آید.

  28. سجاد فیروزیان می گوید

    با سلام خدمت مهندس بزرگوار
    آقای مهندس لطفا بفرمائید که در خصوص ضخامت دیوارهای پیرامونی ضخامت واقعی چند باید باشد چون متاسفانه کارشناسان ساختمانی تفسیرهای متفاوت از ضخامت میکنند و حتی در بعضی نظرات میگویند مطابق آیین نامه ها کل ضخامت دیوار یعنی با آجر و پوشش دو طرف باید بیست سانتی متر باشد ممنون میشم اگر با توجه به مشکل پیش آمده برای اینجانب راهنمایی دقیق بفرمایید

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      ضخامت دیوار مطابق نقشه های معماری تعیین می شود. معمولا برای دیوار های پیرامونی و دیوار های محیطی راه پله و آسانسور در نقشه معماری ضخامت ۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود که این ضخامت ، ضخامت تمام شده است. که در اجرا می بایست از بلوک های ۱۵ سانتی استفاده کنید که با پوشش ملات و گچ به ضخامت ۲۰ سانتی متر دست پیدا کنید. البته این برای دیوار های غیر باربر در ساختمان های دارای اسکلت هست.
      اگر دیوارها باربر باشند ( در ساختمان های با مصالح بنایی ) ضخامت دیوار باید مطابق نقشه محاسبات و ضوابط مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان تعیین گردد.

  29. عباحمید کاظمی نسب می گوید

    سلام مهندس
    لطفا بفرمائید ضخامت تیغه آجر دیوارهای پیرامون چند باید باشد چون براساس آیین نامه هانظرات مختلف تفسیر میشه خواهرش برا رفع ی مشکل بوجود آمده جواب قاطع بفرمائید ممنونم .

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر
      در نقشه معماری ضخامت تمام شده دیوار های پیرامونی را معمولا ۲۰ سانتی متر در نظر می گیرند. در این صورت بهترین حالت برای اجرای دیوارهای پیرامونی استفاده از بلوک های سفالی دو جداره یونولیت دار یا بلوک های لیکا به ضخامت ۱۵ سانتی متر است.

  30. عبدالحمید کاظمی نسب می گوید

    سلام مهندس
    لطفا بفرمائید ضخامت تیغه آجر دیوارهای پیرامون چند باید باشد چون براساس آیین نامه هانظرات مختلف تفسیر میشه خواهشا برا رفع ی مشکل بوجود آمده جواب قاطع بفرمائید ممنونم .

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر
      در نقشه معماری ضخامت تمام شده دیوار های پیرامونی را معمولا ۲۰ سانتی متر در نظر می گیرند. در این صورت بهترین حالت برای اجرای دیوارهای پیرامونی استفاده از بلوک های سفالی دو جداره یونولیت دار یا بلوک های لیکا به ضخامت ۱۵ سانتی متر است.

  31. محمد می گوید

    سلام.ریدم تو گور مهندس نفهم ،مهندس رضای پایه۳ از اصفهان که الان ۷روزه دارم زنگش میزنم ونمیاد سر کار هی امروز فردا میکنه ۲روز هم هست اصلا جواب نمیده دیگه عصابم را گل هم ریخت

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. دوست عزیز لطفا ادب را رعایت فرمایید. در این مورد از دست ما کاری برنمی آید. می توانید به نظام مهندسی استان یا نمایندگی آن در شهرتان مراجعه کنید و شکایت خود را مطرح کنید. آن ها رسیدگی می کنند و در صورت قصور ، مهندس ناظر به شورای انتظامی معرفی می شود.

  32. azam می گوید

    سلام اقای مهندس وقتتون بخیر . یک سوال داشتم از خدممتون . پروانه اشتغالی که بعد از قبولی توی آزمون اجرا میگیریم فقط در یک شهر قابل استفاده است یا میشه توی بقیه شهرها هم ازش استفاده کرد ؟ اگر نمیشه , این امکان وجود داره که آزمون اجرا رو برای دو تا شهر شرکت کنیم و پروانه اشتغال برای دو تا شهر بگیریم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما هم بخیر.
      پروانه های ساختمانی به صورت استانی صادر می شود و در استان محل زندگی خود می توانید از آن استفاده کنید. امکان اخذ پروانه از دو استان متفاوت نیست. اما در صورتی که محل زندگی خود را به استان دیگری منتقل نمایید می توانید پروانه خود را هم عوض کرده و پروانه مربوط به استان جدید را بگیرید.

  33. آرش می گوید

    جسارتا موارد توصیه شده در این مقاله هرچند خواندنی است لیکن از لحاظ حقوقی اصلا و ابدا توصیه نمی شود چرا که اولا پذیرفتن عملیات اجرا (مانند پیاده سازی نقشه) اگر توسط ناظر صورت پذیرد، مصداق بارز انجام کاری خارج از صلاحیت تعریف شده مهندس در پروژه بوده و فارغ از اینکه مشکلی بوجود بیاید یا خیر، در شورای انتظامی محکوم خواهد شد. ثانیا بر اساس قانون مدنی، اگر شخصی مبادرت به انجام کاری نماید که صلاحیت انجامش را ندارد، ضامن خسارات وارده خواهد بود و چون مهندس ناظر، همزمان نمی تواند مجری همان پروژه هم باشد لذا در دادگاه هم محکوم خواهد شد.
    بنابراین مطالبی که بیان شده هرچند برای پیشبرد سریع پروژه مناسب است لیکن به دلیل عوارض بسیار حقوقی، توسط هیچ مهندس باتجربه ای توصیه نمی شود.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      کامنت شما موجب شد که این مقاله را مجددا مطالعه کنم. کجای این مقاله بنده گفته ام که مهندس ناظر عملیات اجرا را باید بپذیرد؟ پس لطفا مقاله را درست مطالعه کنید. من گفته ام که باید بر پیاده سازی صحیح نظارت و کنترل داشته باشد. ادامه گفته هایتان هم بر همین فرض استوار است که فرض غلطی است. در نتیجه کل حرفهایتان باطل است. لطفا قبلا از اظهار نظر دقیق مطالعه نمایید تا مخاطبان و کاربران را به اشتباه نیاندازید.
      هر چند که معتقدم این نوع طرز تفکر که ناظر مطلقا به مسائل اجرایی کاری نداشته باشد و فقط گزارش رد کند نیز در عمل نه امکان پذیر است نه راهگشا است.

