کنترل نقشه تاسیسات ساختمان

13

تاسیسات ساختمان ، شریان های حیاتی آن هستند. با این وجود، بیشترین مشکلات ساکنین ساختمان ها، از ناحیه تاسیسات هست. اما چرا ؟

چون در اکثر ساختمان ها، برای تاسیسات ساختمان، نقشه های اصولی ارائه نمی شود و تاسیسات ساختمان به صورت فی البداهه توسط پیمان کار اجرا می شود. حتی برخی اوقات، اجرا کنندگان، فاقد حداقل صلاحیت های لازم هستند و در نتیجه نکات بدیهی در اجرای تاسیسات ساختمان رعایت نمی شود.

 اجرای دودکش در مجاورت کولر، ممنوع و خطرناک است.

اجرای غیر اصولی تاسیسات ساختمان در بسیاری از موارد می تواند منجر به حوادث و حتی حوادث جانی شود . ( نگاه کنید به مقاله: مسئولیت مهندس ناظر در حوادث گاز گرفتگی )

در این میان مسئولیت مهندسان ناظر در پروژه های تک ناظره دوچندان است. زیرا اکثر این پروژه ها، نقشه تاسیسات اصولی ندارند.

در برخی از موارد ناظر ساختمان ( که مهندس عمران یا معماری است.) با تکیه بر تجربه شخصی خود، در نقش یک مشاور در زمینه اجرای تاسیسات عمل می کند. البته بدون اینکه حق الزحمه ای دریافت نماید. حال اگر در این مشاوره اشتباهی از او سر بزند، مجازات هم می شود. این عیناً مصداق این ضرب المثل است که : «طرف آمد ثواب کند، ولی کباب شد.»

به این دلیل که، به جای کنترل نقشه تاسیسات ساختمان و اجرای دقیق آن، اجرای تاسیسات ساختمان را به سلیقه پیمانکار واگذار می کنیم.

در این فیلم آموزشی، به این موضوع پرداخته ایم و راه حل آن را گفته ایم:

دانلود فیلم به حجم ۴۲ مگابایت

لینک دانلود صوت به حجم ۴٫۵ مگابایت

این فیلم آموزشی از قسمت یازدهم آموزش نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه فلزی انتخاب شده است. 

در این فیلم به برخی مسائل حاشیه ای روز، مثل انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نیز با نگاه به سیاست گذاری نهادها در قبال جامعه مهندسی پرداخته ایم. (تاریخ نگارش مقاله مربوط به بهار ۹۶ است. دور دوم آقای روحانی )

متاسفانه ناآگاهی ما نسبت به حقوق خود، سبب شده است که قوانین بدیهی در زمینه ساخت و ساز توسط نهادهایی مثل شورای شهر و شهرداری، به صورت وارونه اجرا شود.

اگر مهندسان به حقوق خود اشراف داشته باشند و متحد باشند دیگر اشخاص و شرکت ها و ارگان های فاقد صلاحیت و غیر مرتبط نمی توانند سوار بر دوش مهندسان، عرصه ساخت و ساز را در چنگال خود محصور کنند و مهندسان همه زمینه های ساخت و ساز را بر عهده خواهند گرفت. دیگر نهادهایی مثل آتش نشانی نمی تواند خود را وارد حوزه ساخت و ساز شوند و همه کارها بدست مهندسان خواهد بود و مطمئناً دیگر شاهد نیستیم که مهندسی برای تامین معاش خود مجبور باشد مسافر کشی کند.

برای بهتر شدن وضعیت کاری خود فقط خودمان هستیم که می توانیم اقدام مثبتی انجام دهیم. هیچ کس برای ما کاری نمی کند. ما باید با هم متحد باشیم. باور کنید که تغییر این شرایط امکان پذیر است.

روزگاری هیچ کس فکر نمی کرد که یک سیاه پوست رییس جمهور آمریکا شود. ولی اوباما این کار را کرد.

روزگاری در همین کشور، کسی که کمربند  ایمنی می بست را مسخره می کردند. ولی الان کمتر کسی را می بینیم که هنگام رانندگی کمربند ایمنی، نداشته باشد.

پس می بینید که هر ناخواسته ای را می توان تغییر داد. مطمئن باشید که روزی می رسد که در این کشور، تمام ساختمان ها بدست مهندسان اجرا می شود.

همین الان در بعضی از شهرها این فرهنگ جا افتاده است. مثل تبریز. مطمئن باشید با همت ما مهندسان این اتفاق می افتد.فقط کافی است که برای خود و مهارتمان ارزش قائل شویم. اعتماد به نفس داشته باشیم و خود را توانمند کنیم. از حقوق خود آگاه باشیم و توانمندی خود را به بهای ناچیز نفروشیم.

