الزامات ابعادی ساختمان که هر مهندس ناظر باید بداند

198

لازم است هر مهندس ناظر ابعاد حداقلی برای اجرای فضاهای مختلف را بداند. در مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان به تفصیل به کلیه محدودیت ها پرداخته شده است. در اینجا به تعدادی از ضوابط مهم می پردازیم. اندازه گیری نهایی باید در مرحله اتمام ساختمان انجام شود؛ اما باید در هر مرحله از اجرای ساختمان کنترل ابعاد انجام شود.

 پارکینگ:

یک پارکینگ: ۲٫۵ متر

دو پارکینگ: ۵ متر

۳ پارکینگ: ۷ متر

فضای مانُور پشت هر پارکینگ: ۵ متر

ارتفاع سقف پارکینگ: ۲٫۳ متر

حداقل ارتفاع ورودی برای ماشین:۱٫۸۰ متر

حداقل ارتفاع ورودی نفر رو: ۲٫۰۵ متر

دهانه ورودی رمپ یک طرفه: ۳ متر

دهانه ورودی رمپ دو طرفه: ۵ متر

عرض راه عبوری: ۶۰ سانتی متر

ابعاد راه پله و آسانسور:

مساحت زمین زیر ۲۰۰ متر و ۴ طبقه؛ راه پله: ۲ متر در ۴٫۶ متر- آسانسور: ۱٫۴ در ۱٫۶

مساحت سزمین بیشتر از ۲۰۰ متر؛ راه پله:۲٫۴ متر در ۴٫۸ متر- آسانسور: ۱٫۸ در ۲

ابعاد لابی: ۱٫۵ در ۱٫۵

تبصره:  در زمین های زیر ۲۰۰ متر که طبقات تک واحدی می باشند نیازی به اجرای لابی نیست.

حداقل عرض اتاق خواب: ۲٫۵ متر

پاسیو یا نور گیر:

پاسیویی که نور یک آشپزخانه را تامین می کند: ۶ متر(۳×۲) پاسیویی که نور یک اتاق خواب را تامین می کند: ۹ متر(۳×۳) پاسیویی که نور چند فضا را تامین می کند که فضاهای اصلی دو واحد مجزا رو به روی هم قرار نگیرند: ۱۲ متر( ۳×۴) پاسیویی که نور چند فضا را تامین می کند که فضاهای اصلی دو واحد مجزا رو به روی هم قرار میگیرند: ۱۸ متر(۳×۶) در یک واحد ساختمانی فضای پذیرایی و اتاق خواب فضای اصلی و  فضای آشپزخانه فضای فرعی محسوب می شود. در خیلی از اختلاف های ناچیز بین نقشه و اجرا، مثلاً درحدّ ِ ۵ سانتی متر معمولاً شهرداری تخفیف می دهد و نادیده می گیرد. مثل دهانه های پارکینگی یا ابعاد راه پله و… نیازی به گزارش ناظر هم نیست. اما موارد استثنایی هست که شهرداریحتی ۲ سانتی متر هم تخفیف نمی دهد و در صورتی که آن ابعاد دقیقاً اجرا نشده باشد کل مساحت آن فضا تخلفمحسوب شده و شامل جریمه می شود.یکی از آن موارد ملکی است که ابعاد آن ۱۰ در ۱۰ متر باشد.با احتساب سطح اشغال ۶۰ درصد + ۲ متر مساحت ۸۰ متر از آن زیر ساخت میرود و ابعاد ۲ در ۱۰ متر آن باید حیاط باشد.این دو متر باید دقیقاً نگه داشته شود و حتی ۱ سانتی متر هم کمتر نباشد. در غیر این صورت شهرداری کل این مساحت رابرای جریمه منظور می نماید. مساحتی که مشمول جریمه شهرداری میشود به این صورت محاسبه می شود:

۲۰ متر=۲*۱۰

با این فرض که ساختمان ۵ طبقه داشته باشد:

۱۰۰ متر=۱۰*۵

و فرض کنید برای هر متر شهرداری ۵۰۰ هزار تومان جریمه در نظر بگیرد:

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰=۵۰۰٫۰۰۰*۱۰۰

پنجاه میلیون تومان به خاطر چند سانتی متر… و واقعاً سنگین است و پرداخت آن زور دارد. درواقع شهرداری فرض می کند اصلاً نور گیری از طریق حیاط تامین نشده است و  کل بنا ساخته شده و بین چند سانتی متر و چند متر تفاوتی قائل نمی شود. مشابه همین برای آسانسور نیز وجود دارد.

در ساختمان های پر واحد( بیش از ۱۰ واحد) ابعاد حداقلی آسانسور  ۲×۱٫۶ m است. در صورتی که از هر وجه حتی چند سانتی متر کاسته شود، شهرداری مقدار کاسته شده را جریمه نمی کند بلکه کل مساحت را جریمه می کند.

در یکی از پروژه ها شرایط مشابهی وجود داشت. یعنی ابعاد زمین ۱۰×۱۰ متر بود و ۲×۱۰ حیاط. مالک ساختمان را مطابق نقشه و سطح اشغال اجرا کرد. اما ۲۰ سانتی متر از عرض حیاط کاسته شد. یعنی به جای عرض ۲ متر عرض ۱۸۰ سانتی متر اجرا شده بود. علت این بود که مالک برای رعایت عرض گذر ۲۰ سانتی متر عقب نشینی کرده بود و برای جبران آن از سمت حیاط همین مقدار را پیشروی کرده بود. با وجود اینکه اضافه بر سطح اشغال ساخت انجام نشده بود ولی متحمل همان جریمه سنگین شد. همچنین پروانه مهندس ناظر نیز برای تاخیر در گزارش این مورد معلق گردید و دچار مشکل شد.

توجه داشته باشید که ابعادی که در نقشه معماری درج شده است ابعادِ تمام شده است. یعنی بعد از نازک کاری باید این ابعاد حاصل شود. بسیار پیش می آید که ابعاد در مرحله سفت کاری اندازه گیری می شود و صحیح است ولی بعد از نازک کاری ابعاد تمام شده کمتر از میزان مورد نیاز است. مخصوصا در دهانه های پارکینگی می بینیم که برای مثال فاصله بین دو ستون برای دوپارکینگ بدون نازک کاری به فرض ۴٫۵ متر تمام است. یا حتی کمی کمتر از ۴٫۵ متر است. با این شرایط اگر روی ستون سنگ کاری شود، مطمئناً یک پارکینگ حذف خواهد شد. زیرا از هر طرف ۵ سانتی متر برای ملات کشی و سنگ کاری کم می شود. در این شرایط ناظر باید گوشزد کند که به جای سنگ کاری به رنگ آمیزی ستون اکتفا کنند تا پارکینگ ها حذف نشود.

پیشنهاد همکاری و کسب درآمد برای مهندسین دارای پروانه ناظر و مجری شاغل در تهران و حومه
برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید یا تماس بگیرید.
۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنم ، برای دریافت مطالب مفید در زمینه مسکن و ساختمان، فرم زیر را تکمیل نمایید.

 

198 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام . خیلی ممنونم. اطلاعات خوبی بدست آوردم

    1. مهندس قربانی می گوید

      خواهش می کنم.

      1. لیلا عطاپور می گوید

        ممنون از توضیحات مفیدتون.لطف بفرمائید برای یک زمین با مساحت۸۵ متر چند طبقه ارتفاع می دهند و هر طبقه چند متر ساخت.ممنون

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          این بستگی به پهنه ای که ملک در آن واقع شده است (با توجه به طرح تفصیلی) ، گذرهای مجاور ملک، تعداد پارکینگی که می توان در آن تامین کرد دارد. سطح اشغال معمولا ۶۰ درصد هست که با پرداخت عوارض ۲ متر هم می توانید پیشروی کنید. در موارد خاصی البته مثلا مواقعی که ملک عقب نشینی زیادی دارد، با توجه به متراژ کم آن ممکن است ۱۰۰% بنا بدهند. بعضی از مواقع هم برای ملک های با متراژ خیلی پایین اصلا پروانه صادر نمی شود مگر اینکه بتوانند با ملک های مجاور تجمیع نمایند.

        2. امين می گوید

          ٤/٥ طبقه و با مساحت مفيد هر طبقه ٣٨ متر!!!!

    2. Ali می گوید

      سلام یک سوال داشتم ساختمان ما چهار واحدی و واحدهای حدود شصت متر است در نقشه های داده شده شهرداری راه پله ها در ابعاد دو متر در صد و بیست سانت است در اجرای ارماتور بندی بخاطر اشتباه ارماتور بند عرض دو ستون راه پله سه الی چهار سانت کمتر از دو متر میشود ایا در پایان کار مشکل ساز میشود

      1. مهندس علی قربانی می گوید

        سلام.
        عرض تمام شده راه پله، ۲ متر باید باشد. اگر فقط بین دو ستون ۴ الی ۵ سانت کسری دارید، بلامانع است.

    3. hoshear می گوید

      سلام مهندس..شکل طراحی پله های ماشین رو چگونه هست..ایا همون دو متر در نظر میگیرن یا نغییر میکنه..و فاصله درب پله تا خود پله چقدر هست

      1. مهندس علی قربانی می گوید

        سلام. متاسفانه پله ماشین رو تا حالا به گوشم نخورده. اگر دوستان کسی اطلاعی دارد نظر دهد ممنون می شوم.

  2. […] مقاله الزامات ابعادی که هر مهندس ناظر باید بداند. (به طور مختصر به راه پله پرداخته ام) […]

  3. اميرعلى جواهرتراش می گوید

    سلام مهندس. ببخشيد سوالى كه دارم اين هست كه در ساختمان ٥ طبقه كه ضوابط اتش نشانى نياز نمى باشد لابى اسانسور و پاگرد پله مى تواند مشترك باشد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      با عرض سلام خدمت شما.
      در ساختمان های تک واحدی که زمین آن زیر ۲۰۰ متر باشد، ضابطه کنترل نقشه شهرداری این بوده است که می توانند لابی آسانسور را حذف کنند و باکس راه پله را هم کوچکتر در نظر میگیرند. البته ضوابط شهرداری معمولا هر ساله دستخوش تغییر است و در مناطق مختلف شهرداری در تهران هم ممکن است است رویه های متفاوتی را داشته باشند. برای استعلام دقیق می توانید از کنترل نقشه دفاتر خدمات الکترونیک شهر در منطقه مورد نظر سوال کنید.

  4. mohamad می گوید

    سلام مهندس من از اصفهان هستم/نقشه معماری دهانه مفید ۳تا پارکینگ رو ۷/۵ متر زده ولی تو اجرا ۷/۴ شده/آیا ممکنه حذف پارکینگ بخورم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      طبق ضوابط یک پارکینگ باید حذف بشه. اما بستگی به ناظر و مامور بازدید شهرداری داره که این رو بهتون تخفیف بدن یا ندن. معموبا تا ۵ سانتی متر رو تخفیف میدن. در صورتی که ناظر در گزارش خودش این رو قید کنه، مامور بازدید شهرداری هم ملزم هست که رسیدگی کنه. اگر روابطتون با ناظر و مامور بازدید خوب هست، خودتون باهاشون درمیون بزارید که این رو نادیده میگیرن یا نه. پیشنهاد من اینه که اگر میشه اصلاحش کنید. معمولا با برداشتن یا کم کردن ضخامت نازک کاری میشه عرض دهانه رو بیشتر کرد. دهانه های پارکینگی خیلی مهم هستند . از همون ابتدای آکس بندی ستون ها باید به دهانه پارکنیگی توجه کرد.

  5. Hamid می گوید

    سلام وقت بخیر، عرض راه پله ساختمون ۴ طبقه با ۱۲۰ متر زمین چقد باید باشه؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنون. عرض راه پله ۲ متر و طولش ۴.۶۰ متر باید باشد.

      1. مهدی می گوید

        با تشکر از راهنمایی هاتون
        ممکن هست که در مجموع برای راه پله و آسانسو مساحت ۴*۴ در نظر گرفته شود؟

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          خواهش می کنم. اگر راه پله را به صورت سه طرفه (با سه بازو ) اجرا کنید به طوری که باکس آسانسور در مرکز راه پله قرار بگیرد، می شود این کار را انجام داد. البته لابی آسانسور و پاگرد پله در تراز طبقه باید خارج از این باکس در نظر گرفت.

  6. ساعد می گوید

    سلام مهندس
    برای زمین ۱۰×۴۰با ارتفاع ۵ طبقه روی پیلون و تک واحدی ساخت مفید من با توجه اینکه به ۶۰ درصدم میتونم ۱۰ متر اضافه کنم چند متر بنای مفید در هر طبقه خواهم داشت.ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. سطح اشغال در هر طبقه ۲۶۰ متر است که از این متراژ مساحت راه پله، آسانسور، لابی و نورگیر (در صورت وجود) کم کنید می شود متراژ مفید در هر طبقه مسکونی.

  7. sara می گوید

    سلام جناب مهندس.درباره زمینی که اختلاف سطح دارد. که اساسا گقتن سه طبقه بیشتر لحاظ نمیشه براش.امکانش هست هنگام گود برداری کف اصلی رو پایین تر برد ک ب صورت پلکانی بشه واحدبیشتری ساخت

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنون
      ساختمان می بایست مطابق نقشه معماری اجرا بشه و تراز گودبرداری هم شامل این هست. در صورتی که میخواهید این تغییر را ایجاد کنید می بایست نقشه ساختمان را تغییر دهید و به تایید شهرداری برسانید.