  34. یزدان می گوید

    درود بر مهندس. تقریبا همه سوالات عزیزان و جوابهای شمارو خوندم . ممنون که با صبر حوصله وتفکرصحیح وقت میگذارید. من ۱۸مهر پروانه نظارت سازه دریافت کردم وقبل از این به عنوان کارگر تا پیمانکارکارهای زیادی را اجرا کرده ام . به مسائل اجرایی تقریبا مسط هستم اما مسائلی که نگران کننده است شاید نبودن قوانین خاص یااجرا نشدن قوانین مربوط ب مقررات ساختمان در کشوراست. راستش برای شروع کار از مشکلات حقوقی یا اتفاقاتی ک بعدا پیش خواهد آمد نگران شدم.راهنمایی بفرمائید. . . امتیاز من درسامانه ارجاع زدن ۱۵۳۱۹و ظرفیت باقیمانده که همین دیروز لحاظ کردن ۳۹۰۱آیا بهم کار میرسه و چکار کنیم که پروژه های بهتری در سامانه بهم ارجاع بشه. سپاس فراوان

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و درود برشما . شما مهندس ناظر ساختمان هستید که بر اجرای همین قوانین نظارت بفرمایید. در صورت تخلف از اجرای قوانین هم باید گزارشات صحیح و به موقع به شهرداری و نظام مهندسی بدهید. در این صورت جای نگرانی نیست. امسال ارجاع کار به مهندسان خوب بوده است. در سامانه کار خاصی نمی توان انجام داد فقط باید منتظر بمانید تا کار به شما ارجا شود.

  35. Sara می گوید

    سلام وقت بخیر
    کسانی که هم آزمون نظارت و هم اجرا رو قبول میشن همزمان باهم میتونن هر دو کار رو انجام بدن؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنونم
      در حال حاضر طبق این توضیحاتی که خدمتتون عرض می کنم می تونید با پروانتون کار کنید. البته در آینده ممکنه این رویه ها تغییر کند اما در زمان فعلی به این شکل است:
      بعد از اینکه کد شهرسازی گرفتید و کارتابلتون فعال شد، در صف ارجاع نظارت قرار میگیرید و کار نظارت به شما معرفی می شود. اما کار اجرا را باید خودتان پیدا کنید (با تبلیغات یا معرفی آشنا ها و …) شما با پروانه اولیه ای که برایتان صادر می شود یک کار اجرا می توانید به صورت کارتابلی (ثبت در سامانه نظام مهندسی) بگیرید. در طول مدت زمانی که کار اجرا را گرفته اید، دیگر کار نظارت به شما ارجاع نمی شود. بعد از اینکه اولین کار اجرای شما تمام شد، باید تصمیم بگیرید که در کدام شاخه میخواهید فعالیت کنید: نظارت یا اجرا. چون با پروانه فعلی دیگر نمی توانید کار اجرا به صورت کارتابلی بگیرید. اگر خواستید فقط کار اجرا انجام دهید باید بروید سازمان نظام مهندسی و پروانه خود را به پروانه مجری تغییر دهید. که پس از آن دیگر کار نظارت به شما ارجاع نمی شود و خودتان فقط باید کار اجرا بگیرید. همچنین در زمانی که یک کار اجرا در دست انجام دارید، نمی توانید کار اجرای دیگری بگیرید.
      حق الزحمه نظارت مشخص است و بر اساس تعرفه باید پرداخت شود. اما در مورد اجرا توافقی هست بین مهندس مجری و کارفرما.

      با توجه به توضیحات فوق حتما توجه کنید که اگر کار اجرایی به شما معرفی شد، در قیمت دادن بسیار توجه کنید. کار اجرا بسیار پردردسر و پر مسئولیت است. شما باید به صورت فول تایم سر پروژه حاضر باشد. به هیچ عنوان، با مبالغ اندک ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان کار اجرا را قبول نکنید. حتی اگر ساختمان خیلی کوچک باشد. در حال حاضر کوچکترین ساختمان ها هم کمتر از ۲۰۰ متر نیستند. اتفاقا تجربه نشان داده است که در ساختمان های کوچک به علل مختلف، احتمال وقوع حوادث بیشتر است. (ناشی بودن صاحب کاران و پیمانکاران – اهمیت ندادن به ایمن سازی در ساختمان های کوچک و …) کلیه مسئولیت های ایمنی و حوادث هم برعهده مجری ساختمان است. اگر برای کار اجرا مبالغ کم به شما پیشنهاد شد که در ۹۹ درصد موارد اینگونه است، به هیچ عنوان قبول نکنید. (با آینده کاری خود و سایر مهندسان بازی نکنید) توصیه میکنم ابتدا چند سالی فقط کار نظارت انجام دهید و بعد از اینکه ارتقا پایه ۳ به ۲ گرفتید، به سمت کار اجرا بروید چون هم منافع بیشتری دارد هم، تجربه کافی دارید.

  36. Sara می گوید

    پس قبولی در اجرا در واقع منفعتی نداره فعلا،
    اگه مدت پایه ۳ اجرا تموم شه و کاری هم در خصوص اجرا انجام نداده باشیم ارتقا پیدا نمیکنه؟
    کلا چه مزیتی داره همزمان قبول شدنشون؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      ارتقاء پروانه فقط تابع زمان هست و ارتباطی با کار کردن یا کار نکردن شما نداره.
      شما می توانید با همین پروانه پایه ۳ هم کار اجرا بگیرید اگر تجربه کافی داشته باشید ولی بهتره صبر کنید تا تجربه کافی کسب کنید و پروانتون هم ارتقا پیدا کنه.

  37. کامران می گوید

    با عرض سلام ، چند روز پیش قرارداد نظارت معماری یک ساختمان با مالک در نظام مهندسی منعقد کردم و امروز متوجه شدم مالک با هماهنگی شهرداری شروع به احداث از یک ماه پیش کرده( بدون پروانه) و در مرحله بتن ریزی سقف اول می باشد ، و دو طبقه پارکینگ در زیرزمین نیز حذف نموده ،کلا ساختمان در حال احداث مغایرت داره با نقشه ها گزارش تخلف چه مواردی رو ذکر کنم با توجه به اینکه به مرحله سفت کاری و معماری نرسیده و در مرحله سازه هست و حتی هنوز قرارداد مهندس ناظر سازه منعقد نشده. و به غیر از شهرداری و نظام مهندسی به چه ارگان های دیگه ای گزارش تخلفو بدم ؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      اگر برگه تعهد نظارت را در دفترخانه ثبت کرده اید که تعهد نظارت معماری این ساختمان در هر صورت با شماست. البته اگر مالک قبل از اخذ شروع به کار از ناظر اقدام به عملیات ساختمانی کرده است خیلی از مسئولیت شما می کاهد. در گزارش خود عینا تخلفات و مغایرت های موجود را قید کنید. همچنین قید کنید که مالک بدون اخذ پروانه و اخذ شروع بکار و عقد قرارداد با مجری ذیصلاح اقدام به عملیات ساختمانی کرده است و فاقد صلاحیت می باشد. از جهت اینکه بدون پروانه اقدام به ساخت کرده است در گزارش خود شهرداری را مسئول بدانید. گزارش تخلف را علاوه بر نظام مهندسی و شهرداری ، به مجری یا سازنده یا صاحب کار ابلاغ کرده و از ایشان رسید بگیرید.