مطمئناً این مساله به مذاقِ برخی از همکاران ما خوش نمی آید. همان صاحبان شرکت هایی که به بهای ناچیزی پروانه مهندسان را به خدمت میگیرند و سودهای کلان می برند. به خاطر همین هم هست که تا به حال کوشش کرده اند جلوی اجرایی شدن قانون مجری، که نص صریح قانون است را بگیرند. اهرم های آن ها هم همین نهاد های، شهرداری و شورای شهر است.

 البته وقتی ارزش خدمات مهندسی، واقعی شود، مطمئنا به سود همه و حتی صاحبان شرکت ها هم خواهد بود. 

ممنون می شوم که نظر خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید.

پیشنهاد همکاری و کسب درآمد برای مهندسین دارای پروانه ناظر و مجری شاغل در تهران و حومه
برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید یا تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

برای دریافت مطالب آموزشی جدید در ایمیلتان، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

13 نظرات
  1. عرفان ولی می گوید

    واقعا بسیار خوشحالم که با این سایت آشنا شدم . همت شما در تهیه کلیپهای آموزشی مثال زدنیه . سپاسگزارم از این همه وقتی که بصورت رایگان در اختیار همگان قرار میدهید . وقتی مطالب رو در قالب کلیپ آنهم با این زبان طنز بیان میکنید مطالب ناخودآگاه بصورت همیشگی در ذهن ما ثبت میشه . مممنونم

    1. علی قربانی می گوید

      با عرض سلام خدمت شما دوست گرامی.
      بنده هم از جنابعالی سپاسگزارم و از اینکه مطالب را پیگیری میکنید از شما کمال تشکر را دارم.
      موفق باشید.

      1. مهرداد می گوید

        سلام
        ضمن عرض تشکر می خواستم بپرسم حداقل و حداکثر طول ایستگاه اولیه رمپ جهت پارکینگ یک ساختمان سه طبقه و سه واحده چقدر است ؟

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          با عرض سلام خدمت شما. در خصوص طول رمپ دسترسی محدودیت طولی برای رسیدن به تراز مورد نظر وجود ندارد. موارد تعیین کننده دیگری در این خصوص وجود دارد مثل: شیب رمپ، ارتفاع سرگیری رمپ، ابعاد ملک، فضای مانور مورد نیاز در انتهای رمپ برای گردش ماشین ( حداقل یک باکس ۵ در ۵ لازم است) در این زمینه پیشنهاد میکنم به مقاله «رمپ چیست» مراجعه نمایید.

  2. محمد رضا مظفری می گوید

    با عرض سلام و احترام خدمت جناب مهندس قربانی عزیز
    تشکر می کنم از جنابعالی که با ادای زکات علمی و ارسال مطالب مفید ما را یاری می فرمایید و باعث پیشرفت بنیه علمی دست اندرکاران ساختمان در کشور عزیزمان ایران می گردید ، عاقبت بخیر و موفق یاشید / با تشکر فراوان

  3. نیما می گوید

    سلام….عااالی…..لطفا در مورد موارد مهم در ساخت و ساز از صفر تا ۱۰۰ صحبت بفرمایید..سپاسگزارم.

  4. Arash می گوید

    واقعا عالی هستین شما.ممنون که مطالب مفید میزارید.