  8. رضا می گوید

    سلام جناب مهندس
    درزمین به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع و سطح اشغال ۶۰٪ و هشت طبقه مسکونی روی پیلوت و تعداد ۷ واحد در هر طبقه. مجموع مساحت راه پله و آسانسورها و نورگیر در هر طبقه چند متر خواهد بود.
    متشکرم از پاسختون.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام .
      ابعاد باکس راه پله، ۴٫۶۰*۲٫۲۰ متر ، ابعاد آسانسور ۱٫۶۰*۲٫۲۰ متر، ابعاد لابی ۲*۱٫۵ متر در هر طبقه می باشد. نورگیر ، بستگی به پلان معماری و موقعیت نورگیری ملک دارد. معمولا ملک های شمالی با این مساحت برای تامین نور آشپزخانه یا اتاق خواب ها، نیاز به نورگیر پیدا میکنند. بسته به فضا یا فضاهایی که نورشان از طریق پاسیو یا نورگیر تامین می شود، مساحت آن متفاوت است. مثلا برای تامین نور یک اتاق خواب یا آشپزخانه به تنهایی، یک نورگیر ۶متری (۲*۳) کفایت می کند. یا برای تامین نور دو اتاق خواب ، پاسیو ۱۲ متری(۳*۴)، یا برای سه اتاق خواب نورگیر ۱۸ متری(۳*۶) نیاز است.
      موفق باشید.

      1. حسن ملااحمدی می گوید

        سلام مهندس یک ملک هست که عقب نشینی کنه میشه ۸مترعرض در طول ۲۶متر
        البته دو بر هستش
        آیا میشه زیر زمین رو رمپ بزنیم و پارکینگ دربیاریم

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          سلام. بله می تونید در زیر زمین پارکینگ احداث کنید در زیر زمین به احتمال قوی. اگر دستور نقشه رو داشته باشید ارسال کنید می تونیم دقیق بررسی کنیم.

  9. محمود احمدی می گوید

    سلام مهندس ایا وید داخل ساختمان در مساحت زیر بنا با پیمانکار محاسبه میشو د یا نه ضمنا در قرارداد هیچ اشاره ای به این موضوع نشده ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      طبق مقررات ملی ساختمان، مبحث دوم، صحفه ۱۹۴، سطح حیات خلوت، نورگیر، هواکش و پاسیو در صورتی که حداکثر تا ۶ متر مربع باشد و حداقل از سه طرف محصور به بنای در دست احداث باشد، جزو زیربنا محسوب می شود. چنانچه بیشتر از ۶ متر مربع باشد، یک سوم سطح آن جزو زیر بنا محسوب می شود.
      موفق باشید.

  10. پویا می گوید

    من یه زمین ۵۲ متری خریداری کردم که چون اصلاحیه داشته تراکم صد در صد میدن، خواستم ببینم برای راه پله و آسانسور حداقل چقد در نظر بگیرم حداقل مساحت راه پله و آسانسور برای چنین زمین کوچکی ۱۲ متر یا ۱۷ متر است؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      چون مساحت زمین کوچک است، ۱۲ متر قبول می کنند.

  11. امیر بیانی مجد می گوید

    سلام جناب مهندس
    وقتتون بخیر
    ۳ تا سوال داشتم
    ۱. زمین ما الان ۷۶ مترهستش. با اصلاحیه و عقب‌نشینی حدود ۶۳ متر میمونه، میخواستم بدونم میتونیم کل زمین رو بسازیم یا نه؟ همسایه بغلیمون ۱۰۰ درصد زمینشو ساخته.

    ۲. با توجه به مساحت باقیمانده، ابعاد راه پله و آسانسور چقدر باید باشه؟

    ۳. آیا میتونیم ۴ طبقه‌ای که قرار هست بسازیم رو به صورت ۲ تا واحد دوبلکس روی هم بسازیم؟ متشکرم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر
      پاسخ سوال اول: باید تشریف ببرید دفتر خدمات و دستور نقشه بگیرید. اگر همسایه بغلی گرفته در صورتی که شرایط زمینش مشابه زمین شما هست، به احتمال زیاد می دهند.
      ۲- ابعاد راه پله و آسانسور تقریبا ۱۲ متر هست. در صورتی که آسانسور اجرا نکنید، تقریباً ۱۰ متر برای راه پله اشغال می شه.
      ۳- بله. در این شرایط معمولا به دلیل کسری پارکینگ، اجباریک واحد را به صورت دوبلکس در نقشه در نظر می گیرند. اگر شما داوطلبانه بخواهید این کار را انجام دهید، مانعی ندارد. فقط در نقشه معماری دوبلکس لحاظ شود که بعدا تخلف محسوب نشود.
      موفق باشید.

  12. عباسعلی خاکی می گوید

    سلام ملکی شمالی به ابعاد طولها:۱۲و۱۴ عرضها:۱۴و۱۰نقشه تک واحدی باراه پله که تمام این متراژ اعیانی باشه بیزحمت میخوام خیلی ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. برای تهیه نقشه ها به اطلاعات تکمیلی نیاز است . مثل تعداد طبقه و کروکی و تهیه نقشه ها مشمول پرداخت هزینه می شود. در صورت تمایل با شماره : ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ یا تلگرام ۰۹۲۱۲۳۶۹۴۳۶ تماس حاصل فرمایید.
      تشکر

  13. Babak می گوید

    با سلام
    بنده زمینی با متراژ ۸۶ متر دارم ابعاد راه پله و اسانسور را میخواستم . طبقه همکف ۶۰ متر تجاری دارد نمی خام راه پله از بخش تجاری کم کند آیا امکان چیدمان را ه پله و اسانسور با یک پارکینگ در متراژ باقی مانده وجود دارد در نظر داریم چهار طبقه بغیر از تجاری بسازیم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید اگر اطلاعات دیگری لازم باشد ارسال میکنم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما بخیر.
      بفرمایید که آیا ملک شما در تهران است یا خیر. و کدام منطقه است. اگر دستور نقشه دارید ارسال بفرمایید. کروکی ملک و گذرهای مجاور را نیز برایمان ارسال نمایید.
      شماره تماس: ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵
      شماره تلگرام: ۰۹۲۱۲۳۶۹۴۳۶
      جیمیل: negineomran@gmail.com

  14. مریم می گوید

    با سلام و خسته نباشید.آیا ساختن سوییت در پارکینگ غیر قانونی می باشد؟؟؟این سوییت به متراژ ۴۰ متر دارای سند می باشد.ما ساکن آپارتمان سه طبقه هستیم.این سوییت پارکینگ هم داره که برای پارک ماشین برای ۶ واحد آپارتمان مشکل بوجود آورده.خواستم بپرسم میشه پیگیری کرد و تخلف سازنده در ارتباط با ساخت سوییت پیگیری کرد؟؟یا میشه از مهندس ناظری که تاییدیه پایان کار ساختمان رو داده شکایت کرد؟با تشکر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر.
      طبق فرمایش شما سوییت مذکور دارای سند می باشد. بنابراین یا در احداث آن تخلفی رخ نداده و مطابق نقشه اولیه است. یا در صورت تخلف جریمه آن پرداخت گردیده است. اگر سوییت مذکور دارای سند نبود، این مورد قابل پیگیری بود. در آن صورت می توانستید اقدام به شکایت از سازنده کنید. چون معمولا چنین تخلفاتی بعد از اخذ پایان کار صورت میگیرد و مهندس ناظر در وقوع آن دخالتی ندارد.
      موفق باشید.

  15. فاطمه می گوید

    سلام من قصد خرید ی زمین ۱۱ در ۱۵٫۵ متری رو که از سه طرف به کوچه منتهی میشه
    شمالی جنوبی هستش و کوچه ها دو تاشون ۶ متری و یکی ۴ متری و اجازه ۷۰ در صد ساخت میدن
    خواستم بدونم میشه از این زمین واحد های خوبی درآورد؟
    دو طبقه روی پیلوت بهش ساخت میدن، و طبقه سوم رو با شکست اجازه ساخت میدن

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام وقت شما بخیر.
      در سوال اشاره نکردید که ملک در کدام منطقه و کدام شهر قرار دارد.
      اما با اوصافی که می فرمایید، با احتساب سطح اشغال ۷۰ درصد، مساحت مفید هر واحد در هر طبقه تقریبا ۱۰۰ متر است. این به شرطی است که عقب نشینی نداشته باشد. اگر کوچه ها ۴ متری است به احتمال قوی عقب نشینی دارد. همچنین با توجه به اینکه سه بر می باشد، نورگیر خوبی دارد و معمولا ملک های سه بر خوش نقشه می شود. اطلاعات دقیق تر را می بایست با توجه به کد ملک از طرح تفصیلی استعلام کرد و اگر بتوانید دستور نقشه برای ملک بگیرید خیلی بهتر می توان نظر کارشناسی داد. میزان عقب نشینی ملک خیلی مهم است و می تواند به شدت از مرغوبیت آن بکاهد. نقش مهندس طراح هم در ارائه یک طرح خوب بسیار مهم است.

  16. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر و ممنون از مطالبتون. آیا حتما باید نشیمن نور مستقیم داشته باشه؟ و الویت نورگیری خوب با اتاق خواب است یا نشیمن؟ بنده در رابطه با طراحی پلان یک مسکونی ۲ واحدی که قسمت سطح اشقال ۲۰*۲۴ است ۲ بر یعنی از شمال۲۰ متر. جنوب و شرق۲۴ متر بر نور میگیرد و بنا به ۲ قسمت ۲۰*۱۲ تقسیم شده مشکل دارم یعنی در یک پلان از سمت جنوب و غرب نقطه کور نورگیری است ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که کدام بخش مهم تر است برای نور گیری

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما نیز بخیر.
      اتاق خواب با توجه به اینکه چهار طرف آن بسته است، می بایست حتما پنجره داشته باشد. حال این پنجره می تواند به سمت فضای بیرون باشد یا به سمت پاسیو. پذیرایی هم حتما باید نور داشته باشد. اما با توجه به اینکه پذیرایی از یک سمت احتمالا به فضای آشپزخانه منتهی می شود، می تواند از پنجره یا بالکن موجود در آشپزخانه نیز، نور مورد نیازش را تامین کند. البته بنا بر مقررات در صورتی که از آشپزخانه نور بگیرد، فاصله درگاه پنجره تا انتهای پذیرایی نباید بشتر از ۸ متر باشد. توجه داشته باشید، تعبیه پنجره اختصاصی برای پذیرایی، در کیفیت نور دریافتی بسیار تاثیر گذار است و بهتر است برای پذیرایی هم پنجره جداگانه لحاظ گردد.
      آشپزخانه هم مثل اتاق خواب می بایست حتما پنجره اختصاصی به فضای بیرون یا پاسیو داشته باشد. وجود پنجره در آشپزخانه بیشتر به دلیل تهویه است. بنابراین در بخشی که نقطه کور نورگیری است، نمی توانید آشپزخانه را هم قرار دهید. البته در برخی از مناطق تهران مثل منطقه دو، شهرداری این الزام را برای آشپزخانه برداشته است و دلیلش هم تغییر ماهیت آشپزی و … در آشپزخانه های مدرن می باشد. با توجه به مواردی که توضیح داده شد، بخشی که نقطه کور نورگیری است اگر نخواهید از پاسیو استفاده کنید، می تواند بخشی از پذیرایی باشد. جهت راهنمایی بهتر هم می توانید پلان طراحی شده خود را به ایمیل ما ارسال کنید تا بررسی کنیم.

  17. فرامرز گرامی می گوید

    سلام مهندس میشه برام پلان زمین به ابعاد ۸در ۱۷متر رو بدین،قطعه زمین جنوبی هستش و گذرش ۱۰متری هس
    خیلی گرفتار این نقشه شدم خواهشن راهنمایی بفرمایید.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. ابتدا باید جانمایی پارکینگ ها و راه پله را مشخص کنید. سپس اقدام به ترسیم نمایید. ارائه چنین خدماتی، مشمول پرداخت هزینه می گردد.
      با تشکر.
      در صورت تمایل می توانید با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس حاصل فرمایید.

  18. ندا شهابی می گوید

    سلام مهندس
    در زمینی قناسی در اصفهان با مساحت ۲۰۰ متر که یه نورگیر هم در ضلع شمالی داره، و تراکم مجازش می شه ۱۲۰ متر. آیا بعد از پیشروی ۶۰٪ باز هم می شه تا دو متر کنسول داد یا خیر؟ یعنی تراکم با دو‌ متر پیشروی بشه بیشتر از ۱۲۰ متر ولی از حد مجاز ۶۰٪ +۲ متر تجاوز نکنه.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر.
      پیشروی دو متر مازاد بر ۶۰ درصد معمولا با پرداخت عوارض امکان پذیر است. البته نه به صورت کنسول ۲ متری. اجرای پیشروی به صورت بالکن بستگی به عرض گذر دارد ولی بعید می دانم دو متر اجازه دهند. شما می توانید به پلاک های تازه ساخت مجاور نگاه کنید، معمولا شهرداری در هر کوچه یا خیابان به صورت همسان، مجوز ساخت می دهد مگر اینکه ملک شرایط خاصی داشته باشد، مثلا عقب نشینی زیادی داشته باشد.

  19. حمید شیرمحمدی می گوید

    با سلام زمین بنده ۲۰۸ متری شرقی غربی و در شرق کوچه هست طول زمین ۲۴ متر هست که ۴ متر اون ته کوچه بن بست میباشد و عرض غربی ۷ و عرض شرقی ۱۰.۵ متر
    ۱- آیا میشه از هر دو کله زمین حیاط داشت و ۶۰ درصد قابل ساخت رو وسط طول زمین دقیقا از جایی که ساختمان کناری ساخته شده ساخت(به جهت افتاب گرفتن از شرق و غرب) یا اینکه حتما باید اول بنا باشه و بعد حیاط مثل قواره جنوبی که اون وقت نور گیر ما از ته کوچه بن بست میشه
    ۲-با توجه به متراژ زمین ، راه پله و آسانسور چقدر فضا می خواهد
    ممنون از راهنماییتون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. سوال اول رو دقیق نمی تونم بهتون بگم. بستگی به دستور نقشه ای داره که می گیرید. توجه داشته باشید که جواز ساخت بنا به گونه ای صادر می شود که با سایر ساختمان های مجاور هماهنگی داشته باشد مگر در شرایط خاص. اگر ساختمان های سمت شما در این کوچه به سبک جنوبی ساخته شده اند، یعنی بنا در سمت گذر ساخته می شود. حیاط در سمت مخالف قرار می گیرد که هم نورگیر از سمت کوچه و هم از سمت حیاط خواهید داشت. جهت بررسی دقیق تر و راهنمایی بهتر، می توانید دستور نقشه را از دفتر خدمات اخذ و به ایمیل ما ارسال نمایید.
      در مورد سوال دوم، مساحت راه پله و آسانسور مجموعا ۱۷ متر در نظر بگیرید.