  38. آزاد می گوید

    با عرض تشکر از وقتی که برای پاسخگویی به سوالات می گذارید.با توجه به اینکه در دفترچه مرحله ای نظارت از ناظر خواسته شده که مقاومت خاک محل پروژه را با مقدار در نظر گرفته شده توسط محاسب بوسیله آزمایش و یا تجربی تایید نماید.آیا در صورت دادن دستور آزمایش تعیین مقاومت خاک به مالک، مالک از انجام آن خود داری کند و کتبا اعلام کند که مسولیت عواقب سوء آن را می پذیرد و مسولیتی در این خصوص متوجه ناظر نمی باشد آیا کفایت می کند و می توان دفترچه را مهر کرد و اجازه بتن ریزی را داد .آیا اصلا مسولیتی ناظر در این زمینه دارد که مقاومت خاک را تعیین کند

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و تشکر.
      خیر. تعیین مقاومت خاک می بایست قبل از طراحی سازه ساختمان و به درخواست طراح سازه انجام گردد. شما تایید این دفترچه را منوط کنید به تایید طراح سازه. بعد از مهر و امضای طراح سازه هم ، شما مهر و امضا کردید قید کنید که مهر و امضای طراح مورد تایید است و مستقیما مقاومت خاک را تایید نکنید. ناظر مسئولیتی در قبال تعیین مقاومت خاک ندارد البته در مواردی همچون زمانی که خاک زیر پی دستی است یا فاقد تراکم کافی است،بعد از اینکه توسط صاحب کار تحکیم و کوبیدن خاک صورت گرفت، جهت اطمینان از تحکیم کافی خاک، از کارفرما بخواهد آزمایشات صحرایی نظیر دانسیته و تراکم را انجام دهد.
      در کدام شهر ناظر هستید که همچین دفترچه ای را به ناظر می دهند که تایید کند؟

  39. محمد می گوید

    سلام من ناظر یک ساختمان ۴ طبقه و پیلوت بتنی هستم ساختمان مجری دارد برای اجرای بتن مگر مالک خود اقدام به اجرای بتن مگر با کیفیت پایین کرده به طوری که با فشار پا لبه های آن میشکند مالک حاظر نیست الاح کند وظیفه ناظر چیست؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقتتون بخیر. اگر ساختمان مجری دارد . شما به عنوان ناظر تذکرات و ابلاغیه ها را باید به مجری بدهید. اگر هم حاضر به اصلاح نشد، می بایست گزارش تخلف بدهید. در صورتی که مجری در پروژه حضور ندارد ، وقتی کار از مرحله حساس عبور کرد، یک گزارش تخلف و توقف عملیات به دلیل عدم حضور مجری بدهید. یک نامه هم در این خصوص به سازمان نظام مهندسی بدهید. معمولا این رویه ها به دلیل صوری بودن مجری اتفاق می افتد اگر مجری واقعی باشد و حق الزحمه واقعی دریافت کند، حتما سر پروژه حضور پیدا می کند. ضمنا حتما مالک را ملزم به عقد قرارداد تست بتن با یک آزمایشگاه مستقل بنمایید.

  40. محمد می گوید

    سلام مهندس جان وقت بخیر

    مالک برگه شروع عملیات رو از من نگرفته و بدون اطلاع من که ناظر پروژه هستم سرخود شروع به ساختن کرده
    ۵ ماه میشه اینکار به من ارجاع شده و فقط قرارداد بعهده گرفتن نظارت رو امضا کردم و بهش تاکید کردم بدون اطلاع من کاری نکنه
    حالا باید چیکار کنم مهندس جان؟
    مثل اینکه یک نقشه دیگه هم اجرا کرده به گفته خودش….سرخود

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما بخیر
      کار نظارتتون کجا هست؟
      اگر هنوز بهش شروع به کار ندادین و شروع به کار کرده ، مسئولیت خیلی کمتر هست. کار تو چه مرحله ای هست؟ البته یک مقدار هم کوتاهی از شما بوده ، چون حداقل ماهی یکبار باید سر می زدین به ملک. البته کوتاهی اصلی از شهرداری است. شما نامه ای تنظیم کنید به شهرداری و نظام مهندسی و داخلش شروع عملیات ساختمانی بدون اخذ شروع به کار رو اطلاع بدید که سریع کارش رو متوقف کنند. با توجه به این که کار هم بدون نظارت انجام شده است می تونید اعلام کنید که ملک فاقد استحکام هست البته در این خصوص کمی صبر کنید تا ادامه کار. فعلا نامه توقف کار رو به شهرداری بدهید. می تونید جهت راهنمایی بیشتر با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵

  41. پارسا می گوید

    اگر مالک نقشه معماری را مغایر نقشه مصوب اجرا کند اما ضوابط شهرسازی رعایت شود، آیا باید گزارش خلاف داد یا در توضیحات گزارش مرحله ای ضمن عدم خلاف به این تغییرات اشاره کرد.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. بستگی به نوع مغایرت دارد. اگر این مغایرت محدود به تغییر در تیغه چینی ها و جابجایی فضاها باشد، می توان در توضیحات گزارش اشاره کنیم و زدن تیک خلاف هم ضرورتی ندارد. اما اگر یک مغایرت اساسی باشد مثلا مغایرتی که منجر به افزایش زیر بنا شود. یا تکثیر واحد اتفاق بیافتد، یا مغایرتی باشد که به تبع آن بر سازه ساختمان نیز تاثیر گذار باشد (مثلا افزایش قابل توجه در ارتفاع طبقات) می بایست گزارش خلاف بدهیم. برای راهنمایی بیشتر می توانید با شماره تماس ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس حاصل فرمایید.

      1. علی می گوید

        فرض کنید برای پروژه ی ساختمانی خود از یک کارخانه ی سفال مقداری آجر سفالی خریداری کرده اید.
        با اینکه زنجاب نیز کرده بودید ولیکن دو ماه پس از مصرف متوجه ایجاد ترکها و شکستهایی در همه ی سفالهای مصرف شده می شوید.
        به نظر شما کارخانه در قبال اوضاع پیش آمده چه مسئولیتی دارد و واکنش شما در این خصوص چه خواهد بود

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          ابتدا باید کارشناس بررسی کند که علت شکستن سفال ها چیست؟ آیا ساختمان دچار نشست نشده است؟ از کارخانه ای که سفال تهیه کرده اید، دارای گواهینامه استاندارد کیفیت هست یا خیر؟
          در صورت محرز شدن بی کیفیتی سفال ها باید به مراجع قضایی شکایت کنید.

  42. حميد می گوید

    سلام
    گزارش مرحله اي رو بايد بصورت سيستمي آرائه كنيم يا حضوري

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقتتون بخیر. در شهر تهران سیستمی است. در حومه تهران و خیلی از شهرستان ها باید گزارش را به دبیرخانه شهرداری تحویل دهید.

