کنترل نامنظمی پیچشی سازه بتنی در ایتبس

2

کنترل نامنظمی پیچشی سازه بتنی در ایتبس

در قسمت ۱۲ آموزش طراحی سازه بتنی، به صورت کامل به  کنترل نامنظمی پیچشی سازه بتنی در ایتبس پرداختیم.

برای کنترل نامنظمی پیچشی سازه بتنی در ایتبس بعد از تکمیل مدل سازی باید اقدام به آنالیز سازه با استفاده از گزینه Run  در نرم افزار کنیم.

 نامنظمی پیچشی در ایتبس بر مبنای ماکسیمم و میانگین جابه جایی ساختمان کنترل می شود.

برای این کار باید بعد از آنالیز سازه، از منوی نمایش (Display ) گزینه نمایش جداول (show tabels ) را انتخاب  کنیم. در اینجا سه بخش مدل ، آنالیز و دیزاین وجود دارد. چون ما در مرحله آنالیز هستیم، این گزینه را انتخاب می کنیم تا اطلاعات مربوط به این بخش نمایش دهد. سپس آیتم مربوط به نتایج آنالیز (Result ) را انتخاب می کنیم.

ما نتایج مربوط به جابه جایی ها را لازم داریم. پس از بین گزینه های نمایش داده شده Displacement را انتخاب می کنیم. سپس گزینه ای که مربوط به ماکسیمم و میانگین جابه جایی نسبی ( Drift ) در دیافراگم ها می باشد را انتخاب می کنیم.

با انتخاب این گزینه و زدن دکمه OK ، نرم افزار جدولی را نمایش می هد که بیشترین میزان و میانگین جابه جایی نسبی و نسبت این دو را تحت بارهای مختلف وارده به ساختمان نمایش داده است. ما باید این نسبت  ( Ratio ) را کنترل نماییم.

طبق آیین نامه باید این نسبت را بر اثر بارهای زلزله با پیچش تصادفی کنترل نماییم. بارهای زلزله با پیچش تصادفی همان EXALL ها و EYALL ها با اندیس ۲ و ۳ هستند که در تعریف ترکیب بارهای طراحی در سازه بتنی در ایتبس در مورد آن ها توضیح داده ایم.

در قسمت ۱۴ آموزش طراحی سازه بتنی ، به صورت کامل با نحوه تعریف و اعمال ترکیب بارهای طراحی در ایتبس آشنا می شویم.

پس در جدول نمایش داده شده ، بارهای EXALL 3 ، EYALL 2 ،  EXALL 3 ، EXALL ۲ را انتخاب می کنیم و نسبت دریفت ماکسیمم به دریفت میانگین (Ratio ) را تحت اثر این بارها در تمام طبقات به جز خرپشته ، کنترل می نماییم. نتایج این کنترل ، منظمی یا نامنظمی سازه را مشخص می کند.

طبق آیین نامه ۲۸۰۰ اگر در تمام طبقات این نسبت کمتر از ۱٫۲ باشد، سازه از نظر پیچشی منظم خواهد بود.

اما اگر حتی در یک طبقه و تحت اثر یکی از این بارها ، این نسبت بیشتر از ۱٫۲ شود ، ساختمان دارای نامنظمی پیچشی زیاد است.

و در صورتی که یکی از این نسبت ها بیشتر از ۱٫۴ شود، ساختمان دارای نامنظمی پیچشی شدید خواهد بود.

نتایج کنترل نامنظمی پیچشی سازه بتنی در ایتبس ، تعیین کننده ، ادامه روند تحلیل و طراحی است. به این صورت که :

  • اگر ساختمان از نظر پیچشی منظم باشد ( همه Ratio ها کمتر از ۱٫۲ باشد ) می توانیم از تحلیل استاتیکی  استفاده نماییم.
  • اگر ساختمان دارای نامنظمی پیچشی زیاد باشد (حداقل یکی از Ratio ها بیشتر از ۱٫۲ باشد ) باید از تحلیل دینامیکی استفاده نماییم.
  • اگر سازه دارای نامنظمی شدیدا پیچشی باشد،  ضریب نامعینی سازه که در ترکیب بارهای زلزله تعریف می شود، ۲۰ درصد افزایش می یابد. یعنی سازه باید برای بارهای زلزله ۲۰ درصد بیشتر طراحی گردد. این افزایش در ترکیب بارهایی که دارای زلزله با پیچش تصادفی هستند اعمال می شود. 

در قسمت ۱۴ آموزش طراحی سازه های بتنی بخش تعریف ترکیب بارهای طراحی سازه بتنی در ایتبس در مورد ضریب نامعینی و نحوه اعمال آن در ترکیب بارها به صورت مفصل توضیح داده ایم.

در نرم افزار etabs این ضریب تحت عنوان RH در بخش reviw overwrite تعریف می شود و نیازی به اعمال آن به صورت تک تک در ترکیب بارها نیست.

2 نظرات
  1. مهندس افکار می گوید

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید من در نقشه هتل من کنار لابی سه اسانسور زدم بعد کنار این سه اسانسور جای خالی است میخواهم که آشپز خونه بزنم آیا جای کافی هست برای آشپز خونه رستوران
    هتلم ۲۰ طبقه هست و هر طبقه یک رستوران جدا دارد و بیش از ۷۰ واحد دارد
    ایا همچین آشپز خونه ای براش کافی هست ؟؟؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خوب شما اطلاعاتی ندادید که ظرفیت آشپزخانه و پخت غذا و تعداد پرسنل چقدر هست. و متراژ فضای خالی را هم اعلام نکردید. ولی برای همچین هتلی یک آشپزخانه مجهز با درب ورود و خروج مجزا لازم هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.