      1. حمید شیرمحمدی می گوید

        با سلام مجدد و تشکر از راهنمایی شما
        مهندس عزیز زمین ما چهار متر از زمین مجاور جلوتر هست و زمین مجاور که ۴ متر از زمین ما عقب تر هست ساخته شده یعنی طول زمین ایشان ۲۰ متر و طول زمین ما ۲۴ متر میباشد و بر زمین ما که انتهای کوچه میباشد ۴ متر هست با توجه به اینکه اگر ما ته کوچه را بسازیم پنجره ما کاملا مشرف میشه به پنجره همسایه آیا شهرداری اجازه میده ما این ۴ متر رو حیاط کنیم و دقیقا از مجاور همسایه بسازیم یا نه
        متاسفانه شهرداری منطقه ما پاسخ درست نمیده
        از اینکه وقت شما رو می گیرم عذر میخوام

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          سلام و وقت بخیر
          باید بفرمایید که ملک شما در کدام منطقه هست.
          پاسخ این سوال را دقیقا باید شهرداری بدهد که متاسفانه می فرمایید اینجور هستند.
          اصولا روال شهرداری اینگونه است که ساختمان های نوساز باید همباد با ساختمان های مجاور شاخته شوند. و اینکه اگر شما از این طرف عقب نشینی کنید، از سمت مقابل نسبت به ساختمان همسایه پیشروی در ساخت خواهید داشت یا نه.
          به هر حال اگر برای جواز اقدام کنید کارشناسی می کنند و مشخص می شود که محدوده ساخت شما به چه صورت باید باشد.

  20. مصطفی می گوید

    سلام ملک دو نبشی داریم در منطقه پرتراکم در مشهد که ۱۶۶ متر است و ۹۴ متر عقب نشینی دارد و۷۲ متر باقی میماند عرض زمین ۳/۷۵ و طول زمین ۱۹/۵۰ متر است
    شهرداری به ملک های روبرو ۲ متر پیشروی به خیابان داده و برای درب پارکینگ هم با سازنده کنار امده و ۳ درب از یک طرف کوچه زده است البته عرض زمین ملک روبرو ۵ متر است و مشکل تامین پارکینگ ندارد
    میخواستم بدونم با عرض ۳/۷۵ میشود ۵ پارکینگ تامین کرد
    و اینکه اگر متراژ زمین کم شود احتمال دارد تراکم را هم کم کنند ؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      برای تامین پارکینگ طول لازم برای توقف حداقل ۵ متر خالص است با این حساب نمی توانید پارکینگ ها را عمود بر طول زمین تامین کنید. اگر پارکینگ ها را به موازات طول زمین نیز تامین کنید. با احتساب فضای لازم برای راه پله احتمالا یک پارکینگ بیشتر نتوانید تامین کنید. با توجه به اینکه ملک شما خیلی کوچک است و مقدار زیادی هم عقب نشینی دارد، از تراکم ملک شما احتمالا کم نمی کنند ولی پارکینگ ها را به نحو دیگری باید تامین کنید

  21. امیر می گوید

    با سلام حیاط خلوت در زمین های شمالی جز سطح اشغال حساب می شود؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      اگر منظورتون نورگیر است بله.

  22. امین می گوید

    سلام ما زمینی رو که متراژ اون ۵ متر عرض و ۲۰ متر طول داره رو بخریم یا نه ..چون فکرمیکنم هنگام ساخت و ساز زیاد جالب درنمیاد و نورگیری خوبی نمیتونه داشته باشه

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      زمین در موقعیت شمالی هست یا جنوبی؟ جنوبی باشد بهتر است.
      پلاک های مجاور اقدام به ساخت کرده اند یا خیر؟ اگر نکرده اند در خصوص تجمیع ملک ها تمایل دارند یا خیر.
      ملک مذکور در چه پهنه ای قرار دارد؟ آیا از امتیازی مثل بافت ناپایدار یا فرسوده برخوردار است یا خیر.
      قبل از تصمیم گیری به این سوالات پاسخ دهید.
      تشکر.

    2. اکبری می گوید

      با سلام و احترام
      لطفا بفرمایید در املاک ریز دانه زیر ۱۲۰ متر با اسکلت بتنی حداقل متراژ استاندارد راه پله چقدر باید باشد

      1. مهندس علی قربانی می گوید

        متراز مفید باکس راه پله باید ۲ متر در ۴٫۶۰ باشد که به پاگرد نیم طبقه ۱ متر، پاگرد طبقه ۱٫۲ متر و طول افقی شمشیری راه پله ۲٫۴ متر اختصاص می یابد. ابعاد باکس آسانسور ۱٫۴ در ۱٫۶ می باشد.

  23. سونیا می گوید

    با سلام ما یک زمینی به مساحت ۸۳ متر داریم که تراوم صد درصد داده شده، و ۵ طبقه روی پیلوت با ده متر مربع حیاط خلوت دستور تهیه داده شده، اما با توجه به کوجک بودن زمین پارکینک به هیچ عنوان جا نمیشه فقط یک جای پارک با توجه به ضوابط باقی میمونه، انا من میخام کل سقف حتما ساخته بشه، اگر به این صورت باشه که یک طبقه به عنوان سوییت ۴۰ متری که زیر ۵۰ میشه و واحد حساب نمیشه، و یک تریبلکس روی آن و در نهایت یه بهار خواب ، که در کل یک واحد حساب بشه، می تونم با این روش برم، ممنون از پاسخگوییتون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر
      در ایران هیچ کاری غیر ممکن نیست. افرادی هستند که نشسته اند آنجا حقوق میگیرند برای دور زدن قانون.

  24. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر
    من قصدخرید یک ملک کلنگی شمالی دارم خواستم ببینم نورگیر جز زیربنای مفید محسوب میشه یا نه ؟ چون جایی دیدم نوشته بود حساب میشه ودرجایی دیگه گفته بود در صورتیکه طبق اندازه استاندارد مقررات نظام مهندسی باشه جز زیربنا نیست ؟ سپاس

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام ممنونم.
      خیر نورگیر جزء زیربنا محسوب نمی شود.

  25. محمد می گوید

    سلام چهار تا سقف پروانه اوکی شده و ی دونه هم بعدا پیش بینی
    هر طبقه ۱۲۷ متر هستش.نظام مهندسی مجری میخاد .تو شهر ما هم در حال حاظر ی نفرظرفیت داره اونم قیمت نجومی میده.چه باید
    میشه بدون‌مجری شروع کرد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر
      کدام شهر هستید؟
      مجری چه قیمتی داده است؟

  26. علی می گوید

    سلام
    مهندس در صورت بتن ریزی فندانسیون((پیشروی بیشتر از نقشه های مصوب ،اسکلت ساختمان فلزی)) بدون هماهنگی با واحد نظارت نظام مهندسی جهت نوبت بازدید و آزمایش بتن،مراحل تایید فندانسیون پس از بتن ریزی به چه صورت میباشد؟
    ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      در صورتی که تعمدا این کار صورت گرفته است و بتن ریزی بدون هماهنگی با ناظر انجام شده است. طی یک گزارش اعلام تخلف نموده و کار را متوقف نمایید و می توانید استحکام سازه را تایید ننمایید که در این صورت برای اخذ پایان کار به مشکل می خورد. در صورتی که میخواهید با آزمایش صحت آرماتوربندی و بتن ریزی را بسنجید می بایست از آزمایشات چکش اشمیت جهت سنجش تقریبی مقاومت بتن و تست التراسونیک جهت سنجش سایز و تعداد میلگردها توسط آزمایشگاه های معتبر استفاده کنید. که تمام هزینه های مربوطه را مالک می بایست تقبل نماید.

  27. امین می گوید

    با سلام و خسته نباشی خدمت جناب مهندس
    یه ساختمان ۴ طبقه اجرا کردیم که متاسفانه ارتفاع خرپشته رو ۲٫۲ متر در نظر گرفتیم حال سوال بنده اینه که برای نصب آسانسور کششی به مشکل بر نمی خوریم – ظاهرا ارتفاع استاندارش ۳ متر هست
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائین

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنونم.
      از روی سکو( شاسی آسانسور، حداقل ۱۸۰ سانتی متر باید ارتفاع مفید داشته باشید. اگر این ارتفاع تامین نمی شود باید سقف اتاقک آسانسور را بردارید و بلندتر اجرا کنید. در صورتی که سازه فلزی باشد این کار راحت تر امکان پذیر است.

  28. حسام می گوید

    سلام ممنون بابت سایت خوبتون
    برای ملک ۷۸۵ متری موقعیت اداری شمالی عرض ۱۶ و طول ۴۹ برای ۵ یا ۶ طبقه چندواحدی پیشنهاد میدین؟
    میخواستم بدونم بر اساس پیشنهاد شما چقدر باید برای راهپله واحتمالا ۲ آسانسور و نورگیر باید درنظر بگیرم؟
    تا پس از بررسی کلی که واحدها چند متری حدودا میشن مزاحمتون بشم برای طراحی نقشه
    ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خواهش می کنم.
      این بستگی دارد به موقعیت ملک که در کجای تهران واقع شده است. پهنه ای که در آن واقع شده است چیست؟ در طبقات منفی و همکف چقدر سطح اشغال می دهند؟ برای روی هم کف چقدر سطح اشغال می دهند. ملک های مجاور به چه صورت جواز گرفته اند؟ با فرض اینکه بتوان برای طبقات بالای همکف ۵۰ تا ۶۰ درصد سطح اشغال گرفت و … اگر منطقه ظرفیت دارد به نظرم سه واحدی و چهار واحدی خوب است. اگر منطقه متوسطی است چهار واحدی و پنج واحدی خوب است.می توانید تنوع بیشتری نیز بکار ببرید بعضی از طبقه ها پنج واحدی باشند، بعضی ۴ واحدی و بعضی ۶ واحدی. البته این منوط به تامین پارکینگ و تامین نظر آتش نشانی است. چون نقشه شما احتمالا فاز دو است، سخت گیری بیشتری نیز انجام می شود. بهتر است با دستور نقشه ای که از دفتر خدمات شهرداری ها دریافت می کنید به شرکت مراجعه کنید تا به صورت تخصصی بررسی کنیم. به نظر می رسد با شرایط موجود و با فرض اختصاص ۵۰ درصد سطح اشغال در هر طبقه ، می توان ۴ واحد ۸۰ -۸۵ متری را ایجاد کرد. برای باکس راه پله باید حدود ۱۵ متر، برای دو آسانسور و لابی تقریبا ۱۰ متر، برای راهرو های دسترسی حدودا ۱۰ تا ۱۵ متر (بسته به تعداد واحد ها ) برای پاسیو ها ۱۲ تا ۲۴ متر ( بسته به تعداد واحد ها در هر طبقه ) در نظر بگیرید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی در این خصوص می توانید با شماره : ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس بگیرید.

  29. مسعود می گوید

    با عرض سلام خدمت مهندس عزیز بنده یه ساختمان دارم به ابعاد زمین ۱۱٫۵*۱۸ بر این زمین به کوچه ۲متر هست شمالی جنوبی و در منطقه خوبی در اصفهان هست مجوز سه طبقه روی پیلوت هم دارد میخواستم ببینم این زمین ماشین رو حساب میشه و ایا ارزش ساخت دارد در ضمن بر آن از طرف غرب هست و به ساخت راه داردممنون از شما

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      ملک ابعاد خوبی دارد و خوش نقشه در می آید و می تواند پارکینگ به تعداد کافی تامین کند. فقط عرض دو متر برای دهانه ورودی پارکینگ کم است. باید فکری برای ورودی بکنید. شاید اگر ورودی را کمی عقب تر اجرا کنید که بر بیشتری داشته باشد و عرض دو متر را به کوچه بدهید، شهرداری قبول کند.

      1. مسعود می گوید

        جناب مهندس خیلی خیلی سپاسگزارم از شما بابت راهنمایی که فرمودید اما متاسفانه به هیچ عنوان نمیشود دهنه را زیاد کرد چون ساختمان در انتهای بن بست چهار متری است و منزل روبروی بن بست هست
        و نیاز به گردش ماشین نیست همسایه سمت چپ نوساز و همسایه سمت راست که در به حیات هست چون از طرف دیگه راه داره اجازه نمیده که درها را بصورت مورب بذاریم فقط سوالم اینکه شما تا حالا تجربه ساخت ۲متر بر را داشتید و ایا با ۲متر بر ماشین رو میشه ببخشید طولانی شد بازم ممنونم

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          خواهش می کنم. خیر بر دو متر ما نساختیم تا حالا . واقعیت این هست که بر دو متر عبور ماشین خیلی سخت می شه. و شاید بعضی از ماشین ها اصلا نتونن رد بشوند. مثلا عرض خالص اتومبیل سمند ۱۹۴٫۵ سانتی متر هست یعنی برای عبور فقط حدود ۲٫۵ سانتی متر از طریفین ، فضای بازی کردن دارد . به نظرم بهترین راه این است که به نوعی با همسایه توافق انجام بدین که به شما راه دهد.
          به هر حال اگر تمایل به بررسی بیشتر دارین با شماره تماس ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس حاصل فرمایید و از طریق واتس آپ عکس از کوچه و ورودی ارسال بفرمایین.