  43. محمود می گوید

    سلام جناب مهندس
    ما هفت ماه پیش یه ساختمونی ۷طبقه رو فقط طبقه چهارشو که ۴تا واحد بود سقفشو کناف کار کردیم و پیمانکار هر چند وقت زنگ میزنه و بهانه تراشی میکنه که فلان جا ایراد داره بگیرین و مام میریم میگیریم در صورتی که واقعا الان از طرف ما هم ایرادی وارد نیست،
    پیمانکار پول مارو نمیده و میگه مهندس ناظر باید تایید کنه تا ولتون کنم!!؟؟
    میخواستم بپرسم که این نظارت وظیفه چه کسی هست؟؟هر چند روز حد اقل باید میومد سر میزد؟؟چون ما طی بیست و چند روزی که سر کار بودیم کسی نیومد بما بگه چرا اینجا اینجوریه چرا اونجا فلانه ؟؟
    تا ما درست پیش بریم
    الان میترسونه مارو ازینکه من شکایت میکنم!
    در صورتی که هفت ماه گذشته و متریال مصرفی کناف ضد رطوبت نبوده و ازین جهت در این مدت طولانی باعث افت کیفیت کناف شده و باعث خرابی های دیگه شاید بشه
    نظر شما در این باره چیه استاد؟
    لطفا کمک کنید

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. معمولا کناف یا رابیتس سقف رو خیلی مهندس ناظر دخالت نمی کنه. شما باید به عنوان پیمانکار کارتان را درست انجام دهید چه ناظر باشد چه نباشد. این بابا هم ناظر و شکایت کردن رو بهانه کرده که پول شما رو نده. اگر از جایی رطوبت نشت کرده و باعث خراب شدن کناف شده مشکل از کناف نیست چون اگر رابیتس هم میزد باز مشکل ساز می شد اما اگر خود کناف بی کیفیت بوده و در عرض ۷ ماه خراب شده، حق با مالک است. چون ۷ ماه اصلا زمان طولانی در ساختمان سازی نیست. به عنوان پیمانکار حتما باید بهترین کیفیت متریال را استفاده کنید. بعد تسویه حساب خود را بلافاصله بعد از اتمام کار انجام دهید تا گرفتار این مسائل نشوید.

  44. محمد می گوید

    سلام بعلت گودبرداری غیر اصولی و بعلت درگیر نبودن مهاردر موقع شاتکریت باعث تخریب قسمتی از دیوار حیاط و سالن ملک مجاورشده است ایا حضور مهندس ناظر در موقع شاتکریت در پروژه الزامی است؟
    ضمنا مهندس ناظر پروژه ، مهندس مقاوم سازی بوده که قبل از ترسیم طرح مقاوم سازی و تاییدیه از معاونت فنی ، اقدام به اجرای ۸۰ درصد مقاوم سازی کرده است ایا اجرا قبل از طرح تخلف محسوب میشد ؟ در صورت جواب مثبت قانون یا ایین نامه و… وجود دارد ؟
    ایا مالک ملک خسارت دیده میتواند مهندس ناظر پروژه که مهندس مقاوم سازی میباشد برای مقاوم سازی قبول نکند؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. حضور دائمی مهندس مجری در پروژه الزامی است. وظیفه مهندس ناظر گزارش دادن است. اگر مهندس ناظر دستورکار درست داده باشد و علیرغم آن گودبرداری غیر اصولی انجام شده و مهندس ناظر گزارش تخلف را در موعد داده باشد، مسئولیتی متوجه مهندس ناظر نیست. ما مهندس مقاوم سازی نداریم. یعنی در مقطع کارشناسی و ارشد رشته تحت این عنوان نداریم یا من تا حالا نشنیده ام. مهندس ناظر هم کارش نظارت است نه اجرا. طرح سازه نگهبان و مقاوم سازی را هم باید طراح سازه بدهد. معاونت فنی منظورتان در کدام ارگان است؟ مقاوم سازی در اصل باید طبق نقشه انجام شود. اما اگر شرایط بحرانی باشد و چاره ای نباشد، برای جلوگیری از حادثه، مقاوم سازی حتی بدون داشتن طرح و نقشه هم امکان پذیر و حتی ضروری است. شاید اگر مقاوم سازی انجام نمی شد، خسارت خیلی شدید تر می بود. به هر حال جبران خسارت ملک همسایه بر عهده شماست و قصور از شما بوده است.بهتر است با مالک ملک خسارت دیده توافق و صلح کنید که کار به لج بازی نکشد و با کمترین هزینه خسارت را چبران نمایید.

  45. محمد می گوید

    با سلام کنترل اتصال دیوار به سازه جز وظایف ناظر سازه هست یا ناظر معماری ؟ و میشه از اتصال دیوار به ستون بوسیله میلگرد استفاده کرد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. اتصال دیوار بتنی به سازه فلزی با برشگیر معمولا انجام می شود البته باید با توجه به دیتایلی که در نقشه داده شده است این اتصال صورت پذیرد. کنترل این موضوع بر عهده ناظر سازه است.

  46. حسن می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده ناظر ساختمان ۶طبقه در قزوین هستم
    درمرحله اول مالک ۲متر پیشروی در ملک خودش داشته و فاصله ستونها زیاد شده
    من گزارش کردم به شهرداری دست از قضا مالک خودش مسول تو شهرداری
    ایا تا قبل از تعیین تکلیف باید ساخت و ساز متوقف بشه؟
    الان مالک ستون و تیر و سقفش ریخته من باید چیکار کنم
    ودوم اینکه باید هرمرحله گزارش در شهرداری ثبت بشه یا در سایت قابل رویت برای شهرداری هستش؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر. در خصوص پیشروی ملک ااگر فاصله ستون ها دو متر زیاد شده، علاوه بر خلاف شهرسازی خلاف سازه ای هم اتفاق افتاده که علاوه بر گزارش خلاف، حتما باید مالک در خصوص طراحی مجدد سازه و ارائه نقشه های مهر و امضا شده جدید توسط طراح اقدام نماید. البته ممکن است از قبل نقشه اجرایی از طراح گرفته باشد. پس حتما شما در گزارش خود تخلف رو ذکر و توقف عملیات رو اعلام کنید. حالا اگر شهرداری کار را متوقف نکرد مسئولیتش با خودش هست. ضمنا در خصوص پیشروی گزارش تخلف در مرحله فونداسیون هم می بایست ارسال می شد. چون پیشروی در فونداسیون هم انجام شده است.
      روال کار در مناطق و شهرهای مختلف فرق دارد. مثلا در تهران به صورت کارتابلی هست و نیاز به ثبت در شهرداری نیست. در حومه تهران باید ثبت در شهرداری انجام شود. این مورد را از همکاران یا نظام مهندسی قزوین سوال فرمایید.