  5. مهندس احمد خاکی می گوید

    ضمن تشکر
    زمانی که صحبت از یک فایل اموزشی میکنیم به این معناست که در ان بسته به عنوان روش صحیح خواندن دیتیل نقشه و اجرا و جانمایی مناسب طبق مبحث ۱۹ و ایین نامه ها ،اموزش داده بشه نه اینکه با عنوان اموزش ، پلی ایجاد کنیم برای مطرح کردن میزان دستمزد و یا تبلیغات برای کسب رای
    خوبه بدونیم واژه مهندسی با درک واقعی ، در زمینه اجرا میباشد نه در کسب صندلی
    در اکثر نقاط دنیا اشخاصی با تحصیلات مدیریت شهری و ترافیک ،مدیریت مالی و برنامه ریزی و بودجه و روانشناسی اجتماعی عهده دار تصمیم گیری وتصویب قوانین وظوابط شهری میباشند و مهندسین مطابق دستورالعملهای مصوب ناظر بر اجرا و دخیل در اجرا میباشند پس همانطور که شورا جای ورزشکار نیست ،جای مهندسین هم نمیتواند باشد
    مثال ملموس این قصه این شده که الان ناظر از طرف نظام مهندسی انتخاب میشود که این خود راهکاری کاملا نادست میباشد
    اول به این دلیل که یک اتحادیه و صنف طبق قانون نباید وارد امور تجاری و کسب پول و دستمزد به طور مستقیم بشود
    ۲:اینکه نظام در تعیین ناظر دخالت کند خود از مصادیق مغایرت با نظام صنفیست
    ۳:سازمان نظام مهندسی اگر به بهانه کنترل دقیق تر و جلوگیری از عدم اجرای درست نظارت ،در زمانی که ناظر را خود کارفرما تعیین کند
    بهتر است به یک امتحان معمولی برای اعطای گواهی نظارت اکتفا نکند و با استفاده از تستها و روشهای گزینشیه مطابق با علم و دستورالعملهای روز دنیا نسبت به اعطای گواهی نظارت به مهندسین اقدام نماید.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      آقای مهندس سلام.
      بنده هم از شما تشکر میکنم.
      در مورد طراحی فایل های آموزشی نظر شما کاملا محترم است ولی بنده روش مورد نظر خودم را اعمال میکنم و فکر میکنم مسائل مطرح شده بسیار مهم تر هستند و خیلی از دوستان از آن ها ناآگاهند. البته این یک فایل رایگان است و مطالب آموزشی به طور کامل در محصول « آموش نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه فلزی» آورده شده است.
      در اکثر نقاط دنیا، افراد با قابلیت های بالاتر سراغ رشته های انسانی و مدیریتی می روند. اما در ایران برعکس است. از همان دوران مدرسه، افراد با قابلیت بالا به سمت رشته های مهندسی می روند و افراد ضعیف تر، عموما به سمت رشته های انسانی و مدیریتی می روند و این یکی از دلایل ضعف کشور در جایگاه های مدیریتی هست. به همین دلیل هم هست که مهندسان در ایران حتی در جایگاه های مدیریتی هم که قرار بگیرند بهتر عمل میکنند.
      آقای مهندس، ترافیک هم یکی از رشته های مهندسی است نه مدیریتی. به نظر شما آیا کسی با تحصیلات مهندسی شهرسازی نباید در شورا حضور داشته باشد؟ وضعیت وخیم ساختمان سازی شهر تهران، ناشی از تصمیمات ناشیانه ای است که در غیاب مهندسان در جایگاه های تصمیم گیری در شورا و شهرداری گرفته می شود.
      در خصوص انتخاب ناظر، بنده هر دو حالت انتخاب ناظر را تجربه کرده ام و کاملا با نظر شما مخالفم. وضعیت فعلی ارجاء ناظر، به رغم اشکالات و انتقادهای زیادی که بر آن وارد است، بهتر از گذشته است. زیرا در گذشته روابط مالی ناظر و مالک بسیار نابسامان بود و فساد در ساخت و ساز بسیار گسترده تر بود.
      موفق باشید.

  6. سحر می گوید

    سلام مهندس گرامی
    من به عنوان یه مهندس کامپیوتر علاقه مند به معماری و عمران، سایت شما اولین سایت عمرانی هست که به آینده معماری و چیدمان و ساز و کار اصولی ایران امیدوار است. واقعا از این بابت ابراز خرسندی میکنم. براتون آرزوی موفقیت، سلامتی و ثروتمندی و شادکامی رو دارم. لطفا به همین سبک نوشتار و گفتمان ادامه بدید. شما بخشی از فرهنگ سازی رو به عالی ترین روش ممکن انجام دادید، از انتشار رایگان گرفته تا محتواهای اصولی و نکات ریز. انشالله به هدفتون برسین و با ادامه دادن این سبک ما رو خوشحال کنین. لذت بردم از تخصص و اصولی نوشتنون مرحبا

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. از اینکه مطالب این وبسایت مورد توجه شما قرار گرفته خیلی خوشحالم. بنده هم برای شما متقابلا آرزوی سلامتی ، ثروت و شادکامی دارم.

  7. برسام می گوید

    سلام
    مهندس عزیز

    من تازه
    و در پروژه ای بعنوان ناظر معماری برنده
    اول اینکه
    فرق وظایف ناظر عمران با ناظر معماری چیه
    دوم
    نقشه ای ب من داده نشده فقط مالک نقشه ای رو نشان داد بابت پیاده کردن و رنگ ریزی
    که برای پیاده کردن ابعاد از رو نقشه خود مالک دخل و تصرف میکرد
    از طراح خواستم ایشون گفتن آخر کار هرچی شما اجرا کردید من نقشه اش را می کشم
    الان ب نظر شما برای گرفتن نقشه اجرایی ب چه کسی نامه یا گزارش
    دستور توقف کار رو اعلام کنم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      شما چطور ناظر شدید که فرق این دو تا را نمی دانید؟
      وقتی نقشه به شما داده نشده است چطور میخواهید نظارت کنید. شما باید حداقل یک نقشه مصوب داشته باشید. در مرحله بعدی هم نقشه اجرایی بگیرید. شاید چیزی که مالک اجرا می کند مغایر ضوابط باشد. اگر نقشه نباشد شما مسئول هستید. اگر پروژه تک ناظره هست کل مسئولیت سازه هم بر عهده شما هست که حتما باید نقشه داشته باشید. شما باید به شهرداری گزارش تخلف بدهید و اعلام کنید که سازه و بنای اجرا شده مغایر با نقشه های مصوب هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.