  30. نیکخواه می گوید

    سلام و ممنون بابت اطلاعات مفید جناب مهندس.بنده ساختمون کلنگی دارم که قصد تخریب و تجدید بنا داشتم.زمین مساحتش تقریبا ۱۵۷ متره. قطعه جنوبی هستش و عرض زمین در سمت کوچه ی ۱۰ متری هشت متر و نیم و در قسمت انتهایی تقریبا هشت متر. طولش هم کمی بیش از نوزده متره. تقریبا ۴۰ سانتی متر از سمت کوچه عقب نشینی داره. به نظرتون امکان این هست که برای ۱۲۰ متر از شهرداری سطح اشغال گرفت؟ البته با احتساب ۱۱۰ سانتی که بالای پیلوت پیشروی میشه کرد. ضمنا ضخامت ستونهای بتونی برای یه ساختمان سه طبقه یه نیم طبقه به عنوان بهار خواب چقدره معمولا؟ سپاسگذارم.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خواهش میکنم.
      با احتساب ۶۰ درصد طول ( ۱۹ متر ) به اضافه ۲ متر، تقریبا می توانید ۱۳٫۴ متر از طول زمین خود را بسازید. و عرض میانگین ملک هم اگر ۸٫۲۵ در نظر بگیریم. سطح اشغالی که به مجاز به ساخت هستید تقریبا ۱۱۰٫۵۵ هست. گذر ۱۰ متری هم بعید است که اجازه احداث بالکن بدهند مگر اینکه به ساختمان های نوساز مجاور اجازه عقب نشینی داده باشند. که در این صورت نهایتا اجازه ۸۰ سانتی متر پیشروی به صورت بالکن خواهید داشت. که مساحت اضافه شده ناشی از بالکن ۶٫۸ متر مربع می باشد که در مجموع ۱۱۷٫۳۵ می شود. البته بالکن هم اگر اجازه بدهند از طبقه دوم می توانید بالکن احداث کنید. چون باید حداقل ۵٫۵ متر از گذر ارتفاع داشته باشد. در محاسبه سطح اشغال هم عقب نشینی را لحاظ نکردم . ممکن است شهرداری بعد از عقب نشینی ، ۶۰ درصد به اضافه ۲ را لحاظ کند. در این مورد ببینید رویه شهرداری برای ساختمان های مجاور نوساز یا سایر ساختمان های اطرافتان که عقب نشینی کرده اند چه رویه ای در پیش گرفته است. ابعاد ستون ها را همین جوری نمی توان گفت و نیاز به محاسبات دارد ولی اگر وسط دهانه ستون نخواهیم بزنیم ، ابعاد ستون ها ۴۰ در ۷۰ کمتر نمی شود . با توجه به بر ۸٫۵ متر و جنوبی بودن واحد، می توانید واحد های خوش نقشه ای در بیاورید و نیاز به پاسیو هم نیست. در صورت تمایل می توانید کار طراحی ساختمان خود را به ما بسپارید.
      برای این منظور با شماره تماس زیر تماس حاصل فرمایید : ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

  31. زمانی می گوید

    سلام میشه لطفاً درباره آسانسور راهنماییم کنید .برای زمین ۱۸۰ متری با مجوز سه طبقه
    دوواحدی آسانسور الزامیه؟ میشه بدون آسانسور ساخت و پایان کار گرفت بعد بالابر زد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. برای سه طبقه آسانسور الزامی نیست. بدون آسانسور میشه ساخت و پایان کار گرفت. اما بعدش اضافه کردن بالابر یا آسانسور بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. توصیه می کنم در همین مرحله ترسیم نقشه ها ، پیش بینی آسانسور را انجام دهید. برای توضیحات بیشتر با این شماره تماس حاصل فرمایید. ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

  32. حسین می گوید

    سلام مهندس گرامی. زمینی با عرض گذر ۸ متر و طول ۲۰ متر و شمالی، مجوز ۳ طبقه روی پیلوت میدن یا ۴ طبقه روی پیلوت؟ چند درصد زمین رو میشه ساخت؟ آیا لزوما باید حیاط داشته باشه؟ کوچه هم ۱۲ متریه.ممنون.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام وقت بخیر
      اگر ملک در تهران واقع شده است به احتمال زیاد ۴ طبقه روی پیلوت را می دهند. بله حتما باید حیاط داشته باشد. مشابه سایر ساختمان های ساخته شده در محلتان.
      در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با این شماره تماس حاصل فرمایید : ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵

  33. مریم می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    برای خرید زمین آیا ابعاد ۱۴*۴۰ برای ملک شمالی مناسب هست؟
    با توجه به اینکه دو واحدی هم جالب در نمیاد.
    و اینکه چنین زمینی رو چند طبقه میدن؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      برای تشخیص مناسب بودن یا نبودن ملک پارامترهای مختلفی را باید چک کرد. از جمله قیمت آن. ممکن است یک ملک فوق العاده باشد ولی قیمتی که برای آن قرار داده اند آنقدر بالا باشد که خرید آن مقرون به صرفه نباشد. همچنین بستگی به هدف شما از خرید ملک دارد. هدف شما صرفا سرمایه گذاری و کسب سود است یا داشتن ملکی در موقعیت مذکور برای زندگی و آسایش.
      پس نمی توان با اطلاعاتی که دادید اظهار نظر دقیق نمود. بر ۱۴ متر ، برای احداث زیر زمین و رمپ و تامین پارکینگ مناسب است. باید موقعیت ملک و پلاک آن را داشته باشیم تا بتوانیم پهنه ای که ملک بر اساس طرح تفصیلی در آن قرار گرفته است رابدست بیاوریم تا در خصوص تراکم ، میزان عوارض و تعداد طبقاتی که می توان مجوز گرفت اظهار نظر کنیم. می توانید در این خصوص با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس حاصل فرمایید.

  34. احمد می گوید

    با سلام.
    در ساختمان ما،از کوچه ۷ پله میخورد تا به سطح لابی برسد، ارتفاع هر پله ۲۲ سانت است. شکایت کردیم که دستور تخریب و ساخت با ارتفاع کوتاه تر را بدهند اما طبیعتا تعداد پله ها بیشتر می شود و فضای بین بالاترین پله تا دم درب ورودی کم میشود. میخوام بدونم از نظر استاندارد فاصله ی درب ورودی تا لبه ی اولین پله چند سانت باید باشد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      استانداردی برای این مورد ندیده ام. درب ورودی می تواند بلافاصله بعد از پله نیز قرار بگیرد اما طبیعتا هر چقدر این فضا بزرگتر باشد بهتر است.

  35. A.j می گوید

    سلام روزتون بخیر
    ما زمین ۲۵۰متری داریم میخایم بسازیم بنظرتون چقدرشو میشه ساخت و اینکه امکان داره تو یک طبقه دو واحد با اندازه های مختلف مثلا یکی ۱۰۰ و اون یکی۸۰متری بشه ساخت

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقتتون بخیر. ابعاد ملک شما چگونه است؟ اگر طول آن بالای ۲۵ متر باشد، تا ۷۰ درصد بنا را می دهند و ۵ طبقه روی پیلوت. بله می شود طبقات را دو واحدی درآورد ولی در نظر داشته باشید حتما باید به تعداد واحد ها پارکینگ تامین کنید. مثلا اگر ملک و ستون گذاری شما جوری باشد که فقط بتونید ۶ واحد پارکینگ تامین کنید. دیگر نمی توانید ۵ طبقه دو واحدی داشته باشید. پس هر چقدر بتوانید پارکینگ بیشتری در پیلوت یا زیر زمین (در صورت نیاز احداث می شود) تامین کنید، بهتر است و می توانید تعداد واحد های بیشتری داشته باشید. ما خدمات مشاوره و طراحی ساختمان نیز انجام می دهیم. کافی است مراجعه کنید به دفاتر خدمات الکترونیک و دستور نقشه بگیرید. دستور نقشه را برای ما ارسال کنید تا بر اساس پهنه بندی و مشخصات ملک بهترین طرح را به شما ارائه دهیم. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی تماس حاصل فرمایید. تشکر

    2. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقتتون بخیر. ابعاد ملک شما چگونه است؟ اگر طول آن بالای ۲۵ متر باشد، تا ۷۰ درصد بنا را می دهند و ۵ طبقه روی پیلوت. بله می شود طبقات را دو واحدی درآورد ولی در نظر داشته باشید حتما باید به تعداد واحد ها پارکینگ تامین کنید. مثلا اگر ملک و ستون گذاری شما جوری باشد که فقط بتونید ۶ واحد پارکینگ تامین کنید. دیگر نمی توانید ۵ طبقه دو واحدی داشته باشید. پس هر چقدر بتوانید پارکینگ بیشتری در پیلوت یا زیر زمین (در صورت نیاز احداث می شود) تامین کنید، بهتر است و می توانید تعداد واحد های بیشتری داشته باشید. ما خدمات مشاوره و طراحی ساختمان نیز انجام می دهیم. کافی است مراجعه کنید به دفاتر خدمات الکترونیک و دستور نقشه بگیرید. دستور نقشه را برای ما ارسال کنید تا بر اساس پهنه بندی و مشخصات ملک بهترین طرح را به شما ارائه دهیم. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی تماس حاصل فرمایید. تشکر از جنابعالی

  36. وحید می گوید

    سلام مهندس
    دنبال خرید ملک کلنگی هستم برای ساخت در منطقه ۲ سمت ستارخان . متراژ ۲۰۰ متر مد نظرمه با بر ۱۰٫ اگر ملک شمالی بخرم حداقل حیاط جلوی ساختمان و حداقل نورگیر پشت ساختمان چقدر باید باشد؟ به علاوه با کم شدن راه پله و آسانسور متراژ مفید چقدر بهم میده ؟ ۳ طبقه تکواحدی ( دوطبقه دوبلکس و یک طبقه تک ) همکف پارکینگ و میخوام زیر زمین هم بندازم . شخصی ساز برای استفاده خودمه ملک . چه بری پیشنهاد میکنید و شمالی بهتره یا جنوبی ؟ برای خرید زحمت کارشناسی رو متقبل میشین ؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقتتون بخیر. میزان سطح اشغال بستگی به پهنه ملک بر اساس طرح تفصیلی دارد که می توانید از سایت شهرداری تهران استعلام کنید. در حالت معمول، باید ۶ متر از طول زمین را به حیاط اختصاص دهید و در حالتی که ملک شمالی باشد و اتاق خواب ها انتهای ملک قرار گیرد ۱۲ متر پاسیو نیاز دارد. برای زمین های متراژ ۲۰۰ متر به بالا طول ۴٫۸۰ در عرض ۲٫۴ ابعاد تمام شده باکس راه پله است. برای آسانسور نیز ابعاد تمام شده چاله آسانسور ۲متر در ۱٫۶ متر است. و یک فضای ۱٫۵ در ۱٫۵ متر هم به عنوان لابی آسانسور در طبقات باید در نظر گرفت که البته در ساختمان های تک واحدی می توان خلاف کرد و این لابی را روی مسکونی اضافه کنید. البته جریمه اش ممکن است سنگین باشد. با فرضیات فوق یک ملک ۲۰۰ متری با ابعاد ۲۰ در ۱۰ متر، اگر شمالی باشد، حدودا ۱۱۱ متر ، بنای مفید در هر طبقه می دهد و اگر ملک جنوبی باشد با توجه به حذف پاسیو، حدودا ۱۲۳ متر در هر طبقه بنای مفید می دهد. ملک جنوبی در حالت یکسان ، بنای مفید بیشتر می دهد و از دو طرف نور مستقیم دارد، بنابراین بهتر است. کارشناسی و مشاوره هم برای خرید هم برای اخذ پروانه ساختمانی و طراحی پلان معماری و سازه و نما انجام میدهیم. می توانید با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی.

  37. رامیارشریفی می گوید

    سلام یک خاک ۷۰ متری سه نبش داریم. می خوایم دو طبقه و یه پارکینگ زیرش بزنیم.
    می تونه دو تا اتاق خواب داشته باشیم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. بله زمینی که از سر طرف نورگیر باشه ، می توان واحدهای خوش نقشه و البته دارای دو اتاق خواب در آورد. در مجموعه ما خدمات طراحی و ترسیم پلان معماری نیز انجام می شود.
      ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی

  38. رحیم می گوید

    با سلام مهندس،بنده یک زمین شمالی کوچه ده متری با ابعاد ۱۸۰ متری ده و هجده متر دارم، میخواستم بدونم با ساخت سه طبقه روی پیلوت چه مقدار فضای مفید می تونم بسازم و چه مقدار فضا برای راه پله و آسانسور نیاز هست ، یعنی اگه آسانسور وسط راه پله باشه امکانش هست و ابعاد کل چقدر میشه ،و نورگیر که انتهای بنا واسه اتاق خواب هست جزو بنا حساب میشه، سوال دیگه اینکه حداکثر فاصله بین ستون ها چقدره یعنی میتونم یک حال شش متری و یک آشپزخانه چهارمتری داشته باشم،ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام و وقت بخیر. در مناطق مختلف با توجه به طرح تفصیلی و پهنه ای که ملک در آن واقع است، سطح اشغال و ضوابط فرق می کند. در بهترین حالت شما می توانید ۷۰ درصد یا ۶۰ درصد+۲ متر از طول زمین را بسازید (۱۲۶ تا ۱۲۸ متر مربع در هر طبقه) در طبقات مسکونی ، با فرض تک واحدی بودن طبقات و دو خوابه بودن هر واحد، ۱۲ متر پاسیو لازم است. البته در اجرا می توان خلاف کرد و پاسیو را کوچک تر اجرا کرد (مثلا ۹ متر به جای ۱۲ متر) البته برخورد با تخلفات اینچنینی در مناطق مختلف فرق دارد. مثلا در تهران برخورد با تخلفات اینچنینی سختگیرانه تر است و جریمه سنگین به همراه دارد ولی در حومه تهران سختگیری ها کمتر است. با توجه به ابعاد زمین حداقل ۱۳ متر برای راه پله و آسانسور باید در نظر بگیریم. برای آسانسور نیز یک فضای ۱٫۵ در ۱٫۵ متر به عنوان لابی باید در نظر گرفت که می توان در اجرا روی مسکونی بیاندازیم. (البته این هم جریمه دارد) با توجه به ابعاد ملک بهتر است آسانسور در کنار راه پله باشد نه وسط راه پله تا حداقل پرتی را داشته باشیم. فاصله ستون ها بستگی به نوع اسکلت و سیستم سازه ای دارد می توان سازه را طوری طراحی کرد که در فضای پذیرایی اصلا ستون نداشته باشیم و می توان پهنای پذیرایی را بیشتر هم در نظر گرفت. زمین شما ابعاد مناسبی دارد و با یک طراحی مناسب برای سازه و ستون گذاری می توان پلان های خوش نقشه با کمترین پرتی را طراحی کرد. خدمات طراحی سازه و معماری در مجموعه ما با بهترین کیفیت صورت می پذیرد. جهت توضیحات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ (مهندس قربانی) تماس بگیرید.