      1. حسن می گوید

        من گزارش تخلف اصافه بنای فونداسیون دادم مالک ببره شهرداری ثبت کنه ولی ثبت نکرده هنوز و ساختمان الان طبقه اوله و پس از ده روز خودم دارم ثبت میکنم
        مسول ثبت گزارشات به شهرداری منم درسته؟نباید میدادم به مالک تا ثبت کنه

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          سلام. بله شما باید خودتون می بردید ثبت می کردید. بخصوص که گزارش تخلف هم بوده است.

  47. محسن می گوید

    سلام وقتتون بخیر،گزارش استحکام بنا رو مهندس ناظر سازه باید تهیه کند یا مهندس محاسب ؟الان نزدیک دوماه هست کار سازه ی ساختمان تموم شده ولی مهندس ناظر سازه گزارش استحکام بنا نمیدهد ممنون میشن راهنمایی بفرمایید

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      استحکام بنا را فقط مهندس ناظر می تواند صادر کند علت اینکه گزارش استحکام بنا نمی دهد چیست؟ اگر مهندس ناظر تاییدیه ای لازم دارد از طراح باید بگیرید. بتن ریزی ها را هم باید با هماهنگی و اجازه مهندس ناظر انجام میدادید. اگر خلاف این انجام شده باشد، نمی توان از مهندس ناظر توقع داشت که استحکام بنا بدهد.

  48. علیرضا می گوید

    با سلام،
    به عنوان یک مهندس ناظر در صورت مشاهده ایرادات اساسی بسیار در داخل نقشه های سازه، ایراداتی مانند اجرای ستون بر روی تیر و عدم امتداد ستون تا روی شالوده، کنسولی اجرا کردن شمشیری راه پله، وجود تیر کنسول به طول پنج متر! و کوچک گرفتن ابعاد تیر از مقدار مجاز آیین نامه، وظیفه مهندس ناظر چیست؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      اگر طراح رسما و صراحتا در خصوص مواردی که اشاره کردید یا مشابه آن، تاییدیه صادر نماید قاعدتا از ناظر رفع تکلیف خواهد شد. اما اگر برای خود من همچین مواردی پیش بیاید و در موردی مطمئن باشم که استحکام سازه به مخاطره می افتد، حتی در صورت تایید طراح هم زیر بار آن نمی روم. البته همچین مواردی به ندرت پیش می آید و معمولا چنین کارهایی به صورت سرخود توسط سازندگان انجام می شود و هیچ طراحی همچینن مواردی را تایید نمی کند مگر اینکه تمهیدات خاص برای آن انجام شده باشد.
      مثلا کنسول پنج متری در حالت عادی یا مقاطع معمول قابل اجرا نیست ولی اگر طراحی خاص با مقاطع خاص انجام شده باشد ، اجرای کنسول ۵ متری یا بیشتر هم امکان پذیر است.

      1. حسن می گوید

        سلام وقت بخیر
        سازه تحت نظارت من ۲۰متر در هرطبقه که ۵طبقه هستش بااحتساب پیلوت میشه ۱۰۰متر مربع خلاف دارد این ۱۰۰ متر رو باید چقد پول بگیرم ازش الان نظارت ۱۰۸۰۰ هستش

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          سلام. طبق تعرفه فعلی باید ازش بگیرید. یعنی ۱۰۰ متر را در تعرفه زمان فعلی بابت هر متر ضرب کنید. تعرفه هم الان از این مقدار بیشتر هستش.

      2. زهرا شهابي می گوید

        چرا با وجود این که یک ساختمان ناظر دارد،وشهردار بر روی ان نظارت میکند،باز هم در سازه و ساختار درونی بنا اشکالاتی مشاهده می شود؟

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          سلام. در کشور ما کدام کار بدون نقص انجام می شود؟

  49. مریم می گوید

    سلام. خسته نباشید. من مهندس ناظر برق هستم. وظیفه اجرای همبندی ساختمان با کیست؟ یعنی من باید به چه کسی اطلاع دهم که همبندی اجرا شود تا پس از ان برای نظارت اقدام کنم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      به مالک یا وکیل قانونی که وظیفه اجرای ساختمان را دارد یا مجری ساختمان که بابت این کار برگه تعهد داده است. در صورتی هم که اجرا نشده بود، گزارش تخلف به شهرداری بدهید.

  50. حسن می گوید

    سلام وقت بخیر
    سازه تحت نظارت من ۲۰متر در هرطبقه که ۵طبقه هستش بااحتساب پیلوت میشه ۱۰۰متر مربع خلاف دارد این ۱۰۰ متر رو باید چقد پول بگیرم ازش الان نظارت ۱۰۸۰۰ هستش

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. بر اساس تعرفه جدید باید با مالک حساب کنید.

  51. فرزاد می گوید

    سلام آیا در ساختمان فقط یه ناظر هست یا ناظر معماری و عمران وظایف جداگانه ای تو ساختمان دارن و هردو باید حضور داشته باشن؟
    و یه سوال دیگه شرح وظایفشون رو میگید؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . وقت بخیر . بله وظایف جداگانه ای دارند. ناظر سازه وظیفه نظارت بر حسن انجام کار مطابق نقشه سازه را دارد. (فونداسیون و اسکلت و …) ناظر معماری وظیفه نظارت بر حسن انجام کار مطابق نقشه معماری را دارد.( تیغه چینی صحیح ، مبحث ۱۹ ، مبحث ۴ و …) در برخی موارد مثلا اجرا وال پست دیوار ها ، وظایف این دو مشترک است. هر کدام باید نظارت مستمر بر انجام کار داشته باشند.

  52. Mohammadjalal می گوید

    سلام و خسته نباشید
    جناب مهندس بنده ناظر یک ساختمان دو طبقه هستم که سقف اول و فنداسیون آن وضع موجود بوده و شهرداری تایید استحکام بنا داده اما متاسفانه با سهل انگاری طراح معماری نقشه های اجرایی موجود اشتباه کشیده شده و در بازدید مامور شهرسازی شهرداری هم متوجه این اشتباه نشده و پروانه صادر شده است.الان جهت اجرای سقف دوم بنده باید گزارش تخلف رد کنم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. در گزارش خود به این اشتباه اشاره کنید. مالک هم باید جهت اصلاح پروانه اقدام کند. اگر اشکال اساسی باشد باید کار را تا تعیین تکلیف ، متوقف نمایید.

  53. علی می گوید

    با سلام خدمت مهندس گرامی
    بنده ناظر فنی بنیاد مسکن هستم تعداد کار ها در روستا زیاد هست و کیفیت اجرا نیز پایین و همچنین به دلیل داشتن وام مسکن اصرار زیادی به تایید درصد بالایی از کار ها میشه بطور مثال آرماتور تقویتی پودرها کار نشده اگر ضمن تایید ناظر ذکر کنه که میلگرد تقویتی کار نشده و تایید آن منوط به تایید محاسب هست رافع مسولیت میشود

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما بخیر
      همچین کاری به هیچ وجه رافع مسئولیت شما نیست. برعکس با این کار عملکرد خودتان را زیر سوال می برید. یعنی با وجود اینکه از عدم اجرای صحیح نقشه آگاهی داشتید باز هم کار را تایید کردید و هیچ توجیه و بهانه ای دیگر نمی توانید بیاورید. اصلا این جمله دارای تناقض است و در هیچ محکمه ای پذیرفتنی نیست. بعد جدا مسائل حقوقی ، وجدان و شرافت کاری کجا رفته ؟ شما خودت کلاهت رو قاضی کن. کیفیت اجرا که پایین است. آرماتورهای تقویتی هم که کار نمی شود . اگر قرار بود هرطور دلش خواست کار کند، دیگر شمای مهندس ناظر چکاره هستی؟ اصلا برای چی نقشه کشیده شده؟ اگر آرماتور تقویتی نیاز نداشت که طراح در نقشه نمی داد. کدام طراح میاد هیچین چیزی رو تایید کنه؟ اگر تایید کنه که خودش زیر سوال میره…

  54. بهنام می گوید

    باسلام
    مهندس یه سوال خدمت شما داشتم اگر کار تخلف داشت وظیفه ناظر در مورد گزارش مرحله چهارم اتمام کار چیه؟ باید گزارش رو با ذکر تخلف بزنه یا اصلا گزارش نده؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر
      قاعدتا باید تا اخذ برگه عدم خلاف یا رفع خلاف گزارش اتمام ندهد.

  55. خسرو می گوید

    باسلام بنده ناظرنقشه بردای ساختمانی درسنندج هستم ساختمان دارای مجری وناظرهماهنگ کننده وناظرسازه ومعمار است ولی شروع کابه بنده جهت کنترل ندادن یعنی درسقف ۴آن هم مالک اطلاع داد ابتدابنده ازنظارتم کتبن انصراف دادم ولی کسی جهت جاگزینی نبودمجبورن ساختمان همان روزکنترل نمودم که به مقدا۲۰سانت عقب تراجراشده ومقدار۱۷سانت هم به سمت ملک مجاورچرخش پیداکرده البته تمام مراحل توسط یک نقشه بردارعضونظام مهندسی انجام شده ولی اشتباه کرده بندگزارش تخلف به شهرداری ونظام مالک وسایر ناظران دادم ودرخواست توقف کارکردم ولی شهرداری نامه بنده رابایگانی کرده تکلیف بنده چیه آیا دراین خصوص که نه شروع کاراامضاکردم نه بهم اطلاع دادن مقصرم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      در تهران ناظر نقشه برداری نداریم و اولین بار است می شنوم ناظر نقشه بردار. البته این خیلی خوب است و امیدوارم در آینده در تمام شهرها عملی شود. خوب بهتر بود شما از ابتدای امر در جریان عملیات ساخت قرار می گرفتید و به صورت تصادفی از ملک بازدید می کردید و از این جهت قصور باشماست. البته ناظر هماهنگ کننده و ناظر سازه هم باید به شما در این خصوص اطلاع رسانی می کردند. شما گزارش خود را بهتر است به صورت اظهارنامه قضایی به ناظر سازه و هماهنگ کننده بدهید که بعدا نتوانند کتمان کنند. به هر حال شهرداری هم مرجع رسیدگی به تخلفات است. اگر منظورتان از بایگانی گزارش توسط شهرداری این است که اصلا ثبت نشده، به شهرداری هم می توانید اظهارنامه قضایی ارسال کنید.

  56. علی می گوید

    با سلام خدمت مهندس گرامی
    یه سوال داشتم خدمتتون آیا بعد از صدور اتمام بنا امکان دارد تخلف فنی که جا افتاده مانند لوله بخاری را گزارش داد؟زمان این کار دیر نشده و باعث تبرئه ناظر میشود

  57. علی می گوید

    لوله آبگرمکن جا افتاده و مالک بدون تایید ناظر گاز, گاز کشی کرده و از کنتور قدیمی استفاده میکند آب گرم از خانه کناری مالک تأمین میشه الان دوماه از صدور پایانکار گذشته ولی هنوز مدت نظارتم تمام نشده
    نظرتون رو میگید مهندس

  58. علی می گوید

    توضیح بیشتر در مورد سوالم بدم با اجازه شما
    خانه در روستاست سه ماه از صدور پایانکار گذشته لوله آبگرمکن کار نشده و از چشم من جا موند مالک هم بدون تاییدیه گاز از کنتور قدیمی ملک استفاده می‌کنه و آبگرم ساختمان رو از خانه قدیمی پشت ملک که متعلق به خودش هست تأمین میکنه میتوانم گزارش تخلف عدم اجرای لوله آبگرمکن رو بزنم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      به هر حال قصور شما هم قابل بررسی هست و گزارش را در موعد باید می دادید. به هر حال شما باید گزارش به شهرداری بدهید و تبعات آن هم بپذیرید. البته شاید نتوانید گزارش بدید چون پایانکار دادید. می توانید در قالب نامه به شهرداری و اداره گاز اعلام کنید.

  59. پریسا می گوید

    فقط خواستم تشکر کنم اطلاعات این صفحه بسیار مفید بود

  60. زهرا می گوید

    سلام.وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون
    بنده مالک ساختمان چهار طبقه هستم نقشه معماری راکاملا تغییر دادم و محاسبات جدید بر اساس ان لحاظ شد اما متاسفانه نقشه معماری فنی نشده و‌در حد یک طرح بوده موقع پیاده کردن نقشه بر اساس طرح بوده و به علت کج بودن زمین مغایرت دارد با اندازه ها مهندس معمار پس از بازدید اعلام نیاز به نقشه برداری با دوربین کردند که مشخص شد مش بندی اشتباه صورت کرفته و باید کل کار باز شود الان سوال من خدمت شما این که مقصر این اتفاق چه کسی؟ مهندس ناظر یا خودم
    ممنون از شما

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. از ابتدا نقشه بردار می آوردید که این اشتباه رخ ندهد.
      مقصر در درجه اول اسکلت کار شماست و اگر کارتان مجری دارد مجری. در غیر این صورت مقصر خودتان هستید. ناظر در امور اجرایی مسئولیتی ندارد و فقط در صورت اجرا بر خلاف نقشه می بایست گزارش دهد. نمی دانم چرا هر مشکلی پیش می آید، اولین نفری که اسمش را به عنوان مقصر می برند، ناظر ساختمان هست در حالی که کمترین منافع را در ساختمان ناظر دارد.