  39. امیر می گوید

    سلام عرض خسته نباشید /
    قربان ظوابط ایجاد یه درب نفر رو چی هست ؟
    ۲ ملک بعد از تجمیع با دو گذر ۱۰ متری اصلی و ۳ متری بن بست بعد ساخت گذر ها تو نقشه فقط از خیابان ۱۰ متری هست و تو بن بست درب نداره (قبل ساخت هر دو ملک داشتن درب )الان بخوایم درب نفر رو بزاریم رو به این کوچه بن بست (ملک ساختش تمام نشده) چه چیزی لازمه ؟ و اینکه شهرداری راحت میده ؟ یا هزینه ی خلافی میگیره ؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنونم. ضوابط شهرداری هست که فقط یک درب نفر رو میده. بعضی ها بعد از پایان کار این درب را احداث می کنند.

  40. حسن می گوید

    با سلام ساختمان ۴طبقه تک واحدی حدود ۶متر پاسیو داریم که متاسفانه با ملکی که پشت ملک ما ساخته شده پاسیو هیچ تاثیری بر نورگیری ساختمان ندارد میخواهم بدونم چجوری میتونیم پاسیو رو به اتاق اضافه کنیم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وجود پاسیو فقط برای نورگیری نیست. برای تهویه هم هست بخصوص اگر اتاق خواب از پاسیو نورگیری داشته باشد. اضافه کردن پاسیو به بنا در کل طبقات از نظر فنی کار پر چالش و پر هزینه ای هست و نیاز به بررسی سازه موجود و طراحی سازه و تهیه نقشه دارد. شهرداری هم به هیچ عنوان اجازه این کار را نمی دهد. کافی است یک نفر گزارش دهد. توصیه می کنم از خیر این کار بگذرید.

  41. محمد می گوید

    سلام چندتا سوال داشتم از خدمتتون
    یک زمین داریم به ابعاد ۲۰ در ۲۵ که بهر زمین ۲۰ متر میباشد ، ماک ما پنجم و ششمین ملک کوچه هست ابعاد زمینها ۱۰ در ۲۵ هست که ما میخواهیم باهم بسازیم ، ملک سر کوچه ای ما تقریبا با تراکم ۸۰ درصد ساخته ، میخواستم بدونم امکانش هست که ماهم با همین تراکم بسازیم
    ملک‌ما در بکی از روستاهای شهرستان شهریار میباشد کخ زیر نظر دهیاری هست
    سوال بعدیم اینه که اگه بخوایم سقف رو به صورت وافل اجرا کنیم حداکثر چه فاصله ای میتونیم برای ستونها در نظر بگیریم و ایا میشه ملک رو به صورت پنج واحدی ساخت ، دو واحد ۸۵ یک واحد ۶۰ و دو واحد ۱۰۰ متری ، البته نقشه ابتدایی رو‌خودم کشیدم
    سوال اصلیم در مورد ساخت اینه که به نظر شما احرای سقف وافل ارزانتر هست یا تیرچه و یونولیت که به صورت معمول اجرا میشه از تمام مسایل ساخت عرض میکنم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما بخیر.
      شما می توانید تا همباد ملک های مجاور نوساز بسازید و از آن ها نمی توانید جلوتر بسازید و مگر اینکه رضایت نامه محضری از آن ها بگیرید و موافقت دهیاری را جلب کنید. ضوابط تراکم ملک های سر نبش معمولا با ملک های داخل کوچه متفاوت است. برای مساحت های کوچک استفاده از سقف گرین وافل خیلی به صرفه نیست. تاثیری هم در افزایش طول دهانه و فاصله ستون ها ندارد. برای افزایش فاصله ستون ها ، تمهیدات دیگری نیاز است. در خصوص تعداد واحد و طبقه، تامین پارکینگ خیلی مهم است. در خصوص نقشه و پلان داخلی می بایست دستور نقشه بگیرید. بر اساس دستور نقشه مهندسین معمار و عمران برای شما نقشه های معماری و سازه را با توجه به نظرات خودتان تهیه می کنند. ما نیز خدمات طراحی و ترسیم نقشه و مشاوره ساخت و ساز را انجام می دهیم. در صورت تمایل می توانید با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ مهندس قربانی تماس حاصل فرمایید.

      1. محمد می گوید

        ممنون از پاسختون
        سپالم اینه که اگه از عرض ساختمون کم کنیم بازم باید همباد ساختمون کناری بسازیم یا میشه جلوتر بیایم ، خیلی از ملکها هستن که الان وسط کوچه به طور ۱۰۰% بنا ساختن البته جنوبی ، امکانش هست که ماهم بتونیم طول ملک رو بیشتر کنیم با این روش یا خیر
        سوال دیگم اینه که ، دو دلیل دارم برای سقف وافل یکی یکپارچگی بتن ریزی و زیر سقف به دلیل نداشتن پل هست و دوم به دلیل هزینه پایینتر ، اما مورد دوم رو مطمین نیستم ، البته تو اینترنت هم یه گشتی زدم و انگار میشه با سقف وافل فاصله بین ستونهارو تا ده متر هم گرفت ، البته من هشت متر فاصله میخوام

        1. مهندس علی قربانی می گوید

          خواهش می کنم. شما اگر اصرار دارید که خارج از ضوابط مصوب، ساختمان خود را احداث کنید. اولا باید رضایت مسئولین مربوطه را بگیرید. ثانیا اگر پیشروی باعث کاهش نورگیری ساختمان همسایه شود، باید رضایت همسایه را هم بگیرید. در خصوص عملکرد سقف های وافل بهتر است مطابق نظر و نقشه مهندس طراح سازه عمل کنید . مطالبی که در اینترنت درج می شود گاها اهداف تبلیغاتی را دنبال می کند و با واقعیت ممکن است فاصله داشته باشد و حتی در تضاد باشد. سقف وافل ممکن است در افزایش دیافراگم و صلبیت سقف تاثیر مثبت داشته باشد ولی به هیچ عنوان عملکرد و تاثیری در خصوص کاهش آویز تیرها و افزایش طول دهانه ها ندارد . پس به بهانه سقف وافل، سازه ساختمان را تضعیف نکنید. برای کاهش آویز تیرها مهم ترین عامل موثر استفاده از دیوار برشی است. در اشل های کوچک مطمئنا سقف وافل گران تر از سقف های تیرچه یونولیت در می آید.

  42. محمد می گوید

    دفتر شما توی اندیشه شهریار هست؟؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما بخیر. بنده عضو نظام مهندسی شهریار هستم.

  43. شهبازی می گوید

    سلام .وقت بخیر مهندس

    مهندس یک سوال داشتم .

    یک خانه ویلایی ساختم و میخوام راه پله بیرو بزارم منتها جای که میخوا پله را بسازم عرضش ۲ متر وطولش ۳ متر .چطور میتونم راه پله رفت وبرگشت تو این مساحت بسازم .ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت شما هم بخیر. دوست عزیز ساختمان یک پیکره منسجم و مرتبط با هم است. نمی شود اول سقف ها را بزنید بعد فکر کنید راه پله را کجا قرار دهم یا آشپزخانه و سرویس و اتاق خواب و … کجا باشد. به همین دلیل است که باید قبل از احداث هر ساختمانی ابتدا نقشه های آن توسط مهندسین مربوطه طراحی و ترسیم شود. در همین مرحله ترسیم نقشه های هست که الزامات ابعاد و مقررات ملی ساختمان کنترل و رعایت می شود. نقشه های معماری ، نقشه های سازه، نقشه های تاسیسات برقی و مکانیکی. هر کدام از اینها نباشد، مطمئنا در مرحله اجرا به مشکل میخورید و مجبور به سمبل کاری می شوید. متاسفانه گویا جنابعالی مرحله ترسیم نقشه ها را حذف کرده اید. در ابعادی که می فرمایید امکان احداث راه پله استاندارد وجود ندارد. می توانید از پله های گرد آماده یا ساختنی برای دسترسی به طبقات استفاده کنید.

  44. زهرا زارع می گوید

    سلام مهندس وقت بخیر ناظر معماری پروژه مسکونی ۴ سقف ۶ واحد هستم چاله آسانسور بعد از بتن ریزی ۱۵۰ در ۱۵۰ باقی مونده مساحت زمین۲۱۲.۵ متر است باید ۱۹۹.۵ متر ساخته شود که مالک خلاف کرده و ۱۳ متر اضافه بنا داردبا توجه مشخصات پروژه ابعاد اسانسور چقدر باید باشه؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      حداقل ابعاد چاله آسانسور در زمین های زیر ۲۰۰ متر ۱۶۰ در ۲ متر باید باشد. البته این در صورتی است که در نقشه آسانسور در نظر گرفته شده باشد.

  45. زهرا زارع می گوید

    با توجه به اینکه ساختمان ۳ طبقه است و اسانسور الزامی نمیباشد و مالک به خواست خود آسانسور در نظر گرفته است الان که ابعاد چاله از حداقل کمتر شده مشکلی پیش میاد؟سقف دوم زده شده و متاسفانه من تازه متوجه شدم به نظر شما نیازه که گزارش بدم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام وقت بخیر. با توجه به اینکه اجرا با نقشه مغایرت دارد باید گزارش تخلف بدهید.
      دیر گزارش دادن از گزارش ندادن ، بهتر است.

  46. سعید می گوید

    سلام مهندس،وقت بخیر ، من یک ملک کلنگی دارم تو بهترین نقطه شهر،کوچه شش متری و عرض زمین هم شش متر است و مساحت ۱۲۶ متر که با یک متر عقب نشینی می شود ۱۲۰ متر آیا می توانم با توجه به عقب نشینی بنا رو صد درصد بگیرم،حداکثر بنا چه مقدار است،سند ششدانگ دارم و می خوام دو طبقه روی پیلت بسازم بدون آسانسور، لطفا بگید می تونم حداکثر چقدر بنا بسازم ،درضمن ملک تهران نیست و شهرستان می باشد.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      حداکثر بنا با توجه به طرح تفصیلی و توافق با شهرداری مشخص می شود. معمولا اجازه ۱۰۰ درصد بنا نمی دهند. همجواری ها هم مهم هست که ساخته شده یا نه و اگر ساخته شده چند درصد ساخته شده است. مهم تر از آن تامین نورگیری فضاها و سایر الزامات معماری است. باید به یک مهندس معمار مراجعه کنید یا سایت پلان رو برایش بفرستید تا این موارد را بررسی کند. ما نیز این خدمات را با اخذ هزینه انجام می دهیم.

  47. سعید می گوید

    سلام مهندس،این که میگن ۶۰ درصد به علاوه دو متر در طول قانونیه یا دو متر در طول خلاف حساب میشه ،چون میگن اگه همسایه شکایت کنه باید تخریب کنیم،و اینکه تو کوچه ما فقط زمین سمت راستی ما ساخته شده و دیگه خونه ای نیست.و اگه دو متر در طول باشه میشه همش جزو بنا باشه یا باید حتما بالکن بشه

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. مساحت سطح اشغال بر اساس طرح تفصیلی و تراکم هر منطقه مشخص می شود. در تهران معمولا این تراکم ۶۰ درصد به اضافه ۲ متر است. بابت این دو متر شهرداری عوارض بیشتری دریافت می کنه. این دو متر می تواند جز بنا باشد و نیازی نیست که بالکن باشد. اگر طبق تراکم ۶۰ به اضافه ۲ جواز بگیرید، رضایت همسایه ملاک نیست. اگر بخواهید خلاف کنید و بیشتر از جواز بسازید و بنای احداثی نسبت به ساختمان مجاور پیشروی داشته باشد، باید حتما از همسایه رضایت محضری بگیرید و اگر نه همسایه می تواند شکایت کند و حکم تخریب بگیرد.

  48. مهدی ایرانشاهی می گوید

    مهندس سلام.زمین ۹*۲۰ وسط کوچه رو می خوام یک واحد مسکونی دوبلکس سقف بلند بسازم. شهرداری میگه برای قسمت پذیرایی که از ۳و نیم متر سقفش بیشتره و ۸۰ متره ،به اندازه نصف مساحتش متری یک میلیون و پانصد جریمه بگیره که می شه ۶۰ میلیون. احتمال می دم شهرداری داره در مورد جریمه خانه های دوبلکس اشتباه می کنه و فکر کنم قوانین این گونه ساختمان ها می بایست طوری دیگر محاسبه شود. طراح نقشه هم می گه ما هیچ وقت نقشه دوبلکس برای شهرداری نمی کشیم و نقشه های کاملاً قانونی می کشیم و به شهرداری ارائه میدهیم بعد خودت برو هر چی دوست داری بساز و جریمه شو بده.فکر کنم این حرفم اشتباه باشه. لطفاً راهنمایی بفرمایید. ایرانشاهی۰۹۱۶۳۹۹۳۷۱۸

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. معمولا دوبلکس رو تبدیل می کنند به دو واحد مجزا جریمه می شه. نه بالعکس. به هر حال شهرداری یک ارگان خودمختار بی در و پیکر هست. همین که از شما درخواست رشوه نکردند جای شکرش باقی است.