  61. حسین عابدینی می گوید

    سلام آقای مهندس ، کدام بند آیین نامه ای این مجوز را به ناظر میدهد ؟ “در خصوص اجرای دیوار های حائل و برشی،سطح مقطع میلگرد های افقی و عمودی اهمیت دارد. نه شماره میلگرد ها. پس اگر یک شماره میلگرد تمام شده بود، مهندس ناظر ساختمان می تواند اجازه دهد، معادل آن ( با همان سطح مقطع ) از میلگرد شماره دیگر که در کارگاه موجود است استفاده نمایند.” اول اینکه هم سطح مقطع اهمیت دارد هم فواصل میلگرد ها . ثانیا با تغییر سایز میلگرد و در نتیجه فاصله میلگرد ، بحث ترک خوردگی توسط ناظر کنترل می گردد .

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      تغییر سایز به صورت محدود یک یا دو سایز و همچنین فاصله به صورت محدود با رعایت سایر الزامات مانعی ندارد. از این جهت که در نرم افزار به جز ستون ها سایر مقاطع به صورت سطح مقطع طراحی می شود و سایز و فاصله میلگردها توسط نقشه کش تعیین می گردد.

  62. مهران می گوید

    سلام
    ممنون از سایت خیلی خوبتون
    من ناظر ساختمان هستم و در اجرای سقف با مشورت دیگران قصد اجرای یک تیر طره در بالکن را داشتم که در نقشه موجود نیست
    به همین علت نامه ای به مهندس محاسب نوشتم و دادم دست مالک
    در نسخه دوم از مالک امضا گرفتم(به لحاظ اینکه در جریان نامه باشه)

    متاسفانه محاسب به صورت زبانی جواب داده که هر چی توی نقشه هست و چیزی نمیخواد تغییر بدین
    و جواب نامه را نداده
    چون شهر کوچکی هستیم و همکاران را می شناسیم یه خورده دوستانه حل میشه

    در هر حال اگه خدای ناکرده فردا اتفاقی بی افته کی مقصره؟؟؟؟
    لطفا راهنمایی کنید
    سپاس

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خواهش می کنم.
      در صورتی که مهندس محاسب تاییدیه یا نقشه اصلاحی ندهد، نباید قبول کنید. در صورت قبول این مساله مسئولیت مهندس ناظر را پذیرفته اید.
      توپ را در زمین مالک بیاندازید و دلسوزی بیجا نکنید. همین هایی که آشنا هستند به قول شما در صورت بروز مشکل از غریبه ها، غریبه تر می شوند.

  63. نجفي می گوید

    سلام آقاي مهندس من ناظر يك ساختمان ۴طبقه بودم كه در سال ۹۲ پايانكار دادم ساختمان مجري نداشت البته من در گزارشات مرحله اي عدم وجود مجري را گزارش نكردم الان چاه فاضلاب در پاركينگ به دليل پر شدن ريزش كرده و ساكنين از مالك و سازنده شكايت كردن و مالك مدعي كه زير نظر ناظر كار كرده و ناظر هم هيچ اشكالي نگرفته و راهنمايي هم نكرده لذا مدعي پرداخت خسارت از طرف ناظر اسن لطفا مرا راهنمايي فرماييد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      بله دیگه. ما این همه گلوی خودمون رو پاره میکنیم که مجری باید داشته باشه ساختمان همین هست دیگه. معلومه که مالک و سازنده تقصیر رو میندازن گردن شما. حق هم دارند. من هم بودم همین کار رو می کردم. اونا که صلاحیت اجرا رو ندارند وقتی اجازه دادین که خودشون ساختمان رو بسازند باید هم بالاسرشون دائم می بودید. تنها کاری که الان می تونید کنید انکار کردنه. شما هم به هیچ عنوان زیربار هیچ چیز نروید تا نهایتا در دادگاه مشخص بشه قصور افراد که اون هم چند سالی طول میکشه. شاید از خیر خسارت گرفتن بگذرند.

  64. مجيد غلامرضائي می گوید

    سلام
    جناب مهندس، تمام داستان؛ مجري و ناظر حول محور مسوليت است نه توانايي و تجربه و شناخت. اي كاش به دانش‌آموختگان رشته‌هاي فني يادآوري مي‌كردند كه كار و آموزش و تعقل پس از فراغت از تحصيل ادامه دارد.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      درست می فرمایید.
      سپاسگزارم.

  65. حامد می گوید

    باسلام وخسته نباشید.من ناظر ساختمان ۳ طبقه میباشم.اسکلت ساختمان به پایان رسیده وفقط خرپشته باقی مونده که مالک میخواهد سقف خرپشته رو سبک سازی(پروفیل) اجرا کنه که بعد از گرفتن پایان‌کار در آینده یکطبقه سبک سازی کنه.حالا وظیفه من چیست؟آیا در زمان پایان‌کار باید تایید کنم؟مهندس محاسب هم آدم سرسختی هست که به هیچ عنوان این رو تایید نمیکنه؟آیا از لحاظ سازه ای کار اشتباهی هست یا اینکه زیاد سخت نگیرم؟در ضمن وال پست طبقه همکف هم اجرا نشده وآجر فشاری با ضخامت۳۵ سانت استفاده شده آیا تایید پایان‌کار برای من مشکلی ایجاد میکنه؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام وقت بخیر.
      از کجا معلوم در آینده سقف سبک بخواهد اجرا کند؟ وظیفه شما تایید مطابق نقشه هست. هر چیزی که مطابق نقشه نباشد و شما تایید کنید، عملا مسئولیت طراح رو هم شما پذیرفته اید. بنابراین پیشنهاد نمی کنم این کار را انجام دهید.

  66. علیرضا می گوید

    سلام مهندس جان
    بنده در امتحان نظارت مهندسی عمران قبول شدم (سال قبل)ولی به دلیل مشغله هنوز دنبال پروانه کسب نرفتم. میخوام پروانه کسب رو بگیرم ولی احتمال زیاد وقت نداشته باشم برای نظارت
    میخوام بدونم اگه پروانه رو بگیرم و سهمیه نگیرم پروانه بنده باطل میشه؟ تا چه مدت میشه سهمیه نگرفت ؟!!

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خیر
      بعد از اخذ پروانه تا زمانی که کارتابل خود را فعال نکنید (تهران) یا کد شهرسازی نگیرید (سایر شهرها) کار نظارت به شما ارجا نمی شود. استفاه یا عدم استفاده از سهمیه نظارت ارتباطی با ابطال پروانه ندارد.