  49. ابراهیمی می گوید

    سلام ایا میشود کل یک زمین رو ساخت مثلا زمین ۱۸۰ متری رو میشه کاملا بدون حیاط ساخت

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. شدنش که میشه اما مساله این است که آیا شهرداری اجازه همچین کاری را می دهد یا خیر. بعد آیا ضوابط و الزامات معماری را می توان در آن لحاظ کرد یا خیر. الزاماتی مثل نورگیری فضاها و …

  50. علیرضا می گوید

    سلام.ممنون از سایت خوبتون.سوال من این هست که درصورتیکه عرض هر کدام از پاگردها ۱۰ سانتیمتر کمتراز مقدار قانونی باشند،آیاجهت دریافت پایان کار به مشکل خواهیم خورد؟ایا با جریمه مشکل رفع خواهدشد؟
    ملک۱۲۰متر.تهران.منطقه۷٫راه پله بدون نورگیر هست.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. یعنی در کل ۲۰ سانتی متر از عرض راه پله کم شده است؟ چرا در موقع اجرا به این موضوع دقت نکردید؟ شهرداری جریمه سنگینی خواهد کرد. کل مساحت راه پله را در تعداد طبقات ضرب می کند و جریمه را بر اساس آن محاسبه می کند.

  51. روشن محمدنیا می گوید

    سلام خسته نباشید برای یک ساختمان دو طبقه شخصی ساز راه جدا طول راه پله برای طبقه دوم یعنی راهرو برای طبقه اول چقدر در نظر گرفته میشود طول و عرض ؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنون. حداقل عرض ۲۲۰ سانت و طول ۴۶۰ سانت. این ابعاد تمام شده بعد از نازک کاری است.

  52. کامران می گوید

    سلام اقای مهندس…زمینی به مساحت ۱۲۷مفید..خواستم بدونم چند طبقه اجازه ساخت و چند درصد مجوز میدن ایا از همکف میشه یک واحد تجاری و دو پارکینگ استفاده کرد،؟؟شهرستان زیر ۴۰هزار نفر هستیم…ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. شما باید به شهرداری یا دفتر مهندسی شهرتان مراجعه کنید. تراکم و تعداد طبقات و کاربری با توجه به طرح تفصیلی و پهنه ای که ملک شما در آن قرار گرفته است و عرض گذر مشخص می شود. در تهران همچین ساختمانی ۴ طبقه روی پیلوت و حومه تهران ۲ طبقه روی پیلوت جواز می دهند.

  53. پیام می گوید

    سلام وقت بخیر
    مهندس من ساختمانم در مرحله دیوارچینی میباشد و بعد از اتمام سقف اتاقک اسانسور که با نقشه معماری اجرا کردیم متوجه شدیم کمی تغیر داره با نما تاید شده و ناظر نیز نقشه معماری مقدم تر شمورد خواهشمندم راهنمای کنید

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      ناظر نهایتا میخواهد گزارش تخلف رد کند که تغییرات جزیی هم برای شهرداری مهم نیست و عدم خلاف می دهد.

  54. ستاره می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    آیا امکان اضافه نمودن اختلاف سطح (حدود ۲ تا ۳ پله) برای بخشی از سالن پذیرایی در طبقه ۳ یا ۴ آپارتمان وجود دارد یا نه؟
    منظورم از لحاظ باری هست که به ساختمان وارد میشه، ایا از لحاظ سازه ای مشکلی پیش نمیاد؟
    همچنین از نظر مجوز شهرداری ایا در این مورد هم مشکلی نیست؟ (منطقه ۱ و ۲ تهران)
    در کل اگر امکان داره بفرمایید که برای انجام چنین کاری علاوه بر موارد بالا، چه ایتمی بیش از هر چیزی مهم هست؟
    ممنونم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . وقت بخیر
      علت چنین کاری چیست . آین این کار با استفاه از یک شاسی کشی قرار است انجام شود ( به صورت تو خالی) یا اینکه قرار است به صورت توپر انجام شود؟ این مساله خیلی مهم هست و با توجه به تاثیری که در جرم کلی سازه در طبقه و نامنظمی جرم دارد حتما باید توسط طراح سازه بررسی انجام شود. شهرداری هم بخواهد مجوز دهد حتما تاییدیه از طراح و استحکام بنا از مهندس میخواهد.

  55. مسعود می گوید

    سلام مهندس؛ خداقوت
    ما یه پلاک زمین ۱۰ متر طول در ۲۳ عرض داریم
    همسایه های مجاور ۷۰ درصد ساخت دارن میخاسم ببینم هر واحد مفید چقدر درمیاد راه پله و اسانسور ابعادش چقدر و باتوجه به اینکه ما پلاک سوم خیابان اصلی هستیم و روبرو ما پارک هست امکان ۶ رو پیلوت هست؟ و سوال دیگه اینکه میشه رمپ زد یا خیر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ممنون
      راه پله: ۲٫۴ در ۴٫۸
      آسانسور : ۲ در ۱٫۶
      لابی : ۱٫۵ در ۱٫۵
      پاسیو : ۱۰ تا ۱۲ متر ( در صورت تامین نور برای فضاهای کاربری با اخذ جریمه در ماده ۱۰۰ قابل حذف است)
      اخذ ۶ طبقه روی پیلوت با توجه به شرایط فعلی خیلی سخت است. بله می توان رمپ زد. البته احداث رمپ قوسی با توجه به بر ۱۰ متر باید بررسی گردد. در صورت تمایل برای ترسیم پلان های پیشنهادی پارکینگ و طبقات و محاسبه متراژ فضاهای کاربری در هر طبقات می توانید بعد از اخذ دستور نقشه با شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ تماس حاصل فرمایید. ترسیم نقشه و آلترناتیو های پیشنهادی با اخذ هزینه انجام می شود.

  56. امیر می گوید

    سلام مهندس متراژ من ۱۰در ۲۰ است دو واحد مسکوتی دو واحد هم تجاری و زیر زمین دارم میخواستم ببینم متراژ کاملی ک اسانسور و راه مله اشغال میکند چقدر است و با چه ابعادی

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر.
      ابعاد تمام شده (به جز ضخامت دیوار): راه پله: ۲٫۴ در ۴٫۸
      آسانسور : ۱٫۶ در ۱٫۴
      لابی آسانسور : ۱٫۵ در ۱٫۵

  57. جاوید می گوید

    سلام و خسته نباشید
    باتشکر از سایت و راهنماییهای خوبتون‌؛
    در شیراز منزلی ۱۸۰ متری با عرض ۸ متر داریم که برای تجدید بنا دنبال مجوز ساخت هستیم،
    R121 بهمون خورده، ۱/۵ متر هم عقب نشینی بهمون میخوره و درب از حیاط هستیم،
    با توجه به ۶۰ درصد ساخت آیا قبل از عقب نشینی حساب می‌شود یا بعد از آن؟
    و اینکه اگر عوارض را پرداخت کنیم به ما هم ۶۰درصد +۲ متر تعلق می‌گیرد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . وقت بخیر. ۶۰ درصد به اضافه ۲ بعد از عقب نشینی حساب می شود اما با توجه به عقب نشینی ممکن است شهرداری تراکم بیشتری به شما بدهد. معمولا به ساختمان های مجاور هر امتیازی داده شده به شما هم می دهند. البته بهتر است از شهرداری همانجا استعلام کنید که اطلاعات دقیق تری به شما بدهند.

  58. سپیده می گوید

    سلام آقای مهندس
    ابعاد زمین ما ۲۵ در ۱۲ می باشد. اگر بخواهیم بخشی از هم کف را نیم طبقه بالاتر شروع کنیم و بخش دیگرش از سطح صفر شروع کنی آیا از تراکم کلی که ۵ طبقه روی پیلوت به ما میدهند تخطی کرده ایم؟ یعنی در واقع آیا این نیم طبقه همان پیلوت حساب میشود؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      اگر همکف شما کاربری تجاری دارد و میتوانید ارتفاع سقف را بلند بگیرید، خیر از تراکم تخطی نشده است. اما اگر پیلوت کاربری پارکینگ دارد نمی توانید این کار را انجام دهید.

  59. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشید.متاسفانه ما درسازه به مشکل خوردیم و میخوایم جای اتاق خواب و پله رو عوض کنیم.چون اتاق نورگیر نیست و پله در جای مناسبی نیست. ابعادی که برای پله داریم سه مترو شصت در سه متروشصت هستش.بدون درنظر گرفتن ستون ها. این اندازه فاصله بین ستونها هستش.آیا میتونیم یه پله سه طرفه اجرا کنیم.باتشکر.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. این ابعاد برای پله سه طرفه مناسب هستش. البته باید پلان معماری رو هم نگاه کنم.

  60. رسول شریفی می گوید

    سلام مهندس جان .من یه سوال پیچیده دارم و حقیقتا درخواست یک جواب خوب از شما دارم. من یک ملک رو بدون پایان کار سفت کاری خریدم .طبقه -۶۰ . که قبلا سوییت بوده با پروانه ۲۷ متر و بعدا با خرید مقداری انباری و تغییر پارکینگ ها به یک واحد ۵۷ متری تبدیل شد و با ساخت یک دستشویی و انبار در گوشه حیاط حدودا ۶۰ متر به من فروختن . بگذریم که ما سادگی کردیم . اون فرد هم ادعا میکرد که پروانه کامل دارد و فقط ۱۰ متر تخلف دارد قابل پرداخت در انتهای کار. اکنون من متوجه شدم جای پارک ماشین در حیاط ندارم. طبقه اول پارکینگش را فروخته است. و ادعا میکند که جای پارکش در حیاط است . و طبقات ۲ و۳ هم با ساخت انباری در پشت بام مطابق قولنامه فروش انباری های قبلی ادعا میکنند تخلفی ندارند. الان جهت حفاری انشعابات سایر طبقات میگویند که من باید همه تخلفات و هزینه تغییرات را بپردازم. و من واقف به حق همسایگی در ساخت و ساز هستم . میشه بگید من چکار کنم که هم متحمل هزینه زیاد نشوم و هم همه بتونیم انشعاباتمون رو بگیریم و من هم بتونم حق حیاط رو بدست بیارم چون راه رفت و آمد و خونه من همین حیاط هستش.۰۹۳۸۹۳۱۰۷۳۳

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. سوالتون واقعا پیچیده هست. فی الواقع دیگر سوال نیست یک مساله حقوقی- قضایی هست که برای رفع بخش فنی نیاز به کارشناسی و بررسی نقشه های اجرایی و احتمالا بازدید از ساختمان می باشد.

  61. نسرین می گوید

    سلام جناب مهندس وقت بخیر. یه سوال.لطف میکنید راهنماییم کنید یه پروژه ساختمانی ناظرش هستم جزگرو. الف دردو سقف همکف پارکینگ و تجاری. اول مسکونی. اجرایی برا ۴سقف در نظر گرفته شده. آسانسور مرکز راه پله سه طرفه طبق نقشه هایی که نظام مهندسی تایید کردو شهرداری پروانه صادر کرداجرا شده است. حالا برا پایان کار آتشنشانی بخاطر اجرای آسانسور بین راه پله پایان کار صادر نمیکنه!کارفرما منو به عنوان ناظر بازخواست میکند.مرجعی که نقشه ها رو تایید کرد و پروانه صادر کردند زیر سوال قرار دارند یا من ناظر؟من چه کنم ممنونم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام وقت بخیر
      در این مساله نظام مهندسی و شهرداری باید پاسخگو باشند که نقشه را تایید کردند.

  62. مجید می گوید

    سلام وارادت اولا که برام خیلی جالب بود که به هر سوالی چقدر متواضعانه و کامل پاسخ دادید واقعا دمتون گرم و یک سوال من ۱۵۱متر از زمینم میمونه با احتساب۱٫۲۰+۶۰درصد متراژ مفید اپارتمانم با کسر اسانسور و پارکینگ چقدر میشه

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. خواهش می کنم. سلامت باشید.
      جهت محاسبه عرض ملک مهم هست. با فرض اینکه عرض ملک شما ۱۰ باشد و طول آن ۱۵٫۱ ، شما تقریبا ۱۰۲ متر از زمینتان را می توانید بسازید که از این مقدار حداقل ۱۲ متر بابت راه پله و ۲٫۵ متر مربع بابت آسانسور کسر می گردد. که ۸۷٫۵ متر مربع بابت مسکونی می ماند.

  63. ارسلان می گوید

    سلام مهندس جان
    یک زمین جنوبی دارم ، روی خیابان ۲۰ متری ، غربش هم کوچه ۴ متری که چون ارتفاع سطح دارد از کوچه ی پشت وارد می شود.
    مجوز ساخت ۶۵ تراکم در یک زیر زمین، پیلوت و چهارطبقه رو دارم.
    دو سوال دارم
    ۱ – میشه در کوچه ی ۴ متری ورودی پارکینگ انداخت و زیر زمین رو بعنوان پارکینگ مطرح کرد؟
    ۲- برای راه پله و آسانسور میشه ۹ متربع رو بکار برد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام
      کوچه چهارمتری برای دور زدن ماشین خیلی تنگ هست و به مشکل میخورید. مگر اینکه در قسمت ورودی پارکینگ داخل ملک عقب نشینی کنید و درب پارکینگ را حداقل ۲ متر عقب تر نصب کنید.
      برای راه پله آسانسور حداقل ۱۳ متر لازم است.

  64. محمد می گوید

    سلام اقای مهندس
    ببخشید واسه یک‌ملک کلنگی واقع در مشهد با ابعاد زمین ۲۵در ۵ مترشمالی
    چند طبقه روی پیلوت میشه ساخت و چند درصد میشه بنا گرفت.
    باتوجه به اینکه ملک کلنگی هست ایا باید واسه تخریب مجوز گرفت.
    سوالم دیگه هم اینه که ایا سرویس پله رو از وسط بگیریم بهتر میشه یا از سمت جلو.
    یک نقشه خوب تغریبا چقدر هزینه داره
    ممنون میشم یک راهنمایی کلی بفرمایید.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. چند طبقه و چند درصد با توجه به طرح تفصیلی و پهنه ملک مشخص می شه. شما باید برید دستور نقشه بگیرید ابتدا.
      بله برای تخریب و نوسازی باید مجوز بگیرید.
      پله کجا باشه بستگی داره که چطور بشه پارکینگ تامین کرد و اینکه ملک شمالی هست یا جنوبی و سایر آیتم ها. با توجه به بر کم ملک راه پله اگر کنار یا کنج باشه بهتر هست. تعرفه طراحی معماری و سازه بر اساس ابلاغ سازمان نظام مهندسی به ازای هر متر هست. البته بعضی از شرکت ها ممکنه ارزان تر از تعرفه کار کنند.

  65. فرهادی می گوید

    سلام جناب مهندس وقت بخیر ملک ما درب ساختمان هستیم دربه حیاط رو برو یک نورگیر پشت ساختمان منتهی به حیاط ما گرفته ولی دیوار نورگیر رو در طبقات دو م و سوم نچیده و از طریق شش پنجره در دوطبقه به داخل پذیرایی منزل و حیاط اشراف کامل داره خواستم ببینم اصلا این طور نقشه ای در استان فارس تایید می شه ؟اصلا قانونی هست

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. برای نورگیر اگر کنج یا کنار ساختمان باشد دیوار چینی انجام نمیشه. در این خصوص شهرداری طبق ضوابط عمل می کنه و نگران غیر قانونی بودنش نباشید.

  66. Miss f می گوید

    سلام و تشکر از جناب مهندس عزیز بابت مطالب بسیار مفیدشون. میخواستم بگم زمینی که ۱۸۰ متر هست و مجوز ۶۰ درصد ساخت میدن با محاسبه ی راه پله هست؟ یا متراژ واحد هرطبقه ۶۰ درصد هست ینی برای ۱۸۰ متر ۱۰۸ متر هرطبقه باشه’ یا راه پله هم باید کم بشه ازین ۱۰۸ متر

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ۶۰ درصد کل سطح اشغال هست. راه پله هم جز این سطح اشغال محاسبه می شه و از بنای مفید کسر میشه.

  67. هادی می گوید

    سلام مهندس
    من یک ملک کلنگی در کوچه های باریک بافت فرسوده قیطریه خریداری کرده ام با ابعاد ۱۱ در ۱۰ که برش ۱۱ متره، این ملک ۲۲ متر اصلاحی داره و میمونه ۸۸ مترش که ۳ طبقه روی پیلوت بصورت ۱۰۰٪ تراکم داده میشه و البته ملک های مجاور همگی ۴طبقه روی پیلوت ساخته اند.
    ملک در یک کوچه ۶ متری قرارگرفته (البته پس از ۲متر عقب کشی که ما داریم کوچه ۶متری میشه) حالا سوالات:
    ۱. هزینه یا جریمه طبقه چهارم چقدر میشه؟
    ۲. هر طبقه چند متری در میاد پس از کسر راه پله و آسانسور؟
    ۳.در هر طبقه حداقل متراژی که میشه برای راه پله و آسانسور اختصاص داد چقدره؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام.
      مورد اول هزینه ساخت در اون منطقه با توجه به این متراژ از متری ۸ میلیون به بالاست. جریمه رو نمی دونم چقدر میگیرند ولی احتمالا متری ۱۲ میلیون به بالا باشه و کسری پارکینگ هم جدا جریمه می کنند.
      راه پله و آسانسور حدودا ۱۳ متر لحاظ کنید.

  68. محمد ناعمی می گوید

    سلام مهندس زمین ما ۲۹۷ متر هستش با ۱۸ متر بر خیابان که باید ۱.۸ متر عقب نشینی کنیم به نظرتون چند درصد تراکم میدند؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . وقتتون بخیر. به ساختمان های مجاورتون که ساخته اند و عقب نشینی کرده اند، هر چقدر تراکم داده باشند به شما هم همانقدر رو می دهند.

  69. علینا می گوید

    سلام وقت بخیر
    مهندس بنده یک خانه کلنگی ۶۴ متری در یک کوچه دو متری خریده ام
    جواز ساخت تا چند طبقه را میدهند؟
    و ابعاد راه پله میتواند ۳*۳ باشد؟ کمتر چطور؟؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. بعید میدانم اصلا جواز بدهند. چون پارکینگ هم تامین نمی توانید بکنید ظاهرا مگر اینکه با ملک های کناری تجمیع انجام بدهید. قبل از خرید ملک باید در این خصوص از شهرداری و دفاتر خدمات استعلام بعمل آورید. راه پله سه بازو بخواهید احداث کنید احتمالا بشود ولی کمتر از آن به هیچ وجه. ۳ در ۳ هم ابعاد مفید هست با احتساب دیوار و تیر باید بیشتر نگه دارید برای راه پله. اگر ۳ در ۴ باشد بهتر هست. برای ۳ در ۳ اگر بخواهید پله ها را استاندارد اجرا کنید، باید ارتفاع سقف محدود به سه متر باشد.

  70. علیرضا می گوید

    مهندس جان من زمین ندارم اتفاقی این سایتو دیدم واقعا دمت گرم که این همه وقت میگزاری وسوالات مردمو یکی یکی پاسخ میدی .خدا خیرت بده.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      خواهش می کنم. شما لطف دارین.

  71. عمار می گوید

    سلام جناب مهندس من زمینی دارم در یکی از روستاهای رامسر زمینی دارم که ۱۲۰درصد تراکم ساخت دادن با۶۰درصد سطح اشغال ۲۰۰متر زیر بنا دریک طبقه روی پیلوت تو پروانه ساخت هر طبقه برام ۱۰۰ زده و راه پله ۱۷متر زده و متراز مفید ۸۳قید شده ما میخوایم که این ۱۷متر راه پله رو جز بنای احتساب کنیم ایا امکانش هست ناظر گیر نمیده اگه دستور نقشه بگیریم چقدر میشه برای راه پله در نظر گرفت

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. یعنی میخواهید راه پله را ببرید خارج از بنا احداث کنید. یعنی در حیاط راه پله بزنید؟ اگر مقصودتان این هست که ناظر خلاف رد می کند و شما باید از شهرداری عدم خلاف بگیرید. البته اول از شهرداری استعلام کنید که اجازه همیچین کار را می دهد یا خیر. اگر مقصودتان این هست که با همین شرایط اجرا کنید فقط در سند متراژ راه پله بیاد رو مسکونی که خیر امکان این کار نیست و به ناظر هم مربوط نمی شود. سازمان ثبت فضا ها را متر می کند. حداقل ابعاد تمام شده برای راه پله هم ۱۲ متر می باشد.

  72. سعید می گوید

    با سلام
    امیدوارم حالتون خوب باشه

    جناب مهندس امکان داره راهنماییم کنید؟

    در خصوص عرض درب‌های مختلف (اتاق‌ها، سرویس بهداشتی، حمام و …) در کجای مبحث ۴ حداقل اعداد آورده شده‌اند؟ در مبحث من فقط عرض درب اتاق ها رو دیدم که حداقل ۸۰ اعلام شده، اما در قسمت سرویس بهداشتی و …. عرضشون رو پیدا نمی کنم تا بتوانم با چیزی که در پروژه ها اجرا شده تطابق بدم.

    در خصوص معماری داخلی، یکی از پروژه ها کلا معماری داخلیش رو تغییر داده، مهندس ناظر گزارش رد کرده ولی گفتن این ارتباطی به ماده ۱۰۰ نداره و خود شهرداری میتونه مجوز بده (با عدم خلافی)، ناظر هم گزارش رو برداشته تا بتونن عدم خلافی رو ثبت کنن و کردن هم. الان نیاز هست باز ناظر این موضوع رو گزارش بده بره کمیسیون یا همین عدم خلافی اوکی هست و اگر فردا ناظر رو بخوان میتونه همین رو ارائه بده؟

    در مبحث ۴ عرض دستشویی جهت استفاده افرادی که از ویلچر استفاده می کنن، حداقل ۱٫۵ داده شده، یکی از پروژه ها ۳ تا دستشویی داره، یکی از اون ها این ضابه رو رعایت می کنه ولی دو تای دیگه عرضشون کمتر شده مشکل ساز هست؟ یا چون یکی از دستشویی ها ضابطه رو اوکی کرده مشکلی نیست؟ البته عرض یکی از دستشویی ها خیلی کوچک شده! بعد کوچک در نقشه ۱٫۰۳ داد] شده، با نازک کاری و همه چی، تقریبا اومده روی ۹۶-۹۷، این موضوع باید گزارش بشه یا مشکلی نداره؟

    ابعاد معماری که روی نقشه آمده (بجز پارکینگ-منظورم طبقات هست) حداکثر چقدر می توان تخفیف داد؟ یکی از پروژه ها که هفته پیش بودیم، رو هر چیزی دست می گذاشتیم (اتاق ها و سرویس بهداشتی-بعد از نارک کاری) حدود ۵ سانتی کمتر از نقشه ها بود ولی مجری مدام می گفت مثلا سهرداری تا ۲٫۴ اوکی میده ما که ۲٫۴۵ داریم، ولی رو نقشه ۲٫۵ داده. این رو باید گزارش داد یا خیر؟

    با تشکر از زحمات شما

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      در خصوص عرض درب ها، درب ورودی ساختمان در پیلوت از ۱۱۰ سانت کمتر نباشد. درب ورودی واحد از ۱ متر کمتر نباشد. درب ورودی اتاق خواب ها از ۸۰ کمتر نباشد. این ارقام تمام شده هست و بعد از اجرای چهارچوب . در مورد چهارچوب فرانسوی قسمت تنگ ترش رو باید ملاک قرار بدهید. درب ورودی سرویس بهداشتی و حمام از ۶۵ سانت کمتر نباشد. در مورد دستشویی ناتوان و کم توان جسمی، یک سرویس بهداشتی عرض ۱٫۵ و درب رو به بیرون باز بشه کفایت می کنه . عرض دستشویی تمام شده ۱۱۰ سانت نباید کمتر باشه. کمتر بود ناظر باید گزارش بدهد. اگر ناظر هستید هیچ تخفیفی ندهید. شما در گزارش خود اعلام کنید، شهرداری اگر خواست خودش تخفیف می دهد. شهرداری ملاک های خودش را دارد و اگر اوکی باشه عدم خلاف می دهد. مساله این هست که گاهی این دلسوزی های ناظر به ضرر خودش تمام می شود و دستمایه سو استفاده شهرداری قرار گرفته و در آخر همه تقصیر ها هم گردن ناظر می افتد. اتاق خواب کمتر از ۲٫۵ باشد باید گزارش بدهید. عدد ۲٫۵ حداقل هست.

  73. الهه می گوید

    سلام مهندس
    زمین ۳۰۰ متری شمالی و مساحت قابل ساخت ۱۸۰ متر دو طبقه راه پله رو باید جزو زیربنا هر طبقه حساب کرد یا فقط یکبار حساب میشه و از زیر بنار کم میشه؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. راه پله در هر طبقه جز زیر بنا محسوب می شود. یعنی ۱۸۰ متر شما در هر طبقه شامل راه پله هم می شود. جهت بنای مفید می بایست مساحت راه پله را از اون کم کنید. اگر نور گیر هم دارید که به صورت مشابه از بنای مفید کسر می گردد.

  74. الهه می گوید

    مثلا هکف رو ۱۸۰ با راه پله بگیریم اول هم ۱۴۰ با راه پله حساب میشه یا نه فقط یکبار راه پله مساحتش حساب میشه؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      راه پله هم حساب می شود.

  75. احسان. می گوید

    سلام مهندس. من در مشهد یک ساختمان ۳ طبقه روی پیلوت با ابعاد ۱۲.۵×۱۲.۵ دونبش دارم که ۲ باب مغازه تجاری هم شاملش میشه. تراکم زیاده و سوالم اینه چطور برای ۶ طبقه میشه تامین پارکینگ کرد با فرض اجرای رمپ .آیا میشه تعدادی ماشین همکف پارک شه و تعدادی در طبقه منفی یک؟ همسایه های هر ۲ بر ساختمان ساخته شده است از قبل.در ضمن ۲۷ سال قبل حدود ۱۰۰ متر از زمین عقب نشینی شد جهت احداث خیابان اصلی مجاور.در حال حاضر ۱۰۰٪ زمین زیر بناست.بدون حیاط پشت و ملک جنوبی است.

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ابعاد ملک کوچک است رمپ زیر زمین خودش فضای زیادی رو میگیره و چندان ارزنده نیست. الان نوسازی کنید اجازه نمی دهند ۱۰۰ درصد اجرا کنید و باید از دو طرف نورگیر داشته باشد. اگر تجاری ها را بخواهید حفظ کنید که به هیچ وجه نمی توان پارکینگ تامین کرد. در صورت حذف تجاری ها ، اگر از دو طرف درب پارکینگی بدهند احتمال قوی می توان ۶ پارکینگ تامین کرد. بیش تر از آن نیاز به بررسی دارد. باید دستور نقشه بگیرید و به یک دفتر مهندسین مشاور مراجعه کنید تا با ضوابط همان منطقه به شما پیش نقشه بدهند.

  76. هادی می گوید

    سلام مهندس
    یک واحد کلنگی ۶۴ متری در تهران، محدوده خ دولت خ سنجابی داخل یکی از کوچه های ۶متری درحال خریده که ۳طبقه جواز صد در صدی دارد.
    ابعاد ملک ۸در۸ می باشد.
    سوال:
    ۱. هر طبقه پس از کسر راه پله و آسانسور چندمتری میشه؟
    ۲.آیا آسانسور اجباریه برای ۳طبقه روی پیلوت.
    ۳.اگر طبقه سوم رو دوبلکس اجرا کنیم حدودا مشمول چه میزان جریمه خواهیم شد؟
    ۴.هزینه ساخت هر متر در حال حاضر در اون محله چقدره؟
    ۵. ساخت ۳طبقه توجیه اقتصادی داره یا بهتره بهمین شکل کنونی که واحد ویلایی دوبلکس محسوب میشه با ۴۰۰و۵۰۰ تومن نوسازی کرد و فروخت؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام
      وقت بخیر
      اگر جواز و نقشه دارید متراژ راه پله و آسانسور هم در آن قاعدتا قید شده. اگر دو طبقه روی پارکینگ هست که نیازی به آسانسور هم ندارد. برای سه طبقه را از دفتر خدمات همان منطقه سوال کنید. ابعاد مفید باکس راه پله در این زمین حداقل ۲ در ۴٫۶۰ هست که باید به هر کدام ۴۰ سانت بابت دیوارهای پیرامونی اضافه گردد یعنی حدود ۱۲ متر مربع بابت راه پله. برای آسانسور هم حداقل ابعاد ۱٫۴ در ۱٫۴ را در نظر بگیرید. که با احتساب دیوارهای پیرامونی می شود ۱٫۶ در ۱٫۶ یعنی تقریبا ۲٫۵ متر هم آسانسور. با توجه به اینکه ساختمان پارکینگ تامین نمی کند جریمه آن بسیار زیاد خواهد بود و احتمالا اصلا نتوانید همچین کاری انجام دهید. حتما قبل از چنین کاری باید با عوامل شهرداری هماهنگ کنید که بعدا به مشکل نخورید. هزینه ساخت با توجه به متراژ کار و محل که باید مصالح درخور استفاده نمایید حداقل ۱۰-۱۲ تومان در نظر بگیرید. اگر مرمت و بازسازی کنید با توجه به اینکه احتمالا در حال حاضر فاقد پارکینگ هست خیلی جذاب نیست. با توجه به اینکه جواز دارد و در صورت ساخت می توانید تا دو واحد پارکینگ تامین کنید، به نظرم ارزنده تر از مرمت و بازسازی است. البته کلا متراژ پایین خیلی صرفه اقتصادی کمتری نسبت به متراژ بالا دارد.