  67. زهره می گوید

    سلام بنده مالک ساختمان هستم از ابتدای ساخت که سال ۹۰ بود شرکت سازنده فقط از مهر مهندس ناظر که در شرکت بود استفاده میکرد و اصلا مهندس ناظر سر ساختمان نیامد .الان که دنبال پایان کار هستم و نیاز به مهر مهندس ناظر دارم ایشان از من ۵میلیون پول درخواست کردند ایا انصاف است برای ساختمانی که اصلا به ان سر نزده و سالهای اول هر سال هزینه کامل رو دریافت کرده و به علت گرانی چند سال ساختش متوقف شده چنین پولی دریافت نماید.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      هیچ ربطی نداره. نظارت هر سال طبق تعرفه باید پرداخت کنید. نظارت یک مقوله مسئولیتی هست. و تعرفه نظارت در قیاس با مسئولیت مهندس ناظر خیلی هم کمه. ناظر کار درستی نکرده که نیومده پای کار. اما این رو هم در نظر بگیرین که نیومده پای کار و شما هم هر جور دلت خواسته کار کردی. خیلی از سازنده ها حاضرن پول اضافه بدهند به ناظر که نیاد سر ساختمان. چون حضور ناظر و مطالباتی که باید انجام بشه ، به قول سازنده های بازاری هزینه اجرا رو بالا می بره. الان هم داره چیزی رو امضا می کنه که اصلا ندیده. واقعا خیلی با انصاف بوده که ۵ میلیون ازتون خواسته بعد از ۱۰ سال.

  68. میثم۴ می گوید

    با عرض سلام،
    سهمیه تعداد کار ناظرین چگونه اعمال می شود؟
    یعنی بعد از کاندید شدن در پروژه و برنده شدند در صورتی که از ظرفیت باقی مانده باشد باز هم می شود کاندید شد و کار نظارت برداشت مثلا ۳ تا کار نظارت هم زمان

    با تشکر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      کار نظارت به صورت ارجاعی هست. مهندسین در صف ارجا کار قرار می گیرند و به ترتیب اولویت و پایه و … کار نظارت به ایشان از طرف نظام مهندسی ارجا می گردد. به دلیل کثرت مهندسان ناظر تقریبا هیچ وقت ظرفیت پر نمی شود.

  69. رضا می گوید

    سلام علیکم و عرض وقت بخیر
    از لحاظ قوانین و آئین نامه‌ها امکانش هست که یک نفر روی یک پلاک ثبتی در زمان واحد سه نقش داشته باشد؛
    – مالک باشد – پیمانکار باشد – مهندس ناظر؟؟؟
    ممنون از پاسختون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ناظر و مجری به صورت رسمی نمی تواند یک شخص باشد.

  70. نازی می گوید

    پیج بسیار پر محتوایی هس،،ممنون ک با صبوری پاسخ میدهید

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      خواهش می کنم.

  71. سعید می گوید

    سلام
    مالک دیوارهای پیرامونی را ۱۰سانتی اجرا کرده
    در حالی که در نقشه ۲۰ سانتی است
    مسیولیت من به عنوان ناظر معماری چیه؟
    بعداً مشکلی پیش بیاد من باید پاسخگو باشم یا خیر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. شما باید گزارش خلاف بدین

  72. محمد می گوید

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما مهندس عزیز
    بعد از اینکه از آزمون قبول شدیم و پایه ۳ نظارت رو گرفتیم برای گرفتن پایه ۲ و بالاتر نیاز به آزمون هست یا صرفا مدت زمان باید طی بشه؟و این مدت زمان چقدر است؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      آزمون دارد ولی به این شکل سراسری نیست. دوره ارتقا پایه برگزار می شود و انتهای دوره یک آزمون تستی برگزار می شود که از مطالب همان کلاس بوده و نسبتا ساده است.

  73. فرامرز قياقى می گوید

    با سلام وعرض ادب
    اينجانب مالك ساختمان درحال احداث در تهران ودرمرحله اسكلت بتونى ميباشم وميليمترى هم خلاف در اجرا وجود ندارد
    مشكلى كه دارم در رابطه با مهندس ناظر ميباشد كه گزارش هر سقف را بموقع رد نمينمايد وشهردارى جلوى كار مارا ميگيرد وهربارميبايست با خواهش وتمنا وهربار حداقل يكهفته وگاها دوهفته كار ما تعطيل ميشود
    سوال بنده اينست در مورد مهندس ناظر بنده چه اقدامى ميتوانم قانونا انجام دهم ودوم اينكه ايا تعطيل پروژه توسط شهردارى قانونيست اگر نه چه اقدامى ميتوانم انجام دهم
    لازم به ذكر است تا كنون حداقل دو تا دو ونيم ماه كار اسكلت ما عقب افتاده وبا افزايش قيمت ميلگرد وبتون وكوتاه شدن ساعت كار در زمستان مواجه شده ام
    لطفا اينجانب را راهنمائى فرماييد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خیلی از مناطق شهرداری که رویه اینگونه نیست که حتما گزارش ناظر قبل از بتن ریزی نیاز باشد و در صورت گزارش تخلف هست که شهرداری کار را متوقف می کند. من نمی دانم در کدام منطقه از شهرداری تهران تشریف دارین. مرجع رسیدگی به این مسائل در خصوص مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی هست البته من پیشنهاد نمی کنم برای این موضوع به نظام مهندسی مراجعه کنید و بهتر است به نحو مسالمت آمیز تری با خود ناظر یا عوامل شهرداری، موضوع حل شود. چون مراجعه به نظام مهندسی در مورد ناظر اوضاع را بدتر می کند. معمولا با دادن برگ گلی به عوامل شهردرای این مسائل حل می شود.

  74. محمد می گوید

    سلام،من ناظر سازه یک سوله هستم،فونداسیون دارای مشکلاتی بود اعم از عدم ویبره زدن بتن،اما روان کننده استفاده شد و نتایج آزمایش بتن هم بالابود،دستور آزمایش چکش اشمیت دادم و جواب اون هم خوب بود،و نامه زدم به طراح که درمورد طرح تقویتی اگر نیازه اظهار نظر کنه،اما مالک اسکلت رو زدن و ستون ها هم مورد پذیرش بوده و گزارش هم رد کردم ک ستون ها خوب بودن فقط منتظر نظر طراح هستم،منتها سقف هم هم اجرا کردن هنوز گزارشی رد نکردم،الان میتونم گزارش سقف رو رد کنم و فقط منتظر جواب نامه طراح بمونم یا نباید اصلا اجرا میشده تااین مرحله؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و عرض ادب. در فونداسیون سوله تراکم میگرد معمولا وجود ندارد اما زیر صفحه ستون ها حتما باید ویبره میخورد. مگر اینکه بتن با استفاده از از روان کننده به اسلامپ فلو رسیده باشد که بعید می دانم همچین حجمی از روان کننده استفاده شده باشد. نتایج چکش اشمیت هم در اینجا اهمیتی ندارد. می توان در ناحیه قرارگیری صفحه ستون ها یک طرح تقویت اجرا کرد. اگر طراح از این کار استنکاف کرد خودتان هم می توانید جهت اطمینان خاطر یک طرح تقویت جهت اجرا به کارفرما ارائه دهید. ما نیز در این زمینه خدمات ارائه می دهیم. شماره تماس و واتس آپ: ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.