  77. حیدری می گوید

    سلام مهندس . وقتتون بخیر. میخواستم بدونم در ساختمان هایی که مسکونی و تجاری هست بر اساس قانون نظام مهندسی باید پارکینگ همکف به واحدهای تجای برسد و پارگینگ های طبقات زیرین به واحدهای مسکونی؟
    از کجا میتونم از جزییات این قانون مطلع شوم؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقتتون بخیر. نظام مهندسی در این خصوص قانونی ندارد. این مربوط به سازمان ثبت هست که معمولا پارکینگ های بالایی به طبقات فوقانی تعلق می گیرد.

  78. شهاب می گوید

    سلام و عرض ادب
    اگر زمین شرقی غربی باشد و زمین در طرف شرق کوچه باشد باید ساخت چجوری باشه،زمین صندوقی هست و تمام همسایه ها روبه کوچه حیاط دارند؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . وقتتون بخیر. ساخت باید مطابق ساخت زمین های مجاور باشد. یعنی حیاط سمت کوچه باشد. البته زمین های نبش کوچه معمولا از این قاعده مستثنی بوده و تراکم بیشتر ( تا ۱۰۰ درصد ) می توانند احداث کنند. منظور شما از صندوقی را متوجه نشدم.

  79. حسام می گوید

    سلام مهندس من یه زمین ۸۳ متری دارم که ۲ طبقه روی پیلوت صد در صد ساخت میدن ابعاد زمین ۱۴ متر طول و ۵.۸ عرض میباشد با توجه به اینکه کد منطقه ۴ هست و ۴ طبقه روی پیلوت منطقه ارتقاع میخوره ولی شهرداری میگه چون متراژ پایین هست دو طبقه روی پیلوت یا به عبارتی ۳ سقف بیشتر ارتفاع نمیدن سوال اول اینکه میشه سه طبقه روی پیلوت از ماده یا قانونی استفاده کرد و ساخت و سوال دوم اینکه میشه ۳ تا پارکینگ تامبن کرد و یه شکست روی سقف سوم بزنیم یه سوییت در بیاریم و سوال سوم دستگاه پله و آسانسور چند متر نیاز دارن و سوال آخر میشه طبقه دوم روی پیلوت رو ۱ متر طول پیشروی کرد به کوچه و به مساحت ساختمان اضافه کرد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. ضوابط شهرداری سخت گیرانه تر شده است. بعید می دانم اجازه ۳ تا سقف روی پیلوت را بدهند مگر اینکه با ترفند واحد دوبلکس بتوانید جواز بگیرید و در اجرا خلاف کنید و واحد دوبلکس را به دو واحد مجزا تبدیل کنید یا اینکه کلا یک طبقه خلاف احداث کنید که اگر خوش شانس باشید در کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب نکنند. سه تا پارکینگ بعید می دانم بشود تامین کرد چون بر ملک کم است. شاید بتوان دو تا پارکینگ و یک پارکینگ مزاحم تامین کرد. اگر عرض گذر ۱۰ متر به بالا باشد می توانید کنسول بزنید آن هم فقط برای طبقه دوم مسکونی. کلا متراژ پایین از نظر اقتصادی خیلی به صرفه نیست. برای بررسی دقیق تر می توانید از شهرداری دستور نقشه گرفته و به شماره ۰۹۱۹۶۸۳۵۵۶۵ ارسال کنید.

  80. پدرام می گوید

    سلام یه سوال داشتم
    بهترین وسعت پنجره برای نوردهی یک ساختمان صد متری (زیر بنا) چه قدره یا چند درصده؟
    وحداقل سطح چه قدره؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      در این خصوص ضوابط الزام آوری نداریم. ابعاد پنچره بستگی به تایید کمیته نما در تهران دارد ولی نورگیر هرچقدر بیشتر باشد بهتر است. ارتفاع مفید نورگیر پنجره کمتر از ۱۲۰ سانتی متر نباشد. ارتفاع بازشو از کف حداقل ۱۱۰ سانتی متر باشد. در صورتی که پایین تر باشد باید حفاظ بندی شود. برای یک پذیرایی حدودا ۳۰ متری ، حداقل حدودا ۵ متر مربع پنجره مناسب است. که می تواند یک یا دو قاب باشد.

  81. ثادق می گوید

    منطقه پنج جنت آباد مرکزی بالای همت زیر نیایش
    بر یازده طول بیست
    شمالی هست زمین
    کمترین ابعاد پاسیوی ممکن چقدر هست؟
    پنج طبقه مسکونی را میدهند چون بین دو گذر همه بالای پنج و شش طبقه ساختند هشتاد درصد شش طبقه مسکونی ساختند
    گذر روبرو ۳۵ متری هست مشکل ارتفاع ندارد
    شرق و غرب مسکونی تازه ساز
    پشت که پاسیو باید باشه حیاط خونه پشتی هست

    با توجه به زمین ۲۲۰ متری میشود از شرایط زمین ۲۰۰ متری استفاده کرد
    کمترین پاسیو و بدون لابی آسانسور؟

    فاصله دیوار با همسایه پشتی دومتر
    دو خواب در بیاریم و نور اتاق ها رو از پاسیو بگیریم یکی از یک ظلع پاسیو نور بگیرد
    اتاق مستر از ضلع دیگر پاسیو
    با توجه به هشتاد درصد ساختمانها شش طبقه
    میشه شش طبقه مسکونی جواز گرفت
    پارکینگ ها را میشه با توجه به شیب زمین دو طبقه پارکینگ ساخت
    میشه با توجه به بر زیاد ۱۱ متری دو در پارکینگ گذاشت در طرفین و همون ابتدا تو شورا مجوز گرفت؟
    پارکینگ آسانسوری میشه؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . وقت شما بخیر.
      نور گیر برای دو اتاق خواب حداقل ۱۲ متر باید باشه. حتما باید لابی آسانسور رعایت کنید. شما همباد همسایه ها می توانید بسازید ولی اگر ۸۰ درصد ساخته اند، خلاف کرده اند و جریمه پرداخت کرده اند. در جواز به شما نمی دهند. پارکینگ دو طبقه یا بیشتر می توانید احداث کنید ولی هزینه گودبرداری را هم در نظر داشته باشید. بریا دو تا درب پارکینگی حداقل بر ۱۵ متر نیاز است.

  82. زهرا واحدی پور می گوید

    سلام مهندس وقت بخیر.آیا میشه یک ساختمان سه طبقه رو تقریبا از هر سمت نیم متر داخل تر بسازیم و دورتا دور نیم متر جمع تر کنیم ؟که بتونیم پنجره ها و نورگیرهای بیشتر بگیریم البته به خانه هیچکدام از همسایه ها هم دید نداره.چون همچین چیزی قبلا دیدم.شرمنده جملاتم عامیانه و غیر تخصصی شد

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      در صورتی که از نظر شهرداری بلامانع باشد و مشرف به همسایه نباشد و همسایه شاکی نباشد نسبت به این موضوع، می توان این کار را انجام داد. البته با ناظر و طراح هم باید هماهنگ کنید.

  83. علیرضا ضیائی می گوید

    سلام

  84. علیرضا ضیائی می گوید

    سلام
    زمینی می خوام بسازم با کد ارتفاع منفی ۱۴۰ و چون رمپ به صورت گردشی هست نیازه که ماشین ها موقع بیرون اومدن با سر بیان بیرون انتهای هر چهار ماشین تا اولین مانع که دیوار باشه ۵ متر هستش ولی ماشین آخری که کنار دیوار پارک شده و فقط پشت ماشین تا دیوار ۵ متر فاصله دارد آیا میشود ماشین و سر و ته کرد
    می ترسم شهر داری یکی از پارکینگ ها را حذف کند

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر چیدمان ماشین ها باید طوری باشد که از انتهای هر ماشین به طول ۵ متر فضای آزاد (مانور) داشته باشد. اگر طول آن کمتر باشد یا عرض کمتری نسبت به عرض تعریف شده پارکینگ داشته باشد، پارکینگ مربوطه حذف می شود.

  85. علیرضا ضیائی می گوید

    اگر انتهای رمپ یک طرفه تا اولین مانع که دیوار باشد کمتر از ۴.۵ متر باشد آیا همه پارکینک ها حذف می شود یا یه پارکینگ یا مزاحم داده میشود

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. فضای مانور ماشین ۵ متر است. این مورد ربطی به پارکینگ مزاحم ندارد و کل پارکینگ های طبقه مذکور حذف می گردد.

  86. Mahdi می گوید

    سلام مهندس وقتتون بخیر،من تو شهرستان مرند آذربایجان شرقی یه ساختمان ۴ طبقه روی پیلوت احداث کردم البته پروانه بنده ۳طبقه روی پیلوت بود و ماده صد طبقه ۴ رو هم پرداخت کردم،با توجه به اینکه همسایه روبرویی تو کوچه هشت متری اجازه ساخت طبقه پنجم رو نداده من میتونم با ۳ متر عقب روی طبقه پنجم رو احداث کنم ،ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید یا اگه راه دیگه ای هست بفرمایید،بینهایت سپاسگزارم

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      اگر بخواهید بعد از پایانکار به صورت خلاف انجام دهید که شهرداری تخریب می کند. البته ببینید در آن کوچه یا کوچه های مشابه در آن محل کسی این کار را کرده یا نه. اگر کسی قبلا توانسته این کار را انجام دهد شما هم می توانید احتمالا. البته از آن مهم تر باید ببینید ساختمان شما استحکام همچین کاری را دارد یا خیر و حتما با مهندس محاسب خود مشورت نمایید.

  87. کریم می گوید

    سلام و خسته نباشید
    مهندس جان یه زمین کلنگی به متراژ ۱۵۶. متر ۸*۱۹/۵در شیراز جزو بافت فرسوده که ۲ متر عقب نشینی داره یعنی ۱۴۰ متر داریم در ضمن ملک هم جنوبی هست میفرمایید چقدر راهپله واسانسور ،بنای مفید و حیاط بهمون میده وایا میتونیم از کوچه و حیاط بیایم بیرون ممنونم از راهنماییتون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. در خصوص پیشامدگی به کوچه یا گذر باید استعلام شهرداری را بگیرید. گذر ۱۰ متر به بالا این امکان وجود دارد اما گویا جدیدا قوانین شهرداری تغییر کرده و کلا اجازه کنسول به گذر را نمی دهند.
      حداقل ابعاد تمام شده راه پله هم در املاک متراژ پایین ۴٫۶۰ در ۲٫۲۰ در نظر بگیرید. آسانسور هم ۱٫۵ در ۱٫۵ بدون احتساب ضخامت دیوار ها.

  88. نوروزی می گوید

    سلام،ممنون از مطالب استفاده بردیم.
    جناب مهندس : نگذاشتن نور گیر وتهویه در حمام یک آپارتمان توسط سازنده بعد از گرفتن پایان کار قابل پیگیری در مراجع قضایی میتواند باشد؟

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام . خواهش می کنم. حمام به نورگیر احتیاج ندارد ولی هواکش لازم دارد. در صورتی که پایان کار گرفته است می توانید از سازنده یا مجری یا ناظر تاسیسات شکایت کنید.

  89. احسان جعفری می گوید

    سلام خونه ای ۲۰۰ متری در از حیاط با عرض ۱۰ متر و ضابطه m3 و دو متر عقب نشینی دارم. سوالم این هست که اگر رمپ بگیرم (پارکینگ زیر زمین) ۴ پارکینگ تامین میشود که ۴ تا تک واحدی بسازم؟ ممنون

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      سلام. وقت بخیر. البته تراز سقف همکف را باید از تراز ۸۰-۹۰ سانت بالاتر بگیرید و وسط ساختمان ب خصوص دهانه پارکینگی ستون نداشته باشد. که طراحی آن کمی خاص تر است. جهت اطلاعات بیشتر در واتس آپ در خدمتتان هستم.

  90. سعید می گوید

    سلام مهندس بنده یک واحد تو تهران نوساز خریداری کردم ارتفاع سقف ۲۶۰ هست و اول متوجه نشدم سند خونه هم اومده چطور مجوز دادن ۵ طبقه چهار واحدی هست طبقه چهارم همه واحد ها با ارتفاع سقف ۲۶۰ هست و خیلی ناراحتم کرده یک راه کار بدید لطفا

    1. مهندس علی قربانی می گوید

      شما باید موقع خرید به این موضوع دقت می کردید و الان کاری نمی توانید بکنید. ارتفاع سقف ۲۶۰ نیز غیر مجاز نیست. ۲۶۰ که می فرمایید تا زیر آویز سقف باشد ارتفاع سقف مناسب است ولی اگر زیر سقف اصلی ۲۶۰ باشد عرفا کم هست ولی غیر مجاز